Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Slabší euro dává zabrat cenové politice luxusních značek

Slabší euro dává zabrat cenové politice luxusních značek

25.5.2015 18:15
Autor: Kristýna Zahradníková, Patria Online

Volatilita měnových kurzů neustále rozevírá pomyslné cenové nůžky luxusního zboží v Evropě a v Asii. Rozdíl v cenách luxusních kabelek, hodinek a šperků na těchto dvou kontinentech je se slábnoucím eurem největší za poslední tři roky. Slabší evropská měna tak luxusním značkám zásadně narušuje globální cenové strategie.

Neustále se zvětšující cenová mezera je noční můrou kupříkladu pro hodináře jako Patek Philippe nebo módní dům Chanel. Nejen tyto luxusní značky se rozhodly raději riskovat, že rozzlobí své zákazníky častějšími změnami cen ve snaze omezit druhotný černý trh. Ten v důsledku někdy až neuvěřitelných rozdílů v cenách luxusního zboží napříč kontinenty doslova rozkvetl.

Měnové výkyvy vedly k tomu, že zákazník z Číny mohl ušetřit na nákupu luxusního zboží až zhruba 39 % i více, pokud se namísto nákupů doma rozhodl zaletět si do Paříže. V loňském roce přitom tato úspora podle analytiků Bernstein činila “pouze” 26 %. Narůstající rozdíly v cenách a kvetoucí druhotný trh vedly mnoho značek k úpravám cenové strategie. Zatímco některé se rozhodli jít cestou zlevňování zboží v Asii, většina v zájmu sbližování cen přikročila zároveň ke zdražování na evropském trhu.

Ačkoliv možnost větších úspor by byla nespornou výhodou pro spotřebitele mnoha druhů luxusního zboží, v odvětví luxusu podobná možnost ušetřit představuje riziko znehodnocení značky. Dalším problémem je podle analytiků Bernstein fakt, že pokud společnost ceny kvůli výkyvům měnových kurzů zvýší, zákazník je spokojený, protože zboží koupil ještě před cenovým navýšením. Pokud, ale ze stejného důvodu cenu značka sníží, spotřebitel se může cítit ošizen, protože produkt koupil zbytečně draho.

Rozdíl v cenách luxusního zboží na starém kontinentě a v Asii není přitom žádnou novinkou. Luxusní produkty byly vždy levnější v Evropě než v zemích jako je například Čína, kde dovozní daň cenu těchto produktů zvyšuje. Volatilita devízových trhů z poslední doby cenové rozdíly výrazně zhoršila. Krásným příkladem je cena kabelky Louis Vuitton Speedy 30, ta totiž podle Bernstein stojí v Číně o 61 % více než v západní Evropě. Obecně vzato byly luxusní kabelky v březnu tohoto roku v průměru ve Francii levnější o 45 % než v Číně. V loňském roce se přitom jednalo o rozdíl ve výši 31 %. U luxusních hodinek pak tento rozdíl v cenách činil v průměru 33 % oproti 21 % v předcházejícím roce. V březnu také euro spadlo vůči dolaru blízko dvanáctiletého minima v návaznosti na program kvantitativního uvolňování Evropské centrální banky ve výši 1.1 miliardy eur.

Ve středu po zveřejnění výsledků oznámil snižování cen v Číně a v Hongkongu a naopak jejich zvyšování v Evropě i módní dům Burberry. Zdůvodnil to nedávnou kolísavostí měnových kurzů, která byla o něco extrémnější než obvykle. Následoval tak další značky napříč sektorem luxusu, které k úpravám cenové strategii přikročily již dříve. Například módní dům Chanel snížil ceny v Číně již v dubnu o 20 % a naopak ceny o 20 % zvýšil tam, kde se jeho produkty prodávají v eurech. Švýcarské luxusní značky jako je Patek Philippe byly naopak do značné míry ovlivněny náhlou lednovou apreciací švýcarského franku.

Zdroj: FT


Čtěte více:

Řecko, Fed, revize HDP, O2/CETIN a rebalance MSCI Indexů ... týdenní výhled
25.5.2015 11:00
Blížíme se konci dalšího měsíce a znovu se proto dá čekat narůstající ...
Fed chystá zvýšení sazeb, co to znamená pro (Vaše) akcie?
25.5.2015 15:49
Americká centrální banka (Fed) již delší dobu připravuje trhy na první...
Švédové zažívají zlaté časy; Riksbank zase tolik ne
25.5.2015 16:15
Švédi se pravděpodobně mají lépe než švédští centrální bankéři. Těm se...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Denní kalendář hlavních událostí
Nebyla nalezena žádná data