Příběh Saabu, kdysi úspěšné značky švédského automobilového průmyslu, skončil téměř jejím zapomněním. Nyní má ale Saab nakročeno k tomu, aby pomohl Číně dostat se na první místo v žebříčku největších trhů světa pro automobily na elektrický pohon. Majitel Saabu, National Electric Vehicle Sweeden (NEVS), totiž dostal objednávku na dodávku 250 000 elektrických vozidel (EV) v hodnotě 12 miliard Amerických dolarů od čínské společnosti Panda New Energy Co. Kontrakt by Číně pomohl zřejmě k tomu, že by se čísla prodejů elektrických aut v zemi zvýšila tak, že by předstihla Spojené státy v žebříčku největších trhů světa pro elektromobily.
Jenže zdánlivě úspěšný příběh Saabu nemusí mít, alespoň podle mínění agentury Reuters, tak úspěšný konec.
Analytici jsou totiž vůči optimistickým vyhlídkám pro Saab skeptičtí. A to nejen kvůli rozsahu zakázky, ale hlavně kvůli útržkovitým informacím, které kontrakt doprovázejí. Je známo, že společnost NEVS patří do skupiny čínských start-upů, které mají za cíl vydělat na propadech tradičního automobilového průmyslu v uplynulých letech ve světě a využít nových regulačních opatřeních, které zavedla řada zemí na podporu výroby elektromobilů nebo hybridních vozidel.
Pobídky na elektroauta zabírají
Čínská vláda proto vytvořila řadu investičních pobídek ve snaze přilákat technologicky orientované společnosti do sektoru elektromobilů. Cílem je vytvořit z nich zajímavé investiční příležitosti, jejichž akcie by poté veřejnost mohla volně nakupovat. Zřejmě i proto přišla nabídka na 250 000 aut od dalšího čínského start-up - Pandy New Energy Co. v hodnotě 12 miliard dolarů. NEVS je navíc osvobozena od čínských předpisů, které vyžadují od zahraničních automobilek spolupráci s čínským partnerem, a to kvůli plánům vyrábět auta pouze na elektrický pohon a prodávat je v Číně.
43 procent akcií společnosti NEVS drží prostřednictvím čínské firmy National Modern Energy Holdings Jiang Dalong, čínský podnikatel, který se dříve věnoval podnikání v bio-energetickém sektoru. Veřejně dostupné jsou i prohlášení společnosti Panda New Energy o tom, že elektrické modely Saabu chce pronajímat pro komerční účely, jako jsou služby taxi či kurýrních společností. Dalším významným akcionářem NEVSu je čínské město Tchien-ťin, která má 30% podíl. Zbylý podíl v NEVS vlastní čínský Státní výzkumný ústav informačních technologií a Teamsun Technology Co., což je informační technologická společnost.
Ztráty ve vyspělosti auto segmentu chce Čína dohnat "new-tech"
Podle Jianga nabízí technologický sektor velkou příležitost právě díky obrovské politické pomoci od čínských úřadů. „Čína bude největším světovým trhem pro elektromobily," citovala agentura Bloomberg Jianga. A sází na to, že i úřady podporují průmysl země orientací na zdokonalování technologií. Nahrát rozvoji země má i „green car“ politika, založená na myšlence, že díky sázce na nové technologie se sníží náskok auto-segmentů v průmyslově vyspělých zemích. I proto čínská vláda téměř neklade žádné překážky firmám, které se zabývají výrobou elektrických automobilů. Tato politika pomohla zrodit více než půl tuctu čínských start-upů, zaměřených na elektrická vozidla. Mezi podporovateli a finančníky podobných projektů proto nechybějí ani čínští giganti, jako , Alibaba, Xiaomi či Tencent, nebo LeTV.
Panda New Energy Co. během příštích čtyřech až pěti let nakoupí od NEVS (Saab) 50 000 elektro minibusů a 50 000 elektro kurýrních dodávek. Zbytek plánovaného množství elektro aut – 150 000 – bude vyroben jako elektrická verze modelu Saab 9-3, sedan. Ty Panda New Energy plánuje pronajmout jako taxi. První vozy bude společnost schopná dodat na trh v roce 2017. Sedany se budou montovat v čínské továrně v Tchien-ťinu.
Podle zjištění agentury Bloomberg nejsou plány na vysoké prodeje elektrických aut v Číně nereálné. Díky vládním dotacím a jiným opatřením se totiž prodeje elektroaut zvýšily v Číně za 10 měsíců roku 2015 téměř pětinásobně na 113 810 vozidel. A i díky novému kontraktu se Saabem tak může Čína brzy předstihnout USA v žebříčku největšího trhu pro elektromobily.
Zdroj: Reuters, Bloomberg (redakčně upraveno)