Alibaba (Investiční tipy)
Kvartální výsledky našeho čínského maloobchodního oblíbence by se daly shrnout slovy „akcelerace trendu“. Co do naplnění konsensu byla čísla uspokojivá. Tržby si drží s růstem o 60 % yoy svoje tempo a dostávají se na 81 mld. CNY. Profitabilita opět dostává těžkou ránu a provozní zisk padá o 50 % yoy na 8 mld. CNY a hluboce pod tržní konsensus. Provozní marže se zúžila o 25 p.b. yoy na 10 %, což je navíc o 5 p.b. horší než v předešlých výsledcích. Čistému zisku na akcii hodily záchranné lano úrokové výnosy, díky čemuž se mu podařilo s hodnotou 8,04 CNY víceméně uspokojit predikce trhu a udržet se v linii předešlého roku.
Věnujme se nejdřív tržbám. Klíčový segment obchodu posílil tržby o 61 % yoy, přičemž opět došlo ke zpomalení růstu na reklamě (Customer management). Zatímco v předešlém kvartálu to bylo +35 % yoy, tak nyní už jen +25 % yoy. Důvod management nezmiňuje, avšak zdá se, že jak Alibaba tlačí svou obchodní platformu na venkov (Taobao Rural), nedokáže z tamní populace extrahovat tak vysoké ceny, jak tomu bylo ve městech. Podporu však přímo ukázkově poskytují provize (Commission) z prodejní platformy Tmall. Díky 34% nárůstu objemu zobchodovaného zboží (GMV) se podařilo extrahovat na poplatcích o 55 % více než v předešlém roce. Také tady došlo k akceleraci trendu, jelikož ještě v předešlých výsledcích jsme se dívali na 40% yoy posílení. Mohutný stimul přišel ze strany iniciativy New Retail, v rámci které Alibaba sype peníze do akvizic kamenných obchodů. Tržby z této části dosahují již 7 mld. CNY (+340 % yoy). Opomínat nesmíme ani cloudový byznys, jenž je největším svého druhu v Číně. Příjmy této divize se opět zdvojnásobily (5 mld. CNY). Bohužel investice do infrastruktury sestřelily provozní marži cloudu až na záporných -10 % z předešlých -5 %.
Tím se plynule dostáváme k profitabilitě, která v podstatě opět skočila z útesu. Důvodů je samozřejmě hned několik. Tím prvním je zmiňovaný New Retail, jenž je v současnosti stěžejní vizí Alibaba. Jack Ma a management si malují svět, ve kterém se smažou rozdíly mezi offline a online nakupováním a vytvoří se tak jednotná spotřebitelská zkušenost. Cenou za to jsou masivní investice do nákupu kamenných obchodů. Počet prodejen Hema se v srpnu dostal již na 68 (+43 od počátku roku) a součástí toho jsou samozřejmě vyšší provozní náklady. Druhým faktorem je konsolidace logistické divize Cainiao do výsledovky celé společnosti a tedy započtení jejich nákladů do provozu a ne do položek pod čarou. To samé platí o doručovací službě Ele.me. V neposlední řadě jsou tu investice do rozvoje dalších aktivit jako například online video platformy Youku a také internetového prodeje v JV Asii prostřednictvím platformy Lazada.
Co si má z této nálože čísel a informací investor vlastně vzít? Osobně hodnotíme výsledky kladně, avšak pár poznámek se určitě najde. Především si je nutno upravit své představy o budoucnosti Alibaby. Úzké marže jsou zdá se novou normou a trh se snad bude více upírat na růst tržeb, stejně jak tomu bylo dlouho u Amazonu. Tomu se ostatně Alibaba přiblížila i nynějším širokým portfoliem produktů. Došlo například ke spuštění služby 88VIP, která je v podstatě čínskou verzí Prime. Pokud si tržby budou držet stále takovéto tempo růstu, není se čeho bát. Zdroje na investice Alibaba pořád má a navíc je doplňuje přes pořád pozitivní cashflow (nyní 26 mld. CNY). Iniciativa New Retail je prozatím v plenkách, avšak dokáže-li management svou vizi naplnit, potenciálně může skutečně transformovat nakupování tak, jak jej známe.
Trh se jaksi nemůže rozhodnout, co si s těmito výsledky počít. Akcie otevíraly trh se 4% ziskem (možná reakce na nedávnou chmurnou náladu na asijských trzích), avšak posléze sklouzly dolů a nyní obchodují na -1 %.