Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Francouzské automobilky sondují návrat na klíčový trh: Írán

Francouzské automobilky sondují návrat na klíčový trh: Írán

23.12.2013 7:29
Autor: Redakce, Patria Online

Francouzské automobilové koncerny Renault a PSA Peugeot Citroën podnikají nesmělé kroky směrem k návratu na íránský trh, který byl pro oba donedávna jedním z nejdůležitějších. Pokud by vláda nově zvoleného prezidenta Hasana Rúháního ustoupila v otázce jaderného programu a výměnou za to dosáhla zmírnění dalekosáhlých mezinárodních sankcí, mohl by nárůst odbytu na osmdesátimilionovém íránském trhu trápícím se automobilkám výrazně pomoci.

Zástupci obou společností se separátně sešli s íránským ministrem průmyslu na listopadovém veletrhu autodílů v Teheránu. Jednání se prý točila kolem obnovení spolupráce, zavádění nových modelů a také znovunastartování kompletace vozů v Íránu z dovezených součástek.

Schůzky se uskutečnily jen několik dní po podpisu průlomové předběžné dohody mezi Íránem, Německem a pěti stálými členy Rady bezpečnosti OSN, mezi něž patří i Francie. Teherán se v ní zavazuje k omezení aktivit v oblasti jaderných technologií, za což by mu měl být obnoven přístup k některým penězům na zahraničních kontech a také by měla přestat platit vybraná omezení v zahraničním obchodě. Dohoda platí jen šest měsíců a může být prodloužena o dalších šest. Pro Renault i PSA je to příliš krátký časový horizont na zvážení větších investic v Íránu.

Jelikož jakékoli obnovení aktivit automobilek v Íránu bude vyžadovat posvěcení vlád obou stran dohody, pokrok ve snahách Renaultu i PSA je ostře sledován. Může totiž hodně napovědět o směřování rozhovorů o jaderném programu. Francouzská vláda drží v Renaultu 15% balík akcií a v dohledné době bude možná nucena převzít významný podíl i v PSA, jež se utápí ve ztrátách a dluzích.

Obě automobilky budou postupovat velmi opatrně a budou požadovat silné záruky. Jednou už se v zemi, jíž od roku 1979 vládne teokratický režim, dost spálily. Po razantním zpřísnění sankcí letos v létě musel Renault zaúčtovat rezervu na ztráty ve výši 512 mil. EUR, v PSA došlo na propouštění stovek zaměstnanců.

Na hotové automobily Teherán při importu uvaluje prohibitivně vysoká cla, což výrobce toužící po usazení se na trhu nutí k investicím do místních montoven. Renault a PSA v tomto ohledu donedávna patřily k lídrům. V roce 2011 na jejich značky připadla více než třetina z 1,6 milionu vyrobených vozů v zemi.

Cesta zpět nebude jednoduchá. Íránská ekonomika kvůli sankcím trpí hyperinflací, všeobecným nedostatkem surovin a ochromeným bankovním systémem. Repatriace zisku může být pro zahraniční investory tvrdým oříškem. Francouzské automobilky by přitom zabezpečenou expanzi v Íránu potřebovaly jako sůl. Evropský trh, na němž jsou obě do velké míry závislé, prochází šestým rokem poklesu za sebou. Celosvětový prodej PSA se loni kvůli slabé poptávce v Evropě propadl o 16,5 procenta na 2,97 milionu vozů. Celý rok pro společnost skončil rekordní ztrátou 5 mld. euro.

Předpokládané uvolnění sankcí by se mělo týkat petrochemie, vzácných kovů, leteckých součástek a také autodílů. I poté budou muset výrobci přijít na to, jak obejít překážky v námořní přepravě a bankovním styku.

Peugeot, který ještě v roce 2011v Íránu prodal 500 tisíc aut, zastavil vývoz rozložených kompletů v lednu 2012. Odvolával se při tom na nemožnost repatriace zisků z Íránu a také na neschopnost dopravit zboží do íránských přístavů. Plány na alternativní způsob dopravy byly odloženy, když Peugeot uzavřel partnerství s americkou automobilkou GM, která se musela podřídit přísnějšímu sankčnímu režimu Washingtonu. Spojenectví s Američany ale příliš dlouho nevydrželo a velké výhody zřejmě také nepřineslo. Minulý týden společnost GM ohlásila prodej veškerých akcií Peugeotu.

Renault je na tom z pohledu logistiky lépe. Rozebraná auta do Íránu dovážel po silnicích z Rumunska, což do sankcí nespadalo. Automobilka stihla své montovny v Íránu navíc slušně předzásobit, takže mohla pokračovat v produkci, i když pomalejším tempem, i po zpřísnění sankcí. V roce 2011 Renault v Íránu prodal 100 tisíc vozů, avšak kvůli odstřihnutí íránských bank od mezinárodních finančních institucí musel v zemi nechat stovky milionů euro. Nejmenované zdroje deníku Wall Street Journal tvrdí, že roli prostředníka platebního styku by mohly sehrát turecké banky.

(Zdroje: WSJ, CNBC)


Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Denní kalendář hlavních událostí
ČasUdálost
9:00CZ - PPI, y/y
11:00EMU - CPI, y/y