V Brazílii pravděpodobně vznikla největší hora karamelu na světě. Ničivý požár v pátek zachvátil sklady s tunami cukru v důležitém přístavu Santos, zkomplikoval již tak obtížné ligistické podmínky v největším producentovi sladké komodity a poslal její ceny krátce na roční maxima.
Oheň, který v šesti skladech řádil několik hodin, si naštěstí vyžádal jen čtyři zranění. Podle společnosti Copersucar, která poničené sklady provozuje a je významným producentem třtiny a etanolu, při něm ale vzalo za své 180 tisíc metrických tun cukru.
Brazílie je s pětinovým podílem na globální výrobě největším světovým producentem cukru. Terminály přístavu Santos jsou pro vývoz komodity klíčové – do zahraničí přes ně směřuje 60 % brazilské cukrové produkce.
Neštěstí by mělo dále zpomalit běh brazilských logistických řetězců, které jen s obtížemi zvládají exportovat letošní rekordní úrodu cukru, kávy a sojových bobů. Ztracená skladovací kapacita a rekonstrukce poškozených budov ještě prodlouží čekací doby při transportu, překládce a odbavení komodit hromadících se v zaplněných přístavech. Brazílie se v uplynulých letech stala potravinářskou exportní velmocí, avšak expanze železnic a přístavů zaostala za tempy rozvoje zemědělského sektoru.
Po ohlášení požáru ceny cukru na americké komoditní burze ICE vystřelily o 6 % směrem k ročním maximům. Po uklidnění počáteční paniky se dostavila korekce a futures nakonec uzavřely o 2,6 % výš na 19,5 centech za libru (0,45 kg). Ještě v červenci se kotace pohybovaly na tříletých minimech, kolem 16 centů. Způsobila to rekordní úroda nejen v Brazílii, ale i v Thajsku a Indii. Hlavní třtinový region Brazílie měl letos vyprodukovat 34,2 mil. tun suroviny.
Požáry ve skladech cukru jsou vzácným jevem. Přepravci i provozovatele si obyčejně dávají velký pozor na zacházení s touto výbušnou a vysoce hořlavou komoditou. Dlouholetí zaměstnanci přístavu tvrdí, že páteční oheň v Santosu byl nejhorší, jaký kdy zažili. Plameny se podle všeho začaly šířit ve spleti pohyblivých pásů, které spojují sklady s dalšími částmi přístavu. Pod kontrolu se je podařilo dostat po pěti hodinách.
Obchodníci nemají strach kvůli zničenému cukru, i když ho bylo hodně. Větší starosti jim dělá stupeň narušení dodavatelských řetězců. Ze zničeného terminálu v Santosu se podle nich jen tak brzy vyvážet nebude.
Začátkem října dohodla obchodní společnost Louis Dreyfus kontrakt na fyzickou dodávku 1,49 mil. tun cukru, což byla největší transakce svého druhu za poslední čtvrt století. Dvě třetiny cukru měly jít právě přes Santos, přičemž část dodávky měl zajistit Copersucar.
(Zdroje: WSJ, Reuters)