Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Píší média podle toho, kdo je jejich vlastník?

Píší média podle toho, kdo je jejich vlastník?

06.05.2014 18:10
Autor: Redakce, Patria.cz

Zajímali jste se někdy o to, co je příčinou toho, že se různá média kloní k různým názorovým proudům? Tuto otázku si položil i mladý ekonom Mathew Gentzkow z University of Chicago. Ten se ve své studii zaměřil na 400 deníků z USA. V prvním kroku se snažil určit, k čemu mají tato média vlastně sklon. To nebylo jednoduché, protože bylo třeba objektivního měřítka. Nakonec byla použita databáze Kongresu a fráze, které více používali republikáni či demokraté. Na jejich základě byly analyzovány články novin a určena jejich orientace. Například deník The New York Times byl posouzen jako mírně levicový, The Wall Street Journal naopak jako mírně pravicový.
 
Poté přišla analýza toho, co zmíněnou orientaci nalevo či napravo ovlivňuje. Přirozeným předpokladem je to, že k ní dochází vlivem postojů vlastníka médií. Gentzkow ale důkazy pro tuto hypotézu nenašel. Co je tedy oním rozhodujícím faktorem? Podle výzkumu to je cílová skupina. Pokud ji tvoří zejména liberálové, noviny budou pravděpodobně levicovější. Pokud jsou mezi čtenáři naopak spíše konzervativci, noviny budou pravděpodobně pravicovější. Do hry navíc vstupuje i to, že ve chvíli, kdy je orientace média nastavena, vybírá si ho už hlavně skupina lidí, které tento sklon více vyhovuje. Ekonom ale zjistil i to, že v komunitách, které chodí více do kostela, je více konzervativců a také více konzervativních médií. Pravděpodobně nedochází k tomu, že by tato média činila lidi zbožnější a kauzalita proto jde zejména směrem od preferencí komunity k zaměření médií, než naopak.

Poučení je jednoduché: Vlastníci médií se obvykle nesnaží masírovat společnost svými názory. Namísto toho jim jde o prostou maximalizaci zisku tím, že dávají zákazníkovi to, čeho si žádá. Neviditelná ruka trhu nutí společnosti, aby si hledaly své zákazníky, a platí to i zde. Otázky se však objevují v souvislosti s rolí médií jako demokratických institucí. Jak pravděpodobné je to, že se budeme snažit o kompromis, pokud se nám dostává pouze takových informací, které nás utvrzují v našem názoru?

Autorem je profesor ekonomie N. Gregory Mankiw.

Zdroj: NYTimes

 


Čtěte více:

Tři způsoby obchodování pomocí klouzavých průměrů
05.05.2014 14:07
Obchodování pomocí jednoduchých technických indikátorů se může zdát ja...
Největší ekonomika světa... Patria vydala nový Třicetník
05.05.2014 16:00
Zdánlivě triviální otázka. Kdo by neodpověděl, že největší ekonomikou ...

Váš názor
  • Zname fakty potvrdene
    07.05.2014 14:20

    Studie o tom, ze clovek tendencne preferuje informacie potvrdzujuce jeho nazor a naopak ignoruje rozporujuce informacie, uz mame dlho. Studie o tom, ze producenti casto produkuju prave to, co konzumenti pozaduju, a ze existuje implicitny i explicitny feedback efekt, uz mame tiez dlho. No a studie o tom, ze majitelia castesie volia cestu kompatibilnu so zakaznikom, nez cestu kompatibilnu s vlastnym nazorom, detto. Takze tento clanok je vlastne iba kompilacia existujucich tvrdeni verifikovana vlastnou metodikou..
    Eco
  •  
    07.05.2014 10:52

    Myslím, že článek by se měl spíše jmenovat "Nepíši noviny podle toho kdo je jejich majitel".
    Homo
Aktuální komentáře
04.11.2025
6:22Akciové trhy dále rostou. Tato rizika však malují na zeď korekci?
03.11.2025
18:06PODCAST Týdenní výhled: Na big tech naváže Palantir nebo AMD  
17:40Americký potenciál
16:55Průmyslový ISM za říjen nepotěšil, přestože v něm najdeme i světlejší momenty  
16:22Amazon bude poskytovat cloudové služby OpenAI, hodnota kontraktu je 38 mld. USD
15:18Česká exportní banka, a.s.: Informace o výplatě výnosu s rozhodným dnem 3. listopadu 2025
15:06Celní rána nebyla tak silná, jak se čekalo. Evropské společnosti hlásí v USA silnou poptávku  
14:28Schodek státního rozpočtu v říjnu vzrostl o 29 miliard
12:06Německý DAX přidává procento a na úvod týdne je v čele růstu  
12:04Boom vzácných zemin: akcie těžařů pohání geopolitický boj mocností
10:47Goldman Sachs: AI investice nejsou zase tak vysoké, přínos přijde možná v příštím roce
10:20Český průmysl brzdí. Slabá poptávka, méně zakázek, méně lidí
9:41Primoco UAV SE: Významné skutečnosti 3Q 2025
9:19Primoco UAV hlásí pokles tržeb i zisku. Plánuje nové kontrakty a investice
8:58Rozbřesk: Programové prohlášení vlády přináší mnoho nákladných slibů
8:49Znárodnění ČEZ se odkládá, Buffett se loučí rekordními čísly a Francie řeší rozpočet  
8:26Věštec z Omahy se loučí. Berkshire Hathaway zanechává s rekordní hotovostí a silným ziskem
6:06Přichází zlaté období Tesly?
02.11.2025
8:54Víkendář: Boom umělé inteligence znepokojivě připomíná technologickou bublinu z 90. let
01.11.2025
9:47Víkendář: Americká mentální recese

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
14:30USA - Zahraniční obchod, mld. USD
16:00USA - Nově otevřená prac. místa
16:00USA - Průmyslové objednávky, m/m