Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Tři sta z místa

Tři sta z místa

02.11.2011 18:18

Autům rozumí snad každý, využijme to tedy. Graf ukazuje vývoj produkce v automobilovém průmyslu v Německu (žlutě), Francii, Itálii a Španělsku. Italové mají problémy již od počátku nového tisíciletí. Francie a trochu i Španělé drží s Německem ještě nějakou dobu tempo, v roce 2004 – 2005 se ale mezera začíná prohlubovat. Před krizí již má Německo znatelný náskok, během ní ale padá stejně jako všichni ostatní. V pokrizových letech je pak po krátkém počátečním skoku vývoj naprosto odlišný. Německo prudce roste a dostává se na předkrizové úrovně zrychlením tři sta z místa, zatímco zbylá trojka o tom může jen snít.

31

Nemám sice přehled o tom, jak uvedená čísla ovlivnila případné přesuny výroby do zahraničí a podobné strukturální změny. Troufám si ale tvrdit, že popsaný vývoj toho ukazuje mnohem více než jen obrázek o jednom segmentu ekonomiky. O autech se nedá uvažovat tak, že si konkurují jen cenou. Je to kombinace vnímané (!) kvality a ceny, co z těch německých dělá atraktivní zboží i na stále konkurenčně vyhrocenějším světovém trhu. Je možná překvapivé, že právě německá prémiová kombinace v útlumových letech po krizi vítězí, ale je to (z velké části díky Asii) tak. Možná se více řídíme heslem „nemáme na to kupovat si levné věci“.

Samozřejmě, že všichni to tři sta z místa dokázat nemohou, i když o hru s nulovým součtem také nejde. O celkovém „makroekonomickém podnikatelském modelu“ Německa bychom toho pak museli říci mnohem více. Včetně nemožnosti neustále někomu půjčovat a tím si vytvářet poptávku po domácím zboží a práci. Uvedený obrázek bych ale rád vztáhl spíše k Řecku.

I kdyby byly Řecku umazány všechny dluhy, nezmění to mnoho na tom, že jeho vláda je ztrátová již na „provozní“ úrovni. Z části to uleví nutnosti utahovat a tudíž i dusit ekonomiku, čímž se zlepší i „provozní zisky“, jádrem ale zůstává nedostatečná konkurenceschopnost. Většina komentářů se zabývá opětovným zvýšením cenové konkurenceschopnosti. Konec konců, i u uvedených zemí je patrný velký rozdíl mezi růstem jednotkových nákladů práce v Německu a v zaostávající trojce. V dalším grafu jsou procentní změny od roku 1999 do první poloviny letošního roku:

32

Je ale jasné, že německá auta nekonkurují diskontními cenami (tj. diskontními mzdami). Jsou atraktivní i přes více či méně prémiové ceny, protože jejich poměr k vnímané kvalitě je nízký. Snažím se tím poukázat na to, že ani devalvace (ať již vnitřní, či vnější) nemusí periferii a hlavně Řecku přinést kýžené ovoce.

Férový je samozřejmě argument Nouriela Roubiniho – stejné obavy z toho, že „devalvace nepomůže, protože není čím konkurovat“, panovaly v případě Argentiny. A ukázaly se být liché (viz „Roubini vysvětluje, jak má Řecko odejít z unie a restrukturalizovat“). Zdá se mi ale, že svět se za těch deset let co se týče intenzity konkurence, globalizace a saturace trhů dost změnil. Cenově-kurzový makropohled tak nemusí být zdaleka dostatečný. Podívejme se nakonec i na to, co ve své 1 rok staré analýze* o exportní konkurenceschopnosti Řecka říká Bank of Greece:

„Dlouhodobá elasticita cenové konkurenceschopnosti řeckého vývozu je poměrně nízká. To znamená, že zvýšení exportu díky měnící se ceně vývozu vyžaduje poměrně velké úsilí… Na druhou stranu se zdá, že řecké podniky mají některé konkurenční výhody v komoditních oblastech (jako je metalurgie, papír a sklo) a mohly by dosáhnout lepšího výsledku zaměřením se na necenové faktory. Proto je třeba politik, které podporují inovace a kvalitu“.

*Export performance, competitiveness and commodity composition, Panayiotis P. Athanasoglou, Constantina Backinezos, Evagelia A. Georgiou; 2010


Pozn.: Jiří Soustružník je aktivní investor a témata, o nichž píše, mohou souviset s jeho investicemi. Jeho sloupky nejsou poskytovány jako investiční doporučení. Autor je externím spolupracovníkem Patrie, jeho názory se nemusí vždy shodovat s názorem společnosti.


Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
26.07.2024
22:00Optimistický závěr týdne  
17:33Fungovalo to dobře a pak najednou vůbec
16:54Akcie se zvedají, ale namísto návratu technologií probíhá rotace do tradiční ekonomiky  
15:59EU oficiálně zahájila řízení se sedmi členskými státy kvůli vysokým deficitům
15:47Rozkol mezi top techy a zbytkem trhu nebyl stabilní. Probíhá hledání nové rovnováhy, soudí exmanažerka Goldman Sachs
13:58Perly týdne: Korekce ano, medvědí trh ne
12:25Jakub Blaha: Automobilky mají za sebou katastrofický týden  
11:50Sabotáže ve Francii na prahu olympijských her: Koordinované žhářské útoky zasáhly železnici
11:46Jak se postavit k technologiím při nynějších korekcích na trhu? Neutíkala bych plošně od velkých i vybírala mezi menšími, říká Rebecca Patterson
11:43Mercedes po poklesu potávky po elektromobilů a slabých prodejích v Číně snižuje výhled
10:46Evropa zvedá hlavu, poté co se to Wall Street nepodařilo  
9:25Rozbřesk: Americká ekonomika odmítá zahájit přistávací manévr
8:51Evropské indexy zahájí smíšeně, Mercedes snížil odhad ziskové marže  
6:24Investiční nápady na akciové i sektorové sázky podle portfolio manažera
25.07.2024
17:54Ekonomům predikce recesí moc nejdou. Co k ní nyní říkají trhy vládních a korporátních dluhopisů?
17:06Evropa v červeném, Amerika bojuje za zlepšení. Data tlumí dopad výsledků  
16:11IBM se vzepřela výprodeji technologií a po výsledcích roste  
15:31Tomáš Vlk: Ekonomika USA rostla v 2Q překvapivě rychle díky spotřebitelům  
15:12Tempo růstu americké ekonomiky ve druhém čtvrtletí zrychlilo na 2,8 procenta
14:07Zisk Harley-Davidson díky poptávce po dražších motocyklech vzrostl o 23 pct.

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
Nebyla nalezena žádná data