Aktualizováno Nizozemský vlastník švédské automobilky Saab dnes vzdal snahy o její záchranu a požádal švédský soud, aby vyhlásil její bankrot a poslal ji do konkurzu. Soud ve Vanersborgu v jihozápadním Švédsku žádost přijal a jmenoval dva konkurzní správce podniku. Otevřel tak cestu k zániku jedné z nejznámějších švédských značek.
Šéf nizozemské společnosti Swedish Automobile Victor Muller podal soudu osobně návrh na konkurz Saabu poté, co předešlý vlastník, americká skupina (GM), o víkendu odmítla všechny návrhy na záchranu švédské firmy. Kvůli tomu se z jednání o financování reorganizace Saabu stáhla čínská automobilka Zhejiang Youngman Lotus Automobile. je stále klíčovým dodavatelem Saabu. Také nucený správce Saabu Guy Lofalk nedávno požádal o zrušení ochrany podniku před věřiteli a o vyhlášení bankrotu.
Swedish Automobile, která vznikla z nizozemského výrobce luxusních vozů SpykerCars, loni koupila věčně ztrátový Saab od za 400 milionů dolarů, v přepočtu asi 7,8 miliardy korun. Transakce tehdy zachránila švédskou značku před postupným ukončením činnosti, o kterém rozhodla .
Snahy o oživení automobilové značky staré přes 60 let však brzy začaly vyhasínat, protože firmě došly peníze a plány financování narážely na odpor regulátorů nebo věřitelů. Saab letos v dubnu zastavil výrobu, protože jeho dodavatelé mu kvůli nezaplaceným účtům přerušili dodávky. Od září se Saab nachází v režimu soudní ochrany před věřiteli.
Swedish Automobile se v říjnu předběžně dohodla, že Saab převezmou čínské společnosti Pang Da Automobile Trade a Zhejiang Youngman Lotus Automobile. Tato dohoda však narazila na řadu překážek, včetně odporu .
Analytici předpokládají, že firma bude po vstupu do konkurzu rozporcována a po částech prodána. Zástupci města Trollhätttan, kde Saab zaměstnává více než 3000 lidí, se však nevzdávají naděje, že se objeví kupec, který by značku na poslední chvíli ještě zachránil. "Rozhodně chováme naděje, že konkurzní správce bude usilovat o řešení, v jehož rámci bude společnost prodána jako celek," uvedl starosta Trollhättanu Paul Akerlund.
Případný prodej firmy v konkurzu však bude podle expertů záviset stejně na , která Saab ovládala od roku 1989. "Licence, které vlastní , jsou pro hodnotu Saabu klíčové. Pokud nebude chtít do Saabu ve strachu z čínské konkurence nikoho pustit, pak tady zřejmě už mnoho hodnoty nezůstává," řekl agentuře AP švédský právník Peter Smedman.
Značka, kterou řada automobilových nadšenců obdivuje za pionýrské inovace a typické tvary a motory, prožila zlatou éru v 60. a 70. letech, poté ji pronásledovaly už jen vleklé problémy. Saab prodal nejvíce vozů v roce 2006, a to 133.000 automobilů. V roce 2009 však našlo kupce jen 27.000 jeho vozů.