Metro bude technologicky fungovat. To je jediný bod jednání, na kterém se v úterý dopoledne shodli odboráři s vedením Dopravního podniku Praha (DPP). Na ostatních klíčových bodech shoda nepanuje a je tak stále nejasné, zda metro ve čtvrtek ráno vyjede.
"Odboráři chtějí, aby byly stanice metra zavřené a aby metro nejezdilo. S tím nemůžeme souhlasit," tvrdí generální ředitel DPP Martin Dvořák.
Bude metro ve čtvrtek jezdit metro, nebo ne?
To je velmi jednoduchá otázka, bohužel se na ni v tuhle chvíli nedá dát jednoduchá odpověď. Prioritou dopravního podniku je, aby provoz v metru zůstal i v den stávky zachován.
O čem jste tedy dnes (v úterý - pozn. red.) dopoledne hovořili s odboráři? Na čem jste se shodli a na čem ne?
Shoda nastala v jednom bodě, a sice, že technologicky bude metro fungovat. To proto, aby nedošlo k poškození techniky. V dalších bodech už jsme se neshodli. Odboráři chtějí, aby byly stanice metra zavřené a aby metro nejezdilo. S tím nemůžeme souhlasit. Děláme maximum pro to, aby metro fungovalo formou dispečerského provozu.
Co to znamená?
To znamená, že dispečer vyhodnotí, jakou má k dispozici pracovní kapacitu, kolik má vozů a podle toho řídí provoz.
Máte informaci, nebo alespoň pracovní odhad, jaké procento zaměstnanců bude ve čtvrtek pracovat a kolik jich bude ve stávce?
Tu informaci jsme od odborářů nedostali. A ani ve středu nebudeme v tomto směru o moc moudřejší. Rozhodující bude v téhle záležitosti noc ze středy na čtvrtek.
Sháníte nějaké alternativní varianty? Například jiné lidi, kteří by uměli řídit metro?
Ne, to ne. Alfou a omegou musí za všech okolností zůstat bezpečnost cestujících. Takže tramvaje mohou řídit jen řidiči tramvají a metro strojvedoucí metra. Ty nahradit nemůžeme. Sháníme nějaké kapacity na alternativní autobusovou přepravu cestujících, ale jiné strojvedoucí metra neseženeme.
Pokud by metro jezdilo třeba jen jednou za hodinu, lidé by se asi v prostorách metra hromadili a mohli by padat do kolejiště. Nebojíte se toho?
Pokud by byla frekvence provozu takhle nízká, museli bychom přijmout opatření a lidi do prostor metra nepouštět, to by opravdu bylo nebezpečné. Ale takhle to dělat nechceme, metro by mělo jezdit častěji.
To znamená zhruba na úrovni víkendového provozu?
Ano, tak.

Související články na IHNED.cz
Cestující v Praze brojí proti stávce. Nasednou do metra a už ho neopustí
Odborářská mystika, že stát smí dávat jen více, nikdy ne méně
Právnička: Vymáhání škod, které vznikly kvůli stávce, je problematické