Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Slabší euro dává zabrat cenové politice luxusních značek

Slabší euro dává zabrat cenové politice luxusních značek

25.5.2015 18:15
Autor: Kristýna Zahradníková, Patria Online

Volatilita měnových kurzů neustále rozevírá pomyslné cenové nůžky luxusního zboží v Evropě a v Asii. Rozdíl v cenách luxusních kabelek, hodinek a šperků na těchto dvou kontinentech je se slábnoucím eurem největší za poslední tři roky. Slabší evropská měna tak luxusním značkám zásadně narušuje globální cenové strategie.

Neustále se zvětšující cenová mezera je noční můrou kupříkladu pro hodináře jako Patek Philippe nebo módní dům Chanel. Nejen tyto luxusní značky se rozhodly raději riskovat, že rozzlobí své zákazníky častějšími změnami cen ve snaze omezit druhotný černý trh. Ten v důsledku někdy až neuvěřitelných rozdílů v cenách luxusního zboží napříč kontinenty doslova rozkvetl.

Měnové výkyvy vedly k tomu, že zákazník z Číny mohl ušetřit na nákupu luxusního zboží až zhruba 39 % i více, pokud se namísto nákupů doma rozhodl zaletět si do Paříže. V loňském roce přitom tato úspora podle analytiků Bernstein činila “pouze” 26 %. Narůstající rozdíly v cenách a kvetoucí druhotný trh vedly mnoho značek k úpravám cenové strategie. Zatímco některé se rozhodli jít cestou zlevňování zboží v Asii, většina v zájmu sbližování cen přikročila zároveň ke zdražování na evropském trhu.

Ačkoliv možnost větších úspor by byla nespornou výhodou pro spotřebitele mnoha druhů luxusního zboží, v odvětví luxusu podobná možnost ušetřit představuje riziko znehodnocení značky. Dalším problémem je podle analytiků Bernstein fakt, že pokud společnost ceny kvůli výkyvům měnových kurzů zvýší, zákazník je spokojený, protože zboží koupil ještě před cenovým navýšením. Pokud, ale ze stejného důvodu cenu značka sníží, spotřebitel se může cítit ošizen, protože produkt koupil zbytečně draho.

Rozdíl v cenách luxusního zboží na starém kontinentě a v Asii není přitom žádnou novinkou. Luxusní produkty byly vždy levnější v Evropě než v zemích jako je například Čína, kde dovozní daň cenu těchto produktů zvyšuje. Volatilita devízových trhů z poslední doby cenové rozdíly výrazně zhoršila. Krásným příkladem je cena kabelky Louis Vuitton Speedy 30, ta totiž podle Bernstein stojí v Číně o 61 % více než v západní Evropě. Obecně vzato byly luxusní kabelky v březnu tohoto roku v průměru ve Francii levnější o 45 % než v Číně. V loňském roce se přitom jednalo o rozdíl ve výši 31 %. U luxusních hodinek pak tento rozdíl v cenách činil v průměru 33 % oproti 21 % v předcházejícím roce. V březnu také euro spadlo vůči dolaru blízko dvanáctiletého minima v návaznosti na program kvantitativního uvolňování Evropské centrální banky ve výši 1.1 miliardy eur.

Ve středu po zveřejnění výsledků oznámil snižování cen v Číně a v Hongkongu a naopak jejich zvyšování v Evropě i módní dům Burberry. Zdůvodnil to nedávnou kolísavostí měnových kurzů, která byla o něco extrémnější než obvykle. Následoval tak další značky napříč sektorem luxusu, které k úpravám cenové strategii přikročily již dříve. Například módní dům Chanel snížil ceny v Číně již v dubnu o 20 % a naopak ceny o 20 % zvýšil tam, kde se jeho produkty prodávají v eurech. Švýcarské luxusní značky jako je Patek Philippe byly naopak do značné míry ovlivněny náhlou lednovou apreciací švýcarského franku.

Zdroj: FT


Čtěte více:

Řecko, Fed, revize HDP, O2/CETIN a rebalance MSCI Indexů ... týdenní výhled
25.5.2015 11:00
Blížíme se konci dalšího měsíce a znovu se proto dá čekat narůstající ...
Fed chystá zvýšení sazeb, co to znamená pro (Vaše) akcie?
25.5.2015 15:49
Americká centrální banka (Fed) již delší dobu připravuje trhy na první...
Švédové zažívají zlaté časy; Riksbank zase tolik ne
25.5.2015 16:15
Švédi se pravděpodobně mají lépe než švédští centrální bankéři. Těm se...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
21.10.2018
9:48Víkendář: Nejhorší ze všeho jsou Japonci. A Evropská unie.
20.10.2018
15:18Jak centrální banky zkrotí příští recesi?
9:31Víkendář: „Deep fake“ technologie jako další krok k paranoie a ohrožování demokracie
19.10.2018
22:05Houpačka na Wall Street
17:41Přichází velká uhelná rotace, někde by měly být elektromobily snad zakázány
17:25Proměnlivý pátek možná skončí dobře. Pomohlo americké obchodování a zprávy o Itálii  
17:24Summary: Schlumberger se držel tržního konsensu, Volvo ho opětovně překonal
17:13Pražská burza prohloubila ztráty, v Evropě se trápí Daimler  
16:58Technická analýza: Koruna pod tlakem, dolaru pomáhá Fed i Itálie
16:47Reuters: OPEC a jeho spojenci mají problém se zvýšením těžby
15:51Karel Sokolovský: Alibaba je pro mě čínská investice č. 1 (video)
15:15Ministryně Nováková: Výstavba jaderných bloků ČEZ musí respektovat akcionáře
13:51Investiční tipy Patrie pro USA: Když hospodářský cyklus stárne...  
13:47Obří pekárenská akvizice: Penam z Agrofertu znovu kupuje United Bakeries
12:12Perly týdne: Všude extrémní přeprodanost, atraktivní Facebook, Evropa dušená daněmi
11:26AMISTA investiční společnost, a.s. - Společnost SAFICHEM, investiční fond s proměnným základním kapitálem, a.s. zveřejňuje Vnitřní informaci
11:16Wüstenrot hypoteční banka a.s.- Informace k výplatě hypotečních zástavních listů
10:50Čínu potěšilo uvolnění regulace, ale evropské trhy se po slibném úvodu znovu trápí  
10:49Michelin posílá automobilový průmysl do červeného, unijní výtka Římu stahuje banky  
10:36Pimco si stojí za svým: Nízké sazby tu budou i nadále

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Denní kalendář hlavních událostí
ČasUdálost
Hasbro Inc (09/18 Q3, Bef-mkt)
12:45Halliburton Co (09/18 Q3)
13:30Kimberly-Clark Corp (09/18 Q3)