Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Kanadská dividendová křídla

Kanadská dividendová křídla

11.12.2014 17:40

V tipech na dividendově zajímavé kanadské společnosti jsme nalezli i dvě aerolinky (z oněch tipů jsem se zde už věnoval železnici, nyní se tedy vydáme z kolejí do vzduchu). Konkrétně jde o WestJet Airlines a Air Canada. WestJet na kanadském trhu „rychle zaplnil roli low-cost aerolinky, chce začít létat i trans-atlantické lety“. Podle grafu s cenami akcií je ale jasné, že převratné věci se dějí naopak u „tradiční“ Air Canada. Její pětiletá návratnost se blíží neuvěřitelným 900 %. Dokáže tak zahanbit i WestJet s necelými 200 % návratnosti a to už je co říci:

bch1

Zdroj: FT

Dost rozdílný příběh ukazují i klíčové výsledky firem, tedy hlavně výkaz toku hotovosti. WestJet dokázal postupně navýšit zisk z 90 milionů kanadských dolarů v roce 2010 na loňských 270 milionů dolarů. Trochu jiným mustrem si prošlo provozní cash flow, protože maxima dosáhlo v roce 2012 na 723 milionech dolarů (všimněme si ale, že firmě k tomuto CF výrazně a systematicky přispívá pohyb pracovního kapitálu). CapEx je u WJ dost rozházený, firma obvykle nemá problém s tím, aby pokryla investice provozním tokem hotovosti. Výjimkou je minulý rok, i tak ale WJ loni navýšila dividendy.

bch2

Zdroj: FT

Air Canada má za sebou čtyři roky ztrát, v minulém roce konečně dosáhla černých ziskových čísel. Provozní CF bylo ale v záporu jen v roce 2009, poté se pohybuje mezi 570 – 933 miliony kanadských dolarů (opět se značnou pomocí pracovního kapitálu). I zde vidíme velkou rozkolísanost investic a i zde je firma nebyla schopna pokrýt provozním CF v roce minulém.

bch3

Zdroj: FT

Pokud chceme přemýšlet o hodnotě akcií a i dalším vývoji dividend, musíme odhadnout volný tok hotovosti, která (dříve, či se zhodnocením později) dorazí k akcionářům. U WJ bychom nyní mohli pro hrubou úvahu počítat s tím, že krátkodobě je schopna generovat 370 – 450 milionů dolarů CF po CapEx. U AC jsou čísla ještě rozházenější, v letech 2010 – 2012 toto CF dosáhlo 200 – 750 milionů dolarů. Pro zajímavost se podívejme na průměry – u WJ to je 404, u AC 433 milionů dolarů. Z tohoto už na kost osekaného pohledu bychom mohli soudit, že jde v podstatě o identické společnosti potenciálně přinášející něco málo nad 400 milionů dolarů. (k tomu, aby byly investovány do akvizic, hromaděny v rozvaze, použity na snižování dluhu, či hned vypláceny akcionářům)

WestJet má betu na 0,53, Air Canada na 1,53. Něco už v tomto smyslu napověděl graf s vývojem cen akcií, ale přece jen asi překvapí, jak velké rozdíly tu v (systematické) rizikovosti najdeme: Nízkonákladový přepravce má ve srovnání s celým trhem asi poloviční rizikovost, zatímco tradiční aerolinky asi o 50 % vyšší (trh má betu 1). Co to znamená z hlediska požadované návratnosti? Kanadské dlouhodobé dluhopisy se bezpečně řadí mezi bezpečná aktiva a jako takové vynáší asi 1,9 %. Pokud použiji stejnou rizikovou prémii trhu jako v USA, bude požadovaná návratnost u WJ na pouhých 4,82 %. AC by naopak měla vyhovět investorům požadujícím 10,32 %!

Nyní použijme výše „osekané“ volné CF na vlastní jmění (dejme u obou společností 415 milionů dolarů) a uvedené požadované návratnosti. Dlouhodobý očekávaný růst CF nastavme na 2,3 %, což je Boeingem očekávaný růst přepravy v Severní Americe do roku 2030 (jde tedy jen o reálný pohyb). Hodnota vlastního jmění WJ pak vychází na 16,5 miliardy dolarů, hodnota všech akcií AC na 5,2 miliardy dolarů. Jinak řečeno, požadovaná návratnost je u WJ asi o 55 % nižší než u AC, se stejným „současným“ CF je ale její kapitalizace větší více než třikrát (důvodem je nelineární efekt zmenšujícího se rozdílu mezi požadovanou návratností a očekávaným růstem).

A jaké jsou kapitalizace společností? U WJ dosahuje 4,2 miliardy dolarů, u AC 3,2 miliardy dolarů. Zejména u WJ jsou tedy předpoklady ve výše uvedené kalkulaci naprosto nemístně optimistické a bude se to týkat zejména oné schopnosti generovat stovky milionů volného cash flow. Ale snad výše uvedené alespoň dobře demonstruje, že maximalizace hodnoty akcií neznamená jen maximalizaci zisků a CF, ale zároveň i minimalizaci rizika.

Může ale docházet i k paradoxům – pokud nějaká společnost prochází úspěšným (ale nutně volatilním) přerodem (jako třeba AC), cena akcie vykazuje růst a také vyšší volatilitu a vyšší betu. Za úspěch se pak platí vyšší požadovanou návratností odvozenou podle „učebnicových“ metod. Alespoň do doby, než se vše uklidní. Jen dodám, že WJ má v podstatě nulový čistý dluh, takže pokud bude schopna generovat pár stovek milionů dolarů volného CF, měla by být skutečně schopna platit hezké dividendy. U AC je to trochu složitější, ale poměr čistého dluhu k EBITDA je kolem 2, takže o žádný extrém také nejde.


Čtěte více:

Aerolinky díky cenám ropy mohou překvapit výsledky za 4Q14 a výkonem v 2015
10.12.2014 16:00
S padajícími cenami ropy padá také cena pohonných hmot leteckých spol...
Project Syndicate - Rentabilita důvěry
11.12.2014 13:00
Dopady nejpustošivější finanční krize za desítky let začínají ustupova...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Denní kalendář hlavních událostí
Nebyla nalezena žádná data