Podle oficiálních čísel dosáhl růst čínské ekonomiky ve druhém čtvrtletí tohoto roku 7 %. Tempo růstu ale můžeme odhadnout i podle toho, jak se vyvíjely dovozy, spotřeba elektrické energie a železniční, silniční a námořní doprava. Mezi nimi a tempem růstu produktu totiž existuje obvykle poměrně stabilní vazba.
První graf ukazuje tempo růstu reálného produktu a porovnává ho s meziročním růstem dovozů. Ten dosáhl dna na počátku roku 2013, poté došlo k obratu, ale v posledních měsících se tempo růstu dovozů opět snižuje:

Druhý graf porovnává růst produktu a spotřeby elektrické energie. I v této oblasti došlo v roce 2013 k oživení, od počátku roku 2014 se ale tempo růstu spotřeby elektrické energie snižuje, dna dosáhlo na přelomu let 2014 a 2015:

Ve třetím grafu nalezneme porovnání vývoje HDP s železniční přepravou. Tempo jejího meziročního růstu se od počátku roku 2013 zvyšovalo, v roce 2014 a 2015 ale přišel prudký obrat. Objem železniční dopravy se tak od počátku roku 2014 snižuje, a to stále rychlejším tempem:

Historické vazby mezi HDP a jednotlivými druhy přepravy zboží ukazují nyní následující: Vývoj silniční přepravy zboží v prvním čtvrtletí naznačuje, že HDP rostlo o 5,8 %. Vývoj železniční přepravy by ale naznačoval, že produkt klesl o 8,7 % a vývoj námořní dopravy ukazuje na růst ve výši 5 %. Celkový průměr tak ukazuje na růst HDP ve výši 0,7 %. Jestliže se zaměříme na aktuální vývoj spotřeby elektrické energie, vidíme, že produkt v prvním čtvrtletí rostl o 2,4 %. A vývoj dovozů indikuje, že růst produktu dosáhl 2,2 %.
Jestliže tedy předpokládáme, že i nadále platí dříve existující vazby mezi produktem na straně jedné a spotřebou elektrické energie, dovozy a objemem dopravy na straně druhé, čínský produkt by letos rostl asi o 2 %. To by vysvětlovalo, proč se čínská vláda stále více snaží o monetární stimulaci, podporu cen akcií a nové investice do infrastruktury.
Zdroj: Natixis