Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Tři sta z místa

Tři sta z místa

2.11.2011 18:18

Autům rozumí snad každý, využijme to tedy. Graf ukazuje vývoj produkce v automobilovém průmyslu v Německu (žlutě), Francii, Itálii a Španělsku. Italové mají problémy již od počátku nového tisíciletí. Francie a trochu i Španělé drží s Německem ještě nějakou dobu tempo, v roce 2004 – 2005 se ale mezera začíná prohlubovat. Před krizí již má Německo znatelný náskok, během ní ale padá stejně jako všichni ostatní. V pokrizových letech je pak po krátkém počátečním skoku vývoj naprosto odlišný. Německo prudce roste a dostává se na předkrizové úrovně zrychlením tři sta z místa, zatímco zbylá trojka o tom může jen snít.

31

Nemám sice přehled o tom, jak uvedená čísla ovlivnila případné přesuny výroby do zahraničí a podobné strukturální změny. Troufám si ale tvrdit, že popsaný vývoj toho ukazuje mnohem více než jen obrázek o jednom segmentu ekonomiky. O autech se nedá uvažovat tak, že si konkurují jen cenou. Je to kombinace vnímané (!) kvality a ceny, co z těch německých dělá atraktivní zboží i na stále konkurenčně vyhrocenějším světovém trhu. Je možná překvapivé, že právě německá prémiová kombinace v útlumových letech po krizi vítězí, ale je to (z velké části díky Asii) tak. Možná se více řídíme heslem „nemáme na to kupovat si levné věci“.

Samozřejmě, že všichni to tři sta z místa dokázat nemohou, i když o hru s nulovým součtem také nejde. O celkovém „makroekonomickém podnikatelském modelu“ Německa bychom toho pak museli říci mnohem více. Včetně nemožnosti neustále někomu půjčovat a tím si vytvářet poptávku po domácím zboží a práci. Uvedený obrázek bych ale rád vztáhl spíše k Řecku.

I kdyby byly Řecku umazány všechny dluhy, nezmění to mnoho na tom, že jeho vláda je ztrátová již na „provozní“ úrovni. Z části to uleví nutnosti utahovat a tudíž i dusit ekonomiku, čímž se zlepší i „provozní zisky“, jádrem ale zůstává nedostatečná konkurenceschopnost. Většina komentářů se zabývá opětovným zvýšením cenové konkurenceschopnosti. Konec konců, i u uvedených zemí je patrný velký rozdíl mezi růstem jednotkových nákladů práce v Německu a v zaostávající trojce. V dalším grafu jsou procentní změny od roku 1999 do první poloviny letošního roku:

32

Je ale jasné, že německá auta nekonkurují diskontními cenami (tj. diskontními mzdami). Jsou atraktivní i přes více či méně prémiové ceny, protože jejich poměr k vnímané kvalitě je nízký. Snažím se tím poukázat na to, že ani devalvace (ať již vnitřní, či vnější) nemusí periferii a hlavně Řecku přinést kýžené ovoce.

Férový je samozřejmě argument Nouriela Roubiniho – stejné obavy z toho, že „devalvace nepomůže, protože není čím konkurovat“, panovaly v případě Argentiny. A ukázaly se být liché (viz „Roubini vysvětluje, jak má Řecko odejít z unie a restrukturalizovat“). Zdá se mi ale, že svět se za těch deset let co se týče intenzity konkurence, globalizace a saturace trhů dost změnil. Cenově-kurzový makropohled tak nemusí být zdaleka dostatečný. Podívejme se nakonec i na to, co ve své 1 rok staré analýze* o exportní konkurenceschopnosti Řecka říká Bank of Greece:

„Dlouhodobá elasticita cenové konkurenceschopnosti řeckého vývozu je poměrně nízká. To znamená, že zvýšení exportu díky měnící se ceně vývozu vyžaduje poměrně velké úsilí… Na druhou stranu se zdá, že řecké podniky mají některé konkurenční výhody v komoditních oblastech (jako je metalurgie, papír a sklo) a mohly by dosáhnout lepšího výsledku zaměřením se na necenové faktory. Proto je třeba politik, které podporují inovace a kvalitu“.

*Export performance, competitiveness and commodity composition, Panayiotis P. Athanasoglou, Constantina Backinezos, Evagelia A. Georgiou; 2010


Pozn.: Jiří Soustružník je aktivní investor a témata, o nichž píše, mohou souviset s jeho investicemi. Jeho sloupky nejsou poskytovány jako investiční doporučení. Autor je externím spolupracovníkem Patrie, jeho názory se nemusí vždy shodovat s názorem společnosti.


Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
19.6.2018
9:11Schodek 50 miliard korun, plánuje vláda pro rozpočet roku 2019
8:58Nová Trumpova hrozba cly, nový plán rozdělení ČEZ, napětí v německé politice. Trhy v úterý zřejmě zahájí níže  
8:45Nový plán rozdělení ČEZ: distribuce či obnovitelné zdroje do nové dcery, pak nařídit výstavbu reaktorů
6:32Proč ženy pracují stále více a muži méně?
18.6.2018
22:02Stopy obchodní války zatlačily také Wall Street do ztráty. Dařilo se energetice
18:01Jedna monetární hádanka, jedno velké poučení
17:56Pilsner Urquell se nebude vařit jinde než v Plzni, ujišťuje po investici šéf Asahi pro Evropu
17:35Koruna začala týden oslabením. Tržní náladu ropa úplně nevylepšila  
17:18Obchodní konflikt rezonuje trhy, zatčení ředitele Audi posílá Volkswagen do červeného  
17:02Od ECB se čekalo víc, od Fedu míň. Pohoda pro dolar
16:01Maďarsko zpřísní podmínky po poskytování hypoték
15:54Itálie neměla euro nikdy přijímat. A hlavně: ECB jí už moc nepomůže
15:17Google a jeho čínská sázka za půl miliardy dolarů
14:18Německo zadrželo šéfa Audi kvůli emisní aféře
12:31Trumpův další cíl: NATO
11:54Prabos se chystá na další START Day. Jeho akcie na RM-S posílily za týden o 8 procent
11:04Týdenní výhled: OPEC a spor USA s Čínou zahýbou s cenami ropy, důležité výsledky ohlásí FedEx a Micron  
10:58Čína útočí na americkou ropu, co odpoví Trump? Trhy začínají týden s obavami  
10:53Růst britské ekonomiky je nejslabší od roku 2009, odhaduje komora
10:31Čínská cla na americkou ropu zasáhnou obchod za miliardu měsíčně

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Denní kalendář hlavních událostí
ČasUdálost
14:00HU - Jednání MNB, základní sazba
14:30USA - Počet nově zahájených staveb