Osm měsíců sporů v roce 2015 je pryč. Dosažený kompromis je opravdu “win-win“ pro obě strany. Tak hodnotí oznámení automobilek Nissan a , že se jejich zástupci dohodli na pokračování automobilové aliance, zpravodajské agentury. Největší sporný bod, kvůli kterému se vlastně rozhořely všechny spory, totiž stále větší zasahování francouzského státu, coby klíčového vlastníka Renaultu, do strategických záměrů Nissanu, byl vyřešen. napříště nebude do zásadních plánů Nissanu zasahovat.
Napětí mezi oběma automobilkami vzniklo po dubnu 2015, když Emmanuel Macron, francouzský ministr hospodářství, navýšil podíl francouzského státu v Renaultu. Chtěl si tak zajistit trvalou „nadvládu“ v hlasovacích právech a dostatečný vliv pro vetování strategických rozhodnutí japonské automobilky. Cílem této akcie prý bylo vyhnout se problémům v případě ohrožení „domácích“, tedy francouzských, pracovních míst, nebo ohrožení národních zájmů Francie. Nyní je ale, zdá se, napětí pryč. Nová dohoda mezi Renaultem a Nissanem totiž nabízí Nissanu záruky proti budoucímu možnému vypovězení auto-aliance ze strany Renaultu a omezení vlivu největšího akcionáře francouzské společnosti, totiž státu.
Zklamáni ale mohou být investoři, jak dodává agentura Reuters, kteří doufali po šestnácti letech společné aliance mezi Renaultem a Nissanem ve větší změny. Část z nich si podle zjištění agentury Reuters dělala dokonce naděje, že by i kvůli osmiměsíční krizi mezi Nissanem a Renaultem, mohlo dojít ke sloučení obou firem. Plán, podpořený i Carlosem Ghosenem, CEO Nissanu, počítal s tím, že by poté mohlo dojít k „odemčení“ části podílu Renaultu v Nissanu, který má tržní hodnotu přes 20 miliard Amerických dolarů.
Podíl Renaultu v Nissanu se tento rok zvýšil na 43,4 procenta. Ministr Macron mezitím investoval 1,2 miliardy eur z veřejných peněz na zvýšení podílu Francie v Renaultu na 19,7 procenta, aby zabránil „opt outu“, podle kterého měla být dlouhodobým akcionářům dvojnásobně navýšena hlasovací práva. Dozorčí rada Renaultu ale nyní podle návrhu nové dohody schválila navýšení pravomocí francouzského státu v „nestrategických“ rozhodovacích návrzích akcionářů a zrušila právo pro hlavního akcionáře Renaultu, řídit strategii Nissanu. Japonská automobilka také může, dle nových pravidel, navýšit svůj podíl v Renaultu. Místo stávajících 15ti procent na 25 % proto, aby podle japonské judikatury mohla zrušit výkon hlasovacích práv Renaultu v Nissanu, pokud , případně francouzský stát, poruší nové závazky.
Carlos Ghosn, generální ředitel Nissan Motor Co jen několik dní po dosažení dohody uvedl, že japonský výrobce automobilů bude i nadále spolupracovat se svou mateřskou společností přesně tak, jak tomu bylo v minulosti. „Chceme, aby letošní problémy spojené s vlivy v automobilové alianci s Renaultem byly za námi a umožnili nám pokračovat ve spolupráci,“ řekl Carlos Ghosn.
Zdroj: Reuters,