Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Čínský růst ve skutečnosti dosahuje jen asi 2 %

Čínský růst ve skutečnosti dosahuje jen asi 2 %

31.7.2015 13:00
Autor: Redakce, Patria Online

Podle oficiálních čísel dosáhl růst čínské ekonomiky ve druhém čtvrtletí tohoto roku 7 %. Tempo růstu ale můžeme odhadnout i podle toho, jak se vyvíjely dovozy, spotřeba elektrické energie a železniční, silniční a námořní doprava. Mezi nimi a tempem růstu produktu totiž existuje obvykle poměrně stabilní vazba.

První graf ukazuje tempo růstu reálného produktu a porovnává ho s meziročním růstem dovozů. Ten dosáhl dna na počátku roku 2013, poté došlo k obratu, ale v posledních měsících se tempo růstu dovozů opět snižuje:

p1


Druhý graf porovnává růst produktu a spotřeby elektrické energie. I v této oblasti došlo v roce 2013 k oživení, od počátku roku 2014 se ale tempo růstu spotřeby elektrické energie snižuje, dna dosáhlo na přelomu let 2014 a 2015:

p2

Ve třetím grafu nalezneme porovnání vývoje HDP s železniční přepravou. Tempo jejího meziročního růstu se od počátku roku 2013 zvyšovalo, v roce 2014 a 2015 ale přišel prudký obrat. Objem železniční dopravy se tak od počátku roku 2014 snižuje, a to stále rychlejším tempem:

p3

Historické vazby mezi HDP a jednotlivými druhy přepravy zboží ukazují nyní následující: Vývoj silniční přepravy zboží v prvním čtvrtletí naznačuje, že HDP rostlo o 5,8 %. Vývoj železniční přepravy by ale naznačoval, že produkt klesl o 8,7 % a vývoj námořní dopravy ukazuje na růst ve výši 5 %. Celkový průměr tak ukazuje na růst HDP ve výši 0,7 %. Jestliže se zaměříme na aktuální vývoj spotřeby elektrické energie, vidíme, že produkt v prvním čtvrtletí rostl o 2,4 %. A vývoj dovozů indikuje, že růst produktu dosáhl 2,2 %.

Jestliže tedy předpokládáme, že i nadále platí dříve existující vazby mezi produktem na straně jedné a spotřebou elektrické energie, dovozy a objemem dopravy na straně druhé, čínský produkt by letos rostl asi o 2 %. To by vysvětlovalo, proč se čínská vláda stále více snaží o monetární stimulaci, podporu cen akcií a nové investice do infrastruktury.

Zdroj: Natixis


Čtěte více:

Komplikace v řeckém vyjednávání o dluhu nechávají euro v klidu
31.7.2015 10:32
Vyjednávání o řeckém dluhu se komplikují. Mezinárodní měnový fond úda...
Roubini: Rozdělení eurozóny na jádro a periferii už nemá smysl, to samé platí o konceptu BRICS
31.7.2015 12:00
Nouriel Roubini je znám jako Doktor Zkáza a příčinou prý mají být jeho...
Airbus ve 1H - tržby i zisk lepší, potrzuje výhled FY15, akcie roste +3,28 %
31.7.2015 11:00
Airbus dnes ráno představil svoje výsledky hospodaření za první polovi...

Váš názor
  • Ale, ale
    3.8.2015 8:43

    Prvně je třeba se zabývat vypovídací hodnotou čínských statistik. Ta si myslím je velmi nízká. Již jen čekám, až to v Číně praskne. Asi to nebude dlouho trvat. Poslední pětiletku jsme tady také splnili na 120%. A kde jsme ve skutečnosti byli?
    jiri
  • Čína
    31.7.2015 15:53

    Čína přechází na nový model růstu tažený službami. Proto snižuje výrobu uhlí, cementu , oceli ,které se dosud vozily po železnici.Proto klesá objem přepravy. Světové ceny komodit loni výrazně spadly a díky propadu těchto cen klesl i čínský import.Čína utlumuje těžký průmysl = výrobu cementu, oceli,... a proto už nepotřebuje tolik elektřiny.Kdo napsal tento článek tak nezná "mapu".Čína je už v jiné fázi ekonomického vývoje.Maloobchod roste o 10%, investice o 11 %,.. já myslím, že růst o 6 až 7 % odpovídá.
    xiluodu
    • Re: Čína
      31.7.2015 15:57

      Přesně tak. Zase se to tak neliší od toho, když jsme přecházeli z komunismu na kapitalistickou ekonomiku my. Prostě se vyrábělo příliš mnoho oceli apod. a místo toho vznikla ekonomika "lehká", kterou ale lidé potřebují a platí za ní.
Aktuální komentáře

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Denní kalendář hlavních událostí
Nebyla nalezena žádná data