Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Bilionová sázka ECB – jak funguje a jak může skončit

Bilionová sázka ECB – jak funguje a jak může skončit

16.02.2012 7:58
Autor: Redakce, Patria.cz

Prezident ECB Mario Draghi velmi skromně tvrdí, že klesající spready u vládních dluhopisů zemí eurozóny odrážejí odvážné reformy, které tyto země ohlásily. Kéž by tato interpretace byla pravdivá. Situace se má totiž tak, že banky si půjčují od ECB za velmi nízké sazby (1 %) a kupují dluhopisy s mnohem vyšším výnosem. V rámci programu dlouhodobého refinancování LTRO tak ECB ke konci prosince vpustila do systému 250 miliard eur likvidity a podle některých zpráv bude druhé kolo o mnohem vyšších částkách. Není tak těžké pochopit, že LTRO otočil tržní sentiment.

Po několik měsíců mnozí tvrdili, že jednu z podmínek zastavení krize představují explicitní garance veřejného dluhu poskytnuté ze strany ECB. Její bývalé vedení tento postup odmítlo. Domnívalo se, že podobné kroky nejsou cílem ECB, došlo by ke zvýšení morálního hazardu, ECB by čelila většímu finančnímu riziku a vlády by si měly své problémy řešit samy. Nyní stojí v čele ECB skuteční ekonomové a její postoj se změnil. Její prezident Draghi dal najevo, že nejdříve se musí vyřešit morální hazard - na to politici přesvědčivě reagovali novou fiskální dohodou. V jejím rámci by nakonec mohlo dojít i k tolik potřebné decentralizaci fiskální disciplíny.

ECB poskytla bankám likviditu s cílem vyhnout se scénáři, který probíhal při pádu Lehman Brothers. Je tu ale ještě jedna interpretace, která ovšem s tou první nepřichází do konfliktu – ECB nepřímo podporuje trhy s dluhopisy. Funguje to tak dobře, že podle mnohých již došlo k vítězství. Tak tomu ale bohužel není. Řecko a Portugalsko nejsou se současnou dluhovou zátěží schopny růst, možná to platí i o Itálii a dalších zemích. Současné snahy o snížení dluhu Řecka jsou příliš umírněné. Pokud by přišel dostatečně razantní default, Řecko by si prodělalo bankovní krizi, takže vláda by musela zachraňovat banky. Je proto nutné dluh snížit alespoň na 60 % HDP.

Ve vážném stavu se nacházejí i největší evropské banky. Podle odhadů ekonomů z NYU čelí riziku ztrát ve výši 1.000 – 1.500 miliard dolarů; pokud by přišla vlna defaultů, toto číslo by nepochybně ještě narostlo. Výše zmíněný údaj poskytuje hrubý, ale realistický odhad toho, co by vlády musely vložit do bankovního systému. Z tohoto pohledu se nejblíže krizi nacházejí Německo, Francie a Španělsko. LTRO eliminuje riziko nedostatečné likvidity, ne však riziko insolvence.

Ve skutečnosti pak LTRO celkové riziko výrazně zvyšuje. Banky si půjčují hotovost od ECB a kupují dluhopisy. Možná vlna defaultů změní tyto cenné papíry v toxická aktiva; čím více jich banky budou držet, tím nebezpečnější celá situace bude. Zdá se, že ECB provedla bilionovou sázku. S trochou štěstí otočí situaci na trzích, většina veřejného dluhu se opět stane bezpečným a ECB se podaří euro zachránit s minimálními náklady. Pokud se ale trhy rozhodnou, že chybí klíčové kroky ve snaze o snižování dluhů, přijdou defaulty, začnou kolabovat banky, náklady uvalené na daňové poplatníky budou obrovské a euro může padnout.

Říci, zda je uvedená sázka rozumná, v současnosti nelze. Zejména v situaci, kdy Fed či Bank of England kupují vládní dluhopisy přímo a čelí tak přímo i riziku defaultů namísto toho, aby ho přesouvaly na rozvahy bank. Možná ale ECB neměla kvůli postoji Německa ani jinou volbu. Pokud pak sázka nevyjde, vina nebude na její straně.

Uvedené je výtahem z „The ECB’s trillion euro bet“, autorem je Charles Wyplosz.

(Zdroj: VOX)


Váš názor
  • banky
    16.02.2012 9:59

    banky a advokáti jsou morální bahno světa,ECB přece nebude náklady za tisk a distribuci platit ze svého,papír není zadarmo,vše chtějí zaplatit.Ale už historie ukázala že vše řeší revoluce a gilotina
    prorok
  • 250 mld EUR?
    16.02.2012 9:36

    Já myslel, že ECB v prosinci půjčila 489 mld EUR. Vysvětlil by mi někdo jak může FED nebo Bank of England zkrachovat?
    Josef
    • Re: 250 mld EUR?
      16.02.2012 10:35

      Ano mohu to popsat. Uplne stejne jako Recko. Zacnou dobihat jejich nakoupene dluhopisy v ramci QE a vlada proste nebude mit na jejich proplaceni, coz neni nic noveho to nema vzdy zadna vlada. Dela se to tak ze se vydavaji dluhopisy nove z kterych se plati ty stare, ale tady bude ten zadrhel bude problem je prodat a tak zacnou stoupat uroky. Pri urcitem uroku se zacne statni dluh jevit jako nesplatitelny. Tyto dva staty to zacnou zrejme resit dalsim QE , ale trhy to uz neprijmou a to je konec. Game over hyperinflace nebo default.
      Nero
      •  
        16.02.2012 11:11

        Díky Nero, ale spokojen s vysvětlením nejsem. Nové dluhopisy může znovu koupit centrální banka. Že to trhy nepříjnou? Právě naopak, viz USA. Americké dluhopisy investoři ochotně kupují (výnos pod 2%), neboť jim nehrozí, že by nebyly splaceny, když FED tiskne jak potřebuje. Ale o to tak nejde. V posledním odstavci je věta:"Zejména v situaci, kdy Fed či Bank of England kupují vládní dluhopisy přímo a čelí tak riziku defaultů namísto toho, aby ho přesouvaly na rozvahy bank." Z toho plyne, že hrozí default FEDu, resp. Bank of England. Vy však píšete o defaultu států. Inflace také nehrozí, pokud se peníze nedostanou k lidem.
        Josef
        •  
          16.02.2012 13:08

          Myslím, že to souvisí se způsobem, kterým vede centrální banka podvojné účetnictví. Emise peněz nejde bance do zisku, ale kamsi do pasiv něco na styl ážia, ale nepovažuje to za vlastní kapitál. No a když pak utrpí ztrátu z nesplácených státních dluhopisů. které do výkazu zisku a ztrát jdou, může nastat situace, kdy centrální banka má záporný vlastní kapitál, tj. technický bankrot nebo vláda musí navýšit základní kapitál. Nicméně předpokládám, že i zbankrotovaná centrální banka má vždy dosti likvidity.
          ..
          •  
            16.02.2012 13:20

            Jo, takhle by se to dalo chápat.
            Josef
        • Krach statu
          16.02.2012 12:37

          No krach statu znamena ze Fed nebo Bank of England nedostanou zaplaceno a nebo budou delat QE neboli si platit sami sobe a penize uplne ztrati hodnotu. Jinak ten kdo vyrabi zakladni penize (Fed, ECB, Bank of England atd.), ten samozrejme muze krachnout jen tak ze jeho papirky prijdou o duveru obcanu jinak si jich muze vyrobit kolik chce. Jinak Fed vyrabi asi 7% penez, zbytek tvori banky multiplikaci, ty krachnout mohou.
          Nero
        • Josef
          16.02.2012 12:17

          Dle odhadu až 90% dvacetiletých amerických už drží FED a třicetileté jsou už defatko jen O FED..
          Velkamedvědice
        •  
          16.02.2012 11:28

          Inflace je stejna rakovinotvorna velicina jako ubytek surovin na zemi. Cim vic se rodi lidi, tim je vyssi spotreba surovin, tim vic se musi rozdelit bohatstvi zeme a proto je nutno pridavat do obehu vice penez - tedy za nizsi hodnotu. Na tom snad neni nic k nepochopeni :-)
          Jesse
          •  
            16.02.2012 11:52

            Ono je to trochu složitější. Objem peněz v ekonomice roste přidáním peněz ze strany centrálních bank, ale ještě více multiplikačním efektem v komerčních bankách. To obojí zvýšuje objem peněz mnohem rychleji než roste počet obyvatel. Navíc bych ptřebné množství peněz v ekonomice odvozoval spíše od produkce a rychlosti oběhu peněz než od růstu počtu obyvatel.
            Josef
            • dodatkem
              16.02.2012 12:08

              pises produkce, dodavam spotreba. Ty dva femomeny jdou ruku v ruce. Takze shoda....
              Jesse
              • Re: dodatkem
                16.02.2012 12:28

                Souhlasím, ono produkce a spotřeba by měly být v rovnováze, jinak je problém. Tato rovnováha je porušována tím, že rychle roste produktivita a přitom téměř stagnují mzdy. Více se vyrábí na hlavu, ale kupní síla roste mnohem pomaleji. V takové situaci bych se inflace moc nebál. Rostou zisky boháčů, ale ti už více peněz utratit nedokáží, takže inflaci také nezpůsobí. Inflace je tak úměrná tomu, kolik se chudákům půjčí a tím je regulovatelná.
                Josef
            •  
              16.02.2012 12:06

              To samozrejme souhlasim. Presto vime, ze trend je v rustu spotreby. Takze rust populace je napr. 2x rust, spotreba taky 2krat, coz roste exponencialne a musis vytisknout 4 krat vic bankovak s 2krat mensi nominalni hodnotou a kdyz to nestaci, tak se zvysi inflace. Je to proste zrout uspor, i kdyby jsme se ve vsech ukazatelich shodli. Myslim, ze se to uz expertum ve financich vymklo z rukou :-))
              Jesse
Aktuální komentáře
26.07.2024
22:00Optimistický závěr týdne  
17:33Fungovalo to dobře a pak najednou vůbec
16:54Akcie se zvedají, ale namísto návratu technologií probíhá rotace do tradiční ekonomiky  
15:59EU oficiálně zahájila řízení se sedmi členskými státy kvůli vysokým deficitům
15:47Rozkol mezi top techy a zbytkem trhu nebyl stabilní. Probíhá hledání nové rovnováhy, soudí exmanažerka Goldman Sachs
13:58Perly týdne: Korekce ano, medvědí trh ne
12:25Jakub Blaha: Automobilky mají za sebou katastrofický týden  
11:50Sabotáže ve Francii na prahu olympijských her: Koordinované žhářské útoky zasáhly železnici
11:46Jak se postavit k technologiím při nynějších korekcích na trhu? Neutíkala bych plošně od velkých i vybírala mezi menšími, říká Rebecca Patterson
11:43Mercedes po poklesu potávky po elektromobilů a slabých prodejích v Číně snižuje výhled
10:46Evropa zvedá hlavu, poté co se to Wall Street nepodařilo  
9:25Rozbřesk: Americká ekonomika odmítá zahájit přistávací manévr
8:51Evropské indexy zahájí smíšeně, Mercedes snížil odhad ziskové marže  
6:24Investiční nápady na akciové i sektorové sázky podle portfolio manažera
25.07.2024
17:54Ekonomům predikce recesí moc nejdou. Co k ní nyní říkají trhy vládních a korporátních dluhopisů?
17:06Evropa v červeném, Amerika bojuje za zlepšení. Data tlumí dopad výsledků  
16:11IBM se vzepřela výprodeji technologií a po výsledcích roste  
15:31Tomáš Vlk: Ekonomika USA rostla v 2Q překvapivě rychle díky spotřebitelům  
15:12Tempo růstu americké ekonomiky ve druhém čtvrtletí zrychlilo na 2,8 procenta
14:07Zisk Harley-Davidson díky poptávce po dražších motocyklech vzrostl o 23 pct.

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
Nebyla nalezena žádná data