Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Píší média podle toho, kdo je jejich vlastník?

Píší média podle toho, kdo je jejich vlastník?

06.05.2014 18:10
Autor: Redakce, Patria.cz

Zajímali jste se někdy o to, co je příčinou toho, že se různá média kloní k různým názorovým proudům? Tuto otázku si položil i mladý ekonom Mathew Gentzkow z University of Chicago. Ten se ve své studii zaměřil na 400 deníků z USA. V prvním kroku se snažil určit, k čemu mají tato média vlastně sklon. To nebylo jednoduché, protože bylo třeba objektivního měřítka. Nakonec byla použita databáze Kongresu a fráze, které více používali republikáni či demokraté. Na jejich základě byly analyzovány články novin a určena jejich orientace. Například deník The New York Times byl posouzen jako mírně levicový, The Wall Street Journal naopak jako mírně pravicový.
 
Poté přišla analýza toho, co zmíněnou orientaci nalevo či napravo ovlivňuje. Přirozeným předpokladem je to, že k ní dochází vlivem postojů vlastníka médií. Gentzkow ale důkazy pro tuto hypotézu nenašel. Co je tedy oním rozhodujícím faktorem? Podle výzkumu to je cílová skupina. Pokud ji tvoří zejména liberálové, noviny budou pravděpodobně levicovější. Pokud jsou mezi čtenáři naopak spíše konzervativci, noviny budou pravděpodobně pravicovější. Do hry navíc vstupuje i to, že ve chvíli, kdy je orientace média nastavena, vybírá si ho už hlavně skupina lidí, které tento sklon více vyhovuje. Ekonom ale zjistil i to, že v komunitách, které chodí více do kostela, je více konzervativců a také více konzervativních médií. Pravděpodobně nedochází k tomu, že by tato média činila lidi zbožnější a kauzalita proto jde zejména směrem od preferencí komunity k zaměření médií, než naopak.

Poučení je jednoduché: Vlastníci médií se obvykle nesnaží masírovat společnost svými názory. Namísto toho jim jde o prostou maximalizaci zisku tím, že dávají zákazníkovi to, čeho si žádá. Neviditelná ruka trhu nutí společnosti, aby si hledaly své zákazníky, a platí to i zde. Otázky se však objevují v souvislosti s rolí médií jako demokratických institucí. Jak pravděpodobné je to, že se budeme snažit o kompromis, pokud se nám dostává pouze takových informací, které nás utvrzují v našem názoru?

Autorem je profesor ekonomie N. Gregory Mankiw.

Zdroj: NYTimes

 


Čtěte více:

Tři způsoby obchodování pomocí klouzavých průměrů
05.05.2014 14:07
Obchodování pomocí jednoduchých technických indikátorů se může zdát ja...
Největší ekonomika světa... Patria vydala nový Třicetník
05.05.2014 16:00
Zdánlivě triviální otázka. Kdo by neodpověděl, že největší ekonomikou ...

Váš názor
  • Zname fakty potvrdene
    07.05.2014 14:20

    Studie o tom, ze clovek tendencne preferuje informacie potvrdzujuce jeho nazor a naopak ignoruje rozporujuce informacie, uz mame dlho. Studie o tom, ze producenti casto produkuju prave to, co konzumenti pozaduju, a ze existuje implicitny i explicitny feedback efekt, uz mame tiez dlho. No a studie o tom, ze majitelia castesie volia cestu kompatibilnu so zakaznikom, nez cestu kompatibilnu s vlastnym nazorom, detto. Takze tento clanok je vlastne iba kompilacia existujucich tvrdeni verifikovana vlastnou metodikou..
    Eco
  •  
    07.05.2014 10:52

    Myslím, že článek by se měl spíše jmenovat "Nepíši noviny podle toho kdo je jejich majitel".
    Homo
Aktuální komentáře
26.01.2020
8:12Víkendář: Tahle středověká daň se snad již nevrátí
25.01.2020
16:12Airbus chce pomoct aerolinkám zajistit se proti výkyvům cen letenek
7:53Víkendář: Novodobí socialisté zapomínají na Sovětský svaz
24.01.2020
22:01Koronavirus zasáhl zámořské trhy
18:11Bez ženy na akciový trh zapomeňte
17:05Roman Koděra: Star Trek versus Star Wars a jeden tip pro investory
16:54Evropa končí týden úspěšně, Ameriku zaskočil druhý případ nákazy  
16:10O kolik tedy vlastně propadl ten náš hypoteční trh?
15:34Prognóza Patrie: O2 kvůli útlumu na českém i slovenském trhu mírně klesly tržby  
14:53Chalaux: Překvapivě hladké vysvětlení jedné ekonomické záhady
13:35PFNonwovens a.s. - Kalendář zveřejňovacích povinností 2020
12:55Perly týdne: ČNB a bankroty centrálních bank, návrat Grahama a my radši ve svém
12:13Intelu (+5,6 %) pomohla datová centra, potěšil roční prognózou
11:21Michl navrhne, aby ČNB více investovala do zelených dluhopisů
11:01Nejistota ohledně fúze operátorů v USA se promítla do tržeb Ericssonu (-9 %)
10:35Firmy v průmyslu už trápí spíše nedostatečná poptávka než nedostatek lidí (komentář analytika)
10:22Bývalý šéf Wells Fargo zaplatí za skandál s falešnými účty
10:13Akcie se vracejí nahoru. WHO tlumí strach, evropská data dopadla smíšeně  
10:09Pražská burza: Výhled na rok 2020 (komentář analytika)  
9:15Rozbřesk: ECB zahájila revizi své politiky

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
Nebyla nalezena žádná data