Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Vlastník automobilky Saab požádal o vyhlášení bankrotu firmy, soud souhlasil

Vlastník automobilky Saab požádal o vyhlášení bankrotu firmy, soud souhlasil

19.12.2011 15:42, aktualizováno: 19.12. 18:20
Autor: ČTK

Aktualizováno

Nizozemský vlastník švédské automobilky Saab dnes vzdal snahy o její záchranu a požádal švédský soud, aby vyhlásil její bankrot a poslal ji do konkurzu. Soud ve Vanersborgu v jihozápadním Švédsku žádost přijal a jmenoval dva konkurzní správce podniku. Otevřel tak cestu k zániku jedné z nejznámějších švédských značek.

Šéf nizozemské společnosti Swedish Automobile Victor Muller podal soudu osobně návrh na konkurz Saabu poté, co předešlý vlastník, americká skupina General Motors (GM), o víkendu odmítla všechny návrhy na záchranu švédské firmy. Kvůli tomu se z jednání o financování reorganizace Saabu stáhla čínská automobilka Zhejiang Youngman Lotus Automobile. GM je stále klíčovým dodavatelem Saabu. Také nucený správce Saabu Guy Lofalk nedávno požádal o zrušení ochrany podniku před věřiteli a o vyhlášení bankrotu.

Swedish Automobile, která vznikla z nizozemského výrobce luxusních vozů SpykerCars, loni koupila věčně ztrátový Saab od GM za 400 milionů dolarů, v přepočtu asi 7,8 miliardy korun. Transakce tehdy zachránila švédskou značku před postupným ukončením činnosti, o kterém rozhodla GM.

Snahy o oživení automobilové značky staré přes 60 let však brzy začaly vyhasínat, protože firmě došly peníze a plány financování narážely na odpor regulátorů nebo věřitelů. Saab letos v dubnu zastavil výrobu, protože jeho dodavatelé mu kvůli nezaplaceným účtům přerušili dodávky. Od září se Saab nachází v režimu soudní ochrany před věřiteli.

Swedish Automobile se v říjnu předběžně dohodla, že Saab převezmou čínské společnosti Pang Da Automobile Trade a Zhejiang Youngman Lotus Automobile. Tato dohoda však narazila na řadu překážek, včetně odporu GM.

Analytici předpokládají, že firma bude po vstupu do konkurzu rozporcována a po částech prodána. Zástupci města Trollhätttan, kde Saab zaměstnává více než 3000 lidí, se však nevzdávají naděje, že se objeví kupec, který by značku na poslední chvíli ještě zachránil. "Rozhodně chováme naděje, že konkurzní správce bude usilovat o řešení, v jehož rámci bude společnost prodána jako celek," uvedl starosta Trollhättanu Paul Akerlund.

Případný prodej firmy v konkurzu však bude podle expertů záviset stejně na GM, která Saab ovládala od roku 1989. "Licence, které vlastní GM, jsou pro hodnotu Saabu klíčové. Pokud GM nebude chtít do Saabu ve strachu z čínské konkurence nikoho pustit, pak tady zřejmě už mnoho hodnoty nezůstává," řekl agentuře AP švédský právník Peter Smedman.

Značka, kterou řada automobilových nadšenců obdivuje za pionýrské inovace a typické tvary a motory, prožila zlatou éru v 60. a 70. letech, poté ji pronásledovaly už jen vleklé problémy. Saab prodal nejvíce vozů v roce 2006, a to 133.000 automobilů. V roce 2009 však našlo kupce jen 27.000 jeho vozů.


Váš názor
  • GM
    19.12.2011 18:56

    Společnost GM svým přístupem již od počátku se chovala ke společnosti SAAB velmi nezřetelným způsobem ve prospěch novátorské firmy. Od počátku její patenty zneužívala ve svůj prospěch a prospěch společnosti OPEL na úkor společnosti SAAB. Už jen to, že pozastavila prodej vozů typového označení 9-5 ve prospěch OPEL insignia přivedlo společnost švédského výrobce na kraj bankrotu. Nic jiného než svůj prospěch ve společnosti neviděla. Sama nedokázala vymyslet nic tak převratného jako její dcera. Je to velmi smutný obrázek a zároveň odraz společnosti navenek ke světu. Afganistán, Irák či jiné země toho jsou jasným důkazem. Kéž by SAAB zachránil investor mající silnou vůli tak skvělou automobilku přeměnit opět v prosperující firmu. Jen právě GM od samého počátku držela SAAB v červených číslech. Do doby jejího převzetí byla firma jen v číslech kladných. VIVAT SAAB!!!
    KONTO
  • unhappy end
    19.12.2011 16:11

    Nejdřív se GM "povedla" amerikanizace všech modelů Saab, což se odrazilo adekvátně na prodejích. To je velká škoda. Teď je bohužel logické, že firmu raději položí, než aby si vytvořili dalšího konkurenta na trhu. Ale tenhle poslední krok není to místo, kde se to celé podělalo... Fakt škoda.
    Berounskej
Aktuální komentáře
21.5.2018
6:44Jak dlouhý bude dojezd Tesly? Aneb přehled posledních událostí
20.5.2018
14:19Víkendář: Po Američanech se čínskému tlaku začíná bránit i Evropa
10:50PŘIVÁDÍME: Nokia. Nová technologie a geopolitické obavy vytvářejí investiční příležitost
19.5.2018
14:37Víkendář: Jak vidí současnou americkou a globální realitu bývalý šéf CIA
10:07PŘIVÁDÍME: Volvo. Výrobce nákladních aut odměňuje štědře
18.5.2018
22:01Poklidný závěr týdne na amerických trzích
19:31Vrací se Marxova doba?
18:28PŘIVÁDÍME: Skanska. Stabilní akcie s lákavou dividendou
17:06František Kronus: Evropská dluhová krize II?
17:05Koruna zakončuje týden oslabením, euro nepotěšil italský vládní program  
17:00Prahu táhl dolů tabák. V USA září Bioblast Pharma  
16:29Technická analýza: Výnosy dolaru tlačí korunu dolů
15:47Akcionáři schválili v Kofole rekordní výplatu dividend
15:02Perly týdne: Ekonomika bude dál šlapat, Tesla bez 10 miliard dolarů ne
14:22V ospalé Praze lehce ční Philip Morris, červené Evropě by mohly pomoci pozitivně naladěné USA
14:15Applied Materials po rozpačitém výhledu drží divokou kartu (komentář analytika)  
13:48Reuters: Oživení půjček otevírá novou kapitolu pro maďarské banky
13:22Příští lídři Itálie. Dokážou ji vést? A co na to trhy?
12:08Čína má prý pro Trumpa návrhy, jak na zlepšení obchodní bilance
10:33Jak autoritářská vláda v Maďarsku vyhnala Sorose z Budapešti

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Denní kalendář hlavních událostí
Nebyla nalezena žádná data