Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Píší média podle toho, kdo je jejich vlastník?

Píší média podle toho, kdo je jejich vlastník?

06.05.2014 18:10
Autor: Redakce, Patria.cz

Zajímali jste se někdy o to, co je příčinou toho, že se různá média kloní k různým názorovým proudům? Tuto otázku si položil i mladý ekonom Mathew Gentzkow z University of Chicago. Ten se ve své studii zaměřil na 400 deníků z USA. V prvním kroku se snažil určit, k čemu mají tato média vlastně sklon. To nebylo jednoduché, protože bylo třeba objektivního měřítka. Nakonec byla použita databáze Kongresu a fráze, které více používali republikáni či demokraté. Na jejich základě byly analyzovány články novin a určena jejich orientace. Například deník The New York Times byl posouzen jako mírně levicový, The Wall Street Journal naopak jako mírně pravicový.
 
Poté přišla analýza toho, co zmíněnou orientaci nalevo či napravo ovlivňuje. Přirozeným předpokladem je to, že k ní dochází vlivem postojů vlastníka médií. Gentzkow ale důkazy pro tuto hypotézu nenašel. Co je tedy oním rozhodujícím faktorem? Podle výzkumu to je cílová skupina. Pokud ji tvoří zejména liberálové, noviny budou pravděpodobně levicovější. Pokud jsou mezi čtenáři naopak spíše konzervativci, noviny budou pravděpodobně pravicovější. Do hry navíc vstupuje i to, že ve chvíli, kdy je orientace média nastavena, vybírá si ho už hlavně skupina lidí, které tento sklon více vyhovuje. Ekonom ale zjistil i to, že v komunitách, které chodí více do kostela, je více konzervativců a také více konzervativních médií. Pravděpodobně nedochází k tomu, že by tato média činila lidi zbožnější a kauzalita proto jde zejména směrem od preferencí komunity k zaměření médií, než naopak.

Poučení je jednoduché: Vlastníci médií se obvykle nesnaží masírovat společnost svými názory. Namísto toho jim jde o prostou maximalizaci zisku tím, že dávají zákazníkovi to, čeho si žádá. Neviditelná ruka trhu nutí společnosti, aby si hledaly své zákazníky, a platí to i zde. Otázky se však objevují v souvislosti s rolí médií jako demokratických institucí. Jak pravděpodobné je to, že se budeme snažit o kompromis, pokud se nám dostává pouze takových informací, které nás utvrzují v našem názoru?

Autorem je profesor ekonomie N. Gregory Mankiw.

Zdroj: NYTimes

 


Čtěte více:

Tři způsoby obchodování pomocí klouzavých průměrů
05.05.2014 14:07
Obchodování pomocí jednoduchých technických indikátorů se může zdát ja...
Největší ekonomika světa... Patria vydala nový Třicetník
05.05.2014 16:00
Zdánlivě triviální otázka. Kdo by neodpověděl, že největší ekonomikou ...

Váš názor
  • Zname fakty potvrdene
    07.05.2014 14:20

    Studie o tom, ze clovek tendencne preferuje informacie potvrdzujuce jeho nazor a naopak ignoruje rozporujuce informacie, uz mame dlho. Studie o tom, ze producenti casto produkuju prave to, co konzumenti pozaduju, a ze existuje implicitny i explicitny feedback efekt, uz mame tiez dlho. No a studie o tom, ze majitelia castesie volia cestu kompatibilnu so zakaznikom, nez cestu kompatibilnu s vlastnym nazorom, detto. Takze tento clanok je vlastne iba kompilacia existujucich tvrdeni verifikovana vlastnou metodikou..
    Eco
  •  
    07.05.2014 10:52

    Myslím, že článek by se měl spíše jmenovat "Nepíši noviny podle toho kdo je jejich majitel".
    Homo
Aktuální komentáře
14.12.2025
13:21BlackRock: Umělá inteligence přinese dezinflační tlaky, Fed by měl jít se sazbami dolů
9:33Víkendář: Místo centrální banky podřízené vládě je lepší to, co udělal Clinton v 90. letech
13.12.2025
14:29Trumpova politika a její skutečné plody
9:07Víkendář: Změní stablecoiny monetární prostředí a fungování centrálních bank?
12.12.2025
22:00Wall Street se propadla nejvíce za tři týdny; stačilo pár komentářů k AI  
17:36Třetí fáze akciového trhu: těšení se na přínosy nových technologií
16:04Apple vs. AI bublina. Proč investoři hledají útočiště u výrobce iPhonu?
14:04Českou ekonomiku zatím táhne spotřeba a investice, ale zpomalení je na obzoru
12:37Euforie nevydržela. Akcie Broadcomu po konferenčním hovoru klesají kvůli obavám o ziskovost v AI  
12:20Michal Strnad plánuje expanzi. Chce z CSG udělat lídra evropského obranného průmyslu a zvažuje IPO v Amsterdamu
12:09Perly týdne: Bublina není důvod k prodeji
10:50Po euforii přichází korekce: Broadcom hlásí silné tržby a vyšší dividendu, ale AI výhled zůstává nejasný
9:55Nová cílová cena Patrie pro Komerční banku: Prostor pro růst se zmenšuje  
8:58Nová cílovka pro Komerční banku, renesance evropských dluhopisů a úspěch Eli Lilly  
8:52Rozbřesk: Odloží Evropská komise zákaz hybridních automobilů? Automobilky by tento krok uvítaly
6:10Investiční výhled 2026: Kondice ekonomik, inflace a blížící se volby  
11.12.2025
22:00Oracle po výsledcích propadá, ostatním se ale daří  
17:03Tři akciové fáze posledního čtvrt století a poučení pro dnešek
16:58EK zvažuje pětiletý odklad zákazu spalovacích motorů pro hybridní vozy
16:28WSJ:Trump po válce plánuje americké investice v Rusku včetně těžby vzácných kovů

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
Nebyla nalezena žádná data