Francouzské automobilové koncerny a PSA Citroën podnikají nesmělé kroky směrem k návratu na íránský trh, který byl pro oba donedávna jedním z nejdůležitějších. Pokud by vláda nově zvoleného prezidenta Hasana Rúháního ustoupila v otázce jaderného programu a výměnou za to dosáhla zmírnění dalekosáhlých mezinárodních sankcí, mohl by nárůst odbytu na osmdesátimilionovém íránském trhu trápícím se automobilkám výrazně pomoci.
Zástupci obou společností se separátně sešli s íránským ministrem průmyslu na listopadovém veletrhu autodílů v Teheránu. Jednání se prý točila kolem obnovení spolupráce, zavádění nových modelů a také znovunastartování kompletace vozů v Íránu z dovezených součástek.
Schůzky se uskutečnily jen několik dní po podpisu průlomové předběžné dohody mezi Íránem, Německem a pěti stálými členy Rady bezpečnosti OSN, mezi něž patří i Francie. Teherán se v ní zavazuje k omezení aktivit v oblasti jaderných technologií, za což by mu měl být obnoven přístup k některým penězům na zahraničních kontech a také by měla přestat platit vybraná omezení v zahraničním obchodě. Dohoda platí jen šest měsíců a může být prodloužena o dalších šest. Pro i PSA je to příliš krátký časový horizont na zvážení větších investic v Íránu.
Jelikož jakékoli obnovení aktivit automobilek v Íránu bude vyžadovat posvěcení vlád obou stran dohody, pokrok ve snahách Renaultu i PSA je ostře sledován. Může totiž hodně napovědět o směřování rozhovorů o jaderném programu. Francouzská vláda drží v Renaultu 15% balík akcií a v dohledné době bude možná nucena převzít významný podíl i v PSA, jež se utápí ve ztrátách a dluzích.
Obě automobilky budou postupovat velmi opatrně a budou požadovat silné záruky. Jednou už se v zemi, jíž od roku 1979 vládne teokratický režim, dost spálily. Po razantním zpřísnění sankcí letos v létě musel zaúčtovat rezervu na ztráty ve výši 512 mil. EUR, v PSA došlo na propouštění stovek zaměstnanců.
Na hotové automobily Teherán při importu uvaluje prohibitivně vysoká cla, což výrobce toužící po usazení se na trhu nutí k investicím do místních montoven. a PSA v tomto ohledu donedávna patřily k lídrům. V roce 2011 na jejich značky připadla více než třetina z 1,6 milionu vyrobených vozů v zemi.
Cesta zpět nebude jednoduchá. Íránská ekonomika kvůli sankcím trpí hyperinflací, všeobecným nedostatkem surovin a ochromeným bankovním systémem. Repatriace zisku může být pro zahraniční investory tvrdým oříškem. Francouzské automobilky by přitom zabezpečenou expanzi v Íránu potřebovaly jako sůl. Evropský trh, na němž jsou obě do velké míry závislé, prochází šestým rokem poklesu za sebou. Celosvětový prodej PSA se loni kvůli slabé poptávce v Evropě propadl o 16,5 procenta na 2,97 milionu vozů. Celý rok pro společnost skončil rekordní ztrátou 5 mld. euro.
Předpokládané uvolnění sankcí by se mělo týkat petrochemie, vzácných kovů, leteckých součástek a také autodílů. I poté budou muset výrobci přijít na to, jak obejít překážky v námořní přepravě a bankovním styku.
, který ještě v roce 2011v Íránu prodal 500 tisíc aut, zastavil vývoz rozložených kompletů v lednu 2012. Odvolával se při tom na nemožnost repatriace zisků z Íránu a také na neschopnost dopravit zboží do íránských přístavů. Plány na alternativní způsob dopravy byly odloženy, když uzavřel partnerství s americkou automobilkou , která se musela podřídit přísnějšímu sankčnímu režimu Washingtonu. Spojenectví s Američany ale příliš dlouho nevydrželo a velké výhody zřejmě také nepřineslo. Minulý týden společnost ohlásila prodej veškerých akcií Peugeotu.
je na tom z pohledu logistiky lépe. Rozebraná auta do Íránu dovážel po silnicích z Rumunska, což do sankcí nespadalo. Automobilka stihla své montovny v Íránu navíc slušně předzásobit, takže mohla pokračovat v produkci, i když pomalejším tempem, i po zpřísnění sankcí. V roce 2011 v Íránu prodal 100 tisíc vozů, avšak kvůli odstřihnutí íránských bank od mezinárodních finančních institucí musel v zemi nechat stovky milionů euro. Nejmenované zdroje deníku Wall Street Journal tvrdí, že roli prostředníka platebního styku by mohly sehrát turecké banky.
(Zdroje: WSJ, CNBC)