Automobilka Škoda nyní v Evropě nepoužívá koncernové motory TDI, u kterých se přišlo na obcházení měření emisí. Montovala je však do svých starších modelů. ČTK to dnes řekl její mluvčí Jozef Baláž. Neuvedl, kdy Škoda Auto tyto motory používala, ani do kolika aut je namontovala. Koncern , kam Škoda patří, může za obcházení měření emisí dostat v USA pokutu až 18 miliard dolarů. Skandál se šíří po celém světě, například Francie navrhla vyšetřit celý případ na úrovni EU.
Americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) v pátek obvinila, že použil software, kterým při testech měření toxických emisí oklamal americké úřady. Koncern dnes přiznal, že u některých dieselových motorů TDI vybavil řídící jednotku softwarem, který dokázal rozpoznat emisní kontrolu a najet na ekologický režim, který hodnoty emisí snížil. Celkem se úprava měla týkat 11 milionů aut po celém světě. Motory se montovaly i do starších verzí modelů Škody Rapid, Fabia, Roomster, Octavia nebo Superb.
"Také Škoda Auto používala motory řady EA 189 skupiny a ve vozech Škoda byly tyto motory instalovány. Důležité je, že všechny aktuální modely značky, nabízené v EU, jsou bez výjimky vybaveny motory odpovídajícími požadavkům normy Euro 6 a splňujícími požadavky předpisů a zákonů v oblasti životního prostředí. Odchylky v laboratorním měření emisí byly zaznamenány u motorů starší generace EA 189," uvedl Baláž.
"Nyní sledujeme, jak budou probíhat důkladné kontroly naftových automobilů společnosti , kterou nařídil německý spolkový ministr. Problém se vyskytl zatím jen v USA. Důležité tedy bude zjistit, zda-li jsou taková vozidla i v Evropě a jaký další postup zvolí Německo. Budeme o tom v následujících dnech jednat. Pro uživatele takových vozidel to nic neznamená," řekl dnes Ťok.
Maximální výši emisí závazně udává evropská norma, aktuálně Euro 6. Stanovuje limitní hodnoty škodlivin ve výfukových plynech benzinových a naftových motorů pro motorová vozidla. Normy stanoví limity oxidu uhelnatého (CO), uhlovodíků (HC), oxidů dusíku (NOx) a pevných částic (PM); nezabývají se oxidem uhličitým (CO2). Limity emisí CO2 jsou stanoveny jinými právními akty Evropské unie.