Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Píší média podle toho, kdo je jejich vlastník?

Píší média podle toho, kdo je jejich vlastník?

06.05.2014 18:10
Autor: Redakce, Patria.cz

Zajímali jste se někdy o to, co je příčinou toho, že se různá média kloní k různým názorovým proudům? Tuto otázku si položil i mladý ekonom Mathew Gentzkow z University of Chicago. Ten se ve své studii zaměřil na 400 deníků z USA. V prvním kroku se snažil určit, k čemu mají tato média vlastně sklon. To nebylo jednoduché, protože bylo třeba objektivního měřítka. Nakonec byla použita databáze Kongresu a fráze, které více používali republikáni či demokraté. Na jejich základě byly analyzovány články novin a určena jejich orientace. Například deník The New York Times byl posouzen jako mírně levicový, The Wall Street Journal naopak jako mírně pravicový.
 
Poté přišla analýza toho, co zmíněnou orientaci nalevo či napravo ovlivňuje. Přirozeným předpokladem je to, že k ní dochází vlivem postojů vlastníka médií. Gentzkow ale důkazy pro tuto hypotézu nenašel. Co je tedy oním rozhodujícím faktorem? Podle výzkumu to je cílová skupina. Pokud ji tvoří zejména liberálové, noviny budou pravděpodobně levicovější. Pokud jsou mezi čtenáři naopak spíše konzervativci, noviny budou pravděpodobně pravicovější. Do hry navíc vstupuje i to, že ve chvíli, kdy je orientace média nastavena, vybírá si ho už hlavně skupina lidí, které tento sklon více vyhovuje. Ekonom ale zjistil i to, že v komunitách, které chodí více do kostela, je více konzervativců a také více konzervativních médií. Pravděpodobně nedochází k tomu, že by tato média činila lidi zbožnější a kauzalita proto jde zejména směrem od preferencí komunity k zaměření médií, než naopak.

Poučení je jednoduché: Vlastníci médií se obvykle nesnaží masírovat společnost svými názory. Namísto toho jim jde o prostou maximalizaci zisku tím, že dávají zákazníkovi to, čeho si žádá. Neviditelná ruka trhu nutí společnosti, aby si hledaly své zákazníky, a platí to i zde. Otázky se však objevují v souvislosti s rolí médií jako demokratických institucí. Jak pravděpodobné je to, že se budeme snažit o kompromis, pokud se nám dostává pouze takových informací, které nás utvrzují v našem názoru?

Autorem je profesor ekonomie N. Gregory Mankiw.

Zdroj: NYTimes

 


Čtěte více:

Tři způsoby obchodování pomocí klouzavých průměrů
05.05.2014 14:07
Obchodování pomocí jednoduchých technických indikátorů se může zdát ja...
Největší ekonomika světa... Patria vydala nový Třicetník
05.05.2014 16:00
Zdánlivě triviální otázka. Kdo by neodpověděl, že největší ekonomikou ...

Váš názor
  • Zname fakty potvrdene
    07.05.2014 14:20

    Studie o tom, ze clovek tendencne preferuje informacie potvrdzujuce jeho nazor a naopak ignoruje rozporujuce informacie, uz mame dlho. Studie o tom, ze producenti casto produkuju prave to, co konzumenti pozaduju, a ze existuje implicitny i explicitny feedback efekt, uz mame tiez dlho. No a studie o tom, ze majitelia castesie volia cestu kompatibilnu so zakaznikom, nez cestu kompatibilnu s vlastnym nazorom, detto. Takze tento clanok je vlastne iba kompilacia existujucich tvrdeni verifikovana vlastnou metodikou..
    Eco
  •  
    07.05.2014 10:52

    Myslím, že článek by se měl spíše jmenovat "Nepíši noviny podle toho kdo je jejich majitel".
    Homo
Aktuální komentáře
25.11.2025
10:27Dominance Nvidie v ohrožení? O čipy Googlu má zájem Meta
9:04Rozbřesk: Koruna sleduje vývoj za hranicemi, dolar drží pozice navzdory holubičí rétorice Fedu
9:02Doosan Škoda Power (-8 %) poklesly tržby i zisk, podepsala ale nejvýznamnější zakázku za poslední dekádu
9:00Amazon plánuje posílit AI infrastrukturu pro vládu USA za 50 miliard dolarů
8:43Americké akcie ožily, Doosanu klesly tržby i zisk, evropské futures jsou smíšené  
6:07AI tituly ztrácí dech. Technický ukazatel naznačuje u těchto akcií šanci na obrat
24.11.2025
17:22Zlato, akcie a důvěra ve finanční aktiva
16:41Dominik Rusinko: Rozpočtové patálie aneb co čekat od nové vlády  
14:46PODCAST Týdenní výhled: O číslech Nvidie, korekci na AI i gigantovi, který jí vzdoruje  
13:13Ranní růst postupně uvadá, evropské akcie obchodují smíšeně  
13:06Sázka Novo Nordisku na Alzheimera nevyšla
11:31Alibaba slaví úspěch. Qwen má za týden přes 10 milionů stažení
10:49Podnikatelská nálada v Německu se v listopadu zhoršila, uvedl institut Ifo
10:07Rusinko: Česká spotřebitelská důvěra je nejvyšší za šest let
10:02Výsledky experimentálního léku v sekundární prevenci mrtvice posílají akcie Bayeru nahoru o 12 procent
9:43Rozbřesk: Češi hodně spoří, úspory však domácí ekonomice příliš nepomáhají
9:07Nokia zainvestuje 4 miliardy dolarů do AI v USA
9:02Itálie poprvé po 23 letech získává vyšší rating Moody's díky stabilitě a fiskální disciplíně
8:53Moody’s zvedá rating Itálie, BHP vzdává boj o Anglo American a Alibaba boduje s AI aplikací  
8:34Artur Gevorkyan a Andrej Bátovský o rekordních projektech, příležitostech pro akvizice, sázkách na defence sektor i burze, která posune firmu úplně jinam

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
14:30USA - Maloobchodní tržby, m/m
14:30USA - PPI, y/y
16:00USA - Index spotř. důvěry Conference Board