Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Škoda Auto – valuační úvahy a jedna nepříjemná otázka

Škoda Auto – valuační úvahy a jedna nepříjemná otázka

13.8.2015 17:45

Akcie VW se nyní obchodují s PE (ttm) 8,68. Pokud bychom toto číslo bez úprav nasadili na 18,421 miliard čistého zisku Škody Auto z minulého roku, dostaneme se k číslu 159,9 miliard . Pokud by se Škoda teoreticky obchodovala s touto kapitalizací, byla by zhruba na polovině kapitalizace ČEZu. Když jsem zde ale v předchozích dílech této série hovořil o odhadu toho, za kolik by se mohla Škoda s neustále se lepšícími výsledky hypoteticky obchodovat, neměl jsem na mysli takovéto jednoduché násobky.

bch1

Zdroj: Škoda Auto

Škoda Auto minulý rok na provozní úrovni generovala 45,1 miliardy korun, v roce 2013 to bylo 29 miliard korun. Pokud od těchto čísel odečteme investice do dlouhodobých výrobních aktiv (CapEx), zjistíme, že v roce minulém firma generovala 22,3 a v roce minulém 4,7 miliard eur. Pokud předpokládáme, že firmě se nebude hýbat dluh (a hodnota veškerých aktiv je odražena v tomto CF), můžeme jej považovat za volné CF na vlastní jmění. Tedy tok hotovosti, který se dříve, či později (s příslušným zhodnocením) dostane k akcionářům.

Nyní je třeba odhadnout, jakou mají akce Škody požadovanou návratnost. VW má betu ve výši 1,4 a myslím, že z hlediska podobnosti lepší aproximaci pro Škodu nenajdeme. Pro vyspělé trhy typu US, či Německa používám rizikovou prémii trhu ve výši 5,5 %, dejme tomu, že náš domácí trh by jí měl o něco vyšší - na 6 %. Dlouhodobé domácí vládní dluhopisy nevynáší ani 1 %. Kdyby se tedy Škoda obchodovala na domácím akciovém trhu, investoři by od jejích akcií mohli podle standardního modelu chtít návratnost pohybující se kolem 9,3 %.

V následující tabulce jsou vybrané hodnoty možného krátkodobého volného CF: Od 4,7 miliard (podle roku předminulého), přes 22,3 miliard (podle roku minulého) až po 26,8 (20 % nad rokem minulým). Hodnoty v jednotlivých řádcích pak závisí na různých předpokládaných dlouhodobých růstech tohoto toku hotovosti. Takže, pokud by například krátkodobý standard volného CF dosahoval hodnoty z minulého roku (22,3 miliard Kč) a toto CF dlouhodobě stagnovalo (růst 0 %) jeho současná hodnota je cca 240 miliard korun. S 2 % růstem už jsme na 305 miliardách a s 3 % růstem na 354 miliardách .

bch2

Čísla jsou to vysoká a podle nich by to vypadalo, že kapitalizace Škody by mohla lehce atakovat i zmíněnou kapitalizaci ČEZu. Výše uvedené ale popisuje nesmyslnou kombinaci: Obchodovaná Škoda, do které je ale stále převáděna hodnota z VW přes sdílené platformy, investice a pod (viz předchozí příspěvky). A mimochodem také nelze hovořit o tom, že by uvedené odhady byly relevantní pro automobilku tak, jak je nyní (plně pod VW, ale neobchodovaná). Při takové kombinaci bychom se zase museli zaobírat diskonty za neobchodovatelnost, popř. prémiemi za kontrolní podíly.

Co kdyby tedy Škoda jela sama na sebe a byla obchodovatelná? Pak bychom mohli uvažovat o tom, že pokud by Škoda hospodařila sama na sebe, její výsledky by se posunuly ke standardu jiných automobilek. To v tom lepším případě znamená, že CF po CapEx by se pohybovalo někde v černé nule a z výše uvedené tabulky by byl relevantní spíše první sloupec. Veškeré úvahy o hodnotě takového modelu by pak plně odpovídaly tomu, o čem jsem se zde rozepisoval v předchozím článku o BMW, či VW. Nebo bychom museli věřit tomu, že Škoda je ve světě automobilek velkou výjimkou.

Ohledně výše uvedené tabulky tedy můžeme dlouze diskutovat jak o „startovním“ CF, tak o jeho dlouhodobých růstech. Někomu by se mohlo zdát, že s ohledem na to, jak je nyní Škoda rozjetá, jsou růsty ve výši 0 – 3 % nemístně nízké. Ale jde o skutečně dlouhodobý vývoj a ten může přinést řadu dnes exoticky vypadajících scénářů. Pohleďme například na nové projekce prodejů „lehkých“ vozidel od Exxonu:

bch3

Podle takto nastíněného scénáře budou prodeje vozů se spalovacími motory v roce 2040 o něco níže, než v roce 2010! A VW se zatím nezdá být včele hnutí za elektrifikaci, či hybridizaci (o hypoteticky osamostatněné Škodě nemluvě). Takže ony v tabulce uvedené (nominální) růsty jsou možná spíše optimismem. A zatímco úvahy o valuaci Škody jsou jen prázdninovým čtením, při pohledu na graf se investor musí ptát: Kdy přesně by mělo dojít k pozitivnímu obratu, na který trhy ohledně tradičních automobilek implicitně sází?


Čtěte více:

Úřady práce v zámoří dál hlásí nízký počet žadatelů o podpory
13.8.2015 15:02
Nových žádostí o dávky v nezaměstnanosti v USA mírně přibývá. Minulý ...
ECB má obavy z čínského trhu a kroků Fedu
13.8.2015 15:39
Přílišná kolísavost finančních trhů v Číně by mohla mít na zatím křehk...
Eurozóna stále nemá jasno o krátkodobém financování Řecka
13.8.2015 16:08
Před páteční bruselskou schůzkou ministrů financí eurozóny stále panuj...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Denní kalendář hlavních událostí
Nebyla nalezena žádná data