USA:
NIKE Inc.
Výrobce sportovního oblečení dotáhl
tržby za F3Q17 meziročně o 5 % výš (+7 % ex-FX). Jejich hodnota tak dosáhla 8,4 mld.
USD, s čímž trhy víceméně počítaly. Nepříjemností je opět
o něco nižší hrubá marže – z 45,9 % ve F3Q16 sklouzla o dalších 140 bps na současných 44,5 %. Díky
nečekaným úsporám v režijních nákladech se však podařilo dostat provozní zisk o 12% vzhůru a předčít tržní konsensus o velice slibných 150 mil.
USD. Jeho výsledná hodnota byla 1,25 mld.
USD. Výsledkem byl čistý zisk na akcii (non-GAAP) připisující meziročně až 23 % na 0,68
USD při tržních odhadech 0,53
USD.
Podívejme se ještě na trochu detailnější čísla. Severoamerický trh, jenž již delší dobu investory znervózňuje kvůli vysoké míře zásob a silnému konkurenčnímu prostředí, dokázal v tomto kvartálu
navýšit tržby jen o 3 % yoy na 3,8 mld.
USD (pro srovnání, adidas na tomto trhu rostl až o 29 %). S mírnou nejistotou se zároveň díváme na růst zásob o 7 %, jenž tak
předčil růst tržeb. To by v budoucnu mohlo vést k dalšímu agresivnějšímu vyskladňování a nižší hrubé marži. Management sice přišel s plánem, jak tento trend zvrátit, avšak zahrnuje zejména dlouhodobá řešení (např. rychlejší design a produkce nebo lepší tempo inovací). Severní Amerika, klíčový segment celého , tím pádem zdaleka není z nejhoršího venku. Ještě dodáme, že
čínský segment v tomto kvartálu trochu zpomalil, když rostl 9% yoy tempem proti 12% z minulého kvartálu.
Výhled do F4Q17 předpokládá růst tržeb v rozmezí 4 až 6 % a další pokles hrubé marže o 150 až 175 bps yoy vinou měnových vlivů a slevových akcí v Severní Americe. Režijní náklady by měly zůstat nedotčeny a čistý zisk na akcii by se měl pohybovat v okolí 0,5
USD. Tyto cíle víceméně
korespondují s předpoklady trhu. Pokles ceny akcií od otevření trhů o 6 % si vysvětlujeme jako kombinaci nejistých výsledků a převládajícího pesimizmu na trhu.
Corporation
V případě největšího světového přepravce zásilek se v tomto kvartálu opakuje
v podstatě stejná písnička jako v kvartálu předešlém.
Tržby s 18% yoy růstem na 15 mld.
USD se téměř přesně trefily do tržních predikcí. Dolní linie výsledovky je na tom ale opět o něco hůř. Provozní zisk sklouzl o 3 % yoy na 1,1 mld.
USD, díky čemuž skončil daleko pod konsensem 1,2 mld.
USD. Čistý zisk na akcii před úpravou o jednorázové položky se usadil na úrovni 2,35
USD, zatímco trh doufal v číslo o bezmála 30c lepší.
Důvody klesající profitability se od předešlého kvartálu taktéž v podstatě nezměnily. zápasí s narůstajícími zakázkami z e-commerce, které jsou
náročnější na řízení a navíc přinášejí nižší marže (zákazníci si většinou nemají potřebu připlatit za expresní zásilky). Společnost proto musí nabírat zaměstnance, což snižuje provozní zisk (segment Ground -8 % yoy) a investovat do automatizace, čímž pro změnu zatěžuje cashflow (investice skupiny do fixních aktiv +10 % yoy). Management však ujišťuje, že tento stav je dočasný a ve výhledu několika následujících let se marže, cashflow a návratnost kapitálu opět začnou zvedat.
Akcie od otevření trhu stoupají o 1,5%.