Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Schyluje se ke korporátnímu souboji titánů?

Schyluje se ke korporátnímu souboji titánů?

15.06.2017 16:32

Nedávno jsem tu psal o tom, že zdánlivě nepokořitelný Amazon by přece jen mohl nalézt zdatného protivníka ve Wal-Martu. Ten má určitě dost zdrojů v rozvaze a možná i potřebnou vnitřní sílu na to, aby mu vrátil úder na jeho vlastním hřišti. Oněch potenciálních protivníků se ale může objevit více a jedním z dalších kandidátů je čínská obdoba Amazonu - Alibaba.

Alibaba není už dlouho žádné ořezávátko, jeho tržby rostly během posledních pěti let v průměru o 52 % ročně. Odhaduje se, že ve fiskálním roce 2018 dosáhne 45 – 49 % růstu tržeb a to v době, kdy už má v řadě oblastí dominantní pozici. Pro srovnání: Amazon má v USA na online trhu 43 % podíl, Alibaba měl doma už několik let asi 70 % podíl a podle Bloomberg Gadfly se v minulém roce dokonce dostal na 80 %.

Taková tržní síla se ale jednou musí na dalším růstu projevit – prostě už nebude z čeho brát. Alibaba se tak snaží expandovat jinde a jako vzor mu v tom opět slouží americký protějšek – používá peníze vydělané internetovými prodeji na jiné investice a mezi ně patří cloudové služby. Tedy cesta dobře vyšlapaná Amazonem. Následující graf ukazuje meziroční změny tržeb, které Alibaba generuje z jádrového byznysu internetových obchodů, z cloudu a celkem. Podle Renaissance Securities by Alibaba mohl v roce 2020 z cloudových služeb generovat asi 5,3 miliardy dolarů.

Soustružník 

Euromonitor International před časem ve své analýze srovnávající Alibabu a Amazon napsal, že Amazon se zaměřuje na to, aby měl nad vším kontrolu, Alibaba jde po cestě spolupráce. Amazon „chce mít moc ve svých rukou a věří, že právě on má ten nejlepší plán. Alibaba věří ve společný postup v retailovém ekosystému, místo kontroly nad ostatními upřednostňuje vztahy a úspory nákladů“. Amazon je podle Euromonitoru také ochoten více riskovat, Alibaba experimentuje, ale nechce držet a investovat do tolika aktiv a je více zaměřená na zisky. Více připomíná konglomerát, má více platforem.

Pohled na konkrétní čísla ale ukazuje trochu jiný obrázek, než by výše uvedené hodnocení mohlo naznačovat. Alibaba dokáže prudce zvedat nejen tržby, ale i hotovost, kterou generuje svým provozem. Ta se ve fiskálním roce 2017 dostala na 80 miliard renminbi (z 56 miliard minulého roku). Jenže Alibaba minulý rok téměř vše proinvestovala a v roce 2016 jí po investicích zbylo asi 20 % toho, co na provozu vydělala. Amazon je s poměrem provozního cash flow a investic úplně jinde: V minulém roce mu zbylo 40 % provozní hotovosti, v roce předešlém asi polovina.

V uvedeném smyslu je tedy Alibaba mnohem agresivnější, či odvážnější, protože z toho, co vydělá, proinvestuje mnohem více (akcionářům ve formě dividend nevrací ani jedna společnost nic). Podobné jsou ale obě společnosti co se týče síly rozvahy. Alibaba má mnohem více hotovosti než dluhů, rozdíl mezi nimi dosahuje asi 60 miliard renminbi (asi 8,4 miliard dolarů). Amazon je v plusu v rozsahu asi 5 miliard dolarů.

Z následujícího grafu je zřejmé, že od IPO Alibaby dokázal svým investorům (v dolarovém vyjádření) udělat mnohem větší radost Amazon. Za poslední rok už ale Alibaba generuje asi 80 % zisky, zatímco Amazon „jen“ asi 40 %:

Soustružník
Zdroj: Financial Times

Filozofie obou firem se tedy může významně lišit, její konkrétní projev a forma jsou si ale zatím v mnoha ohledech podobny: Hodně provozního cash flow, velké investice, hromadění hotovosti v rozvaze, která je vybavena na velké a dobrodružné investiční výlety v budoucnu. Možná vše skončí tak, že si obě společnosti rozdělí svět na své „sféry vlivu“. V nich si pak budou užívat svých dominantních pozic a z investičních a podnikavých dobrodruhů se postupně transformují na dojné kravky, které zaplaví své akcionáře hotovostí.

Nebo se nakonec obě firmy pustí do sebe, což bude mít dopad na jejich marže a schopnost generovat cash flow. Jejich rozvahy budou v tomto souboji titánů slábnout a z akcionářů se v extrému mohou stát účastníci známé hry na ještě většího hlupáka, který ještě věří v pozitivní obrat. Králem by v tomto scénáři byl spíše spotřebitel.


 

 

Čtěte více:

Firmy budoucnosti a skrytá hra na ještě většího hlupáka
23.05.2017 17:57
Hodně se nyní hovoří a píše o technologických gigantech jako je Google...
Jediná firma, která může porazit Amazon?
24.05.2017 19:38
Amazon ničí tradiční maloobchody v USA a ve Velké Británii a pravděpod...
Dvě akcie, kterým Amazon pomáhá. Alespoň na první pohled
07.06.2017 16:36
Jedním ze zajímavých investičních a ekonomických témat dnešní doby je ...
Začne eurozóna předhánět USA? Jak by reagovaly akcie?
09.06.2017 18:48
Analytici z banky Natixis v jedné ze svých posledních analýz uvažují n...
Přinese středa americké monetární překvapení?
12.06.2017 10:35
Čtenářka, či čtenář si možná vzpomenou na neslavný vývoj roku let 2015...
Banky, prezidentská rally a po nás potopa
13.06.2017 20:11
Bankovním akciím se tu věnuji jen výjimečně a důvod je prostý: Podle m...
Kandidát na nejlepší průmyslovou akcii současnosti
14.06.2017 17:44
O akciích Ingersoll-Rand jsem tu psal již před delší dobou a to v pozi...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
0:00Carl Zeiss Meditec AG (09/19 Q4)
8:00DE - Průmyslová výroba, m/m
14:30USA - Průměrná hodinová mzda, y/y
14:30USA - Změna počtu prac. míst
16:00USA - Index spotř. důvěry Mich. university