Eric Clapton, Jimi Hendrix, Buddy Holly, Mark Knopfler, Kurt Cobain, ale i Avril Lavigne a nebo třeba Sting. Tak ti všichni je měli v ruce.
Na světě existuje jen několik málo značek, u kterých naprosto přesně víte, jaký produkt se pod nimi skrývá, a vyjadřují synonymum daného výrobku/služby. Cola, Mc Donald‘s, Harley Davidson, Jeep… a Fender. Špičkové elektrické kytary a baskytary, které svým způsobem daly vzniknout soudobé podobě rockové i populární hudby. Mezi výše uvedenými společnostmi jediný Fender zatím není listovaný. To se však v krátké době změní. Společnost FENDER MUSICAL INSTRUMENTS CORPORATION, zastřešující nejen výrobu hudebních nástrojů pod značkou Fender, ale také Gibraltar (bicí soupravy), Sabian (činely) a další, se rozhodla dojít si na NASDAQ , pod tickerem FNDR, pro 200 miliónů USD v rámci primární emise akcií.
Ze jmenovaných rockerů se bude moci teoreticky IPO, k jehož registraci se společnost přihlásila letos v březnu a poslední aktualizaci prospektu provedla koncem května, účastnit již jen polovina. Nicméně si myslím, že Jimi by se do této investice nijak významně nehrnul a to nejen proto, že mu Fender nikdy neudělal kytaru pro leváky. Zvuk měly a mají tyto kytary skvělý, ale jak se vlastně finančně daří kytarové špičce na poli produkce hudebních nástrojů, založené v roce 1946 saxofonistou a opravářem rádií Leo Fenderem? Po několika dekádách růstu, akvizicích několika zajímavých značek i společnosti Kaman Music Corporation (výroba perkusí a činelů) přišla v roce 2008 stagnace spojená s propadem v tržbách a ziskovosti. Tržby za rok 2011 dosáhly 700 mil USD (přičemž celosvětový trh prodeje hudebních nástrojů představuje objem cca 15,8 mld. USD). EBITDA marže spadla z 10 % (2007) na 6 % (2011) a úroveň čistého zisku se pohybuje okolo 20 mil. USD (2011), přičemž v předešlém roce to byla záporná nula. Za takových podmínek je IPO celkem odvážný tah, zejména s ohledem na způsob využití získaných prostředků a fragmentovaný a nepružný segment výroby hudebních nástrojů. V rámci IPO hledá Fender kapitál ve výši 200 mil USD, z čehož by mělo jít 100 mil. USD na refinancování stávající dluhové služby a zbytek na posílení pracovního kapitálu a rozvoj společnosti. Zajímavá story, ale nijak oslňující.
Tím nechci říct, že společnost bude mít výraznou nevýhodu při svém ocenění v rámci IPO. Zcela jistě se jedná o ikonickou značku, jejíž vlastnictví bude pro mnohé i součástí životního stylu a tudíž prémie pro její získání může být vysoká. Jako je tomu například u Harley Davidson. PE ratio se zde pohybuje okolo 18! Lze předpokládat, že u Fenderu se bude tento ukazatel pohybovat při nižších hranicích, nicméně např. PE ratio 15 by společnost ohodnocovalo na cca 285 mil USD. Jak velký bude prodávaný podíl (a poměr vlastních a nových akcií), a samozřejmě ani cena za akcii není stanovena.
Nechme se tedy překvapit, jak úpis dopadne. Jedno je ale zcela jisté, jako hlavní manažer emise si připíše zajímavou transakci s nesmazatelným rockovým nádechem v podání kultovní americké značky a kéž se v ozvěně burzovního zvonu neozve Knopflerovo (a Stingovo) „Money for Nothing“.