Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Konec spalovacích motorů: EU se shodla na zásadním omezení prodeje od roku 2035

Konec spalovacích motorů: EU se shodla na zásadním omezení prodeje od roku 2035

28.10.2022 8:19
Autor: ČTK

V zemích Evropské unie má být prakticky nemožné si od roku 2035 pořídit nový automobil na benzín či naftu. Státy EU vedené českým předsednictvím dohodly s Evropským parlamentem podrobnosti nových pravidel, která od zmíněného roku výrazně prodraží jakékoli emise z nových vozů. Do roku 2030 se mají emise omezit o 55 procent proti loňským hodnotám. Ojetých automobilů vyrobených před rokem 2035 se požadavky týkat nebudou. Dohodu ještě musí schválit europarlament i Rada EU zastupující státy.

Evropský blok se v současnosti snaží dohodnout podobu bezprecedentního klimatického balíčku známého jako FitFor 55, který má zajistit zpřísnění emisních cílů unie k roku 2030. Mezi více než desítkou norem je i zásadní omezení emisí z automobilové dopravy, která by měla v příštím desetiletí začít daleko výrazněji k pohonu využívat elektřinu, vodík či jiné bezemisní prostředky.

Dnešní dohoda zásadně prodraží jakékoli množství oxidu uhličitého, které budou nové vozy vypouštět do ovzduší. Cílem normy, kvůli které již přizpůsobila své budoucí plány většina automobilek, je zvýhodnit pořízení aut poháněných ekologickými palivy.

"Tato dohoda vytyčí cestu k modernímu a konkurenceschopnému automobilovému průmyslu v EU. Svět se mění a my musíme být i nadále na čele inovací," komentoval konečnou shodu na nových emisních pravidlech český ministr průmyslu Jozef Síkela. Nizozemský europoslanec a hlavní vyjednavač EP Jan Huitema uvedl, že norma zlevní nákupy a provoz nízkoemisních aut a automobilkám pomůže orientovat jejich další výrobu.

Některé státy původně usilovaly o odklad zpoplatnění emisí, neboť se obávaly hospodářských dopadů tohoto kroku. Unijní instituce se shodly na tom, že Evropská komise v roce 2026 zhodnotí, zda je v silách EU tohoto cíle opravdu dosáhnout či zda jej například odložit. Možností bude také využívat ve spalovacích motorech syntetická paliva.

Nařízení počítá také s pobídkami pro automobilky, které rychle začnou vyrábět ekologické vozy. Pokud bude nějaká firma prodávat alespoň čtvrtinu nízkoemisních či bezemisních aut a 17 procent dodávek, budou pro ni do roku 2030 platit mírnější limity týkající se CO2.

Omezení prodeje spalovacích motorů je první z řady vyjednávaných částí klimatického balíku, kterou se českému předsednictví a europoslancům podařilo uzavřít. Podle diplomatů je šance na brzkou shodu také u normy stanovující národní emisní cíle nebo u pravidel týkajících se pohlcování emisí lesy. Naopak rozdílnější jsou postoje států a EP v otázce reformy trhu s emisními povolenkami a jejího rozšíření na silniční dopravu a provoz budov.

Čtěte více:

Morgan Stanley: Minimální pozice na akciích
28.10.2022 6:23
Pokud v současné době trhy rostou, prodáváme a naše pozice na akciích ...
Wall Street uzavřela smíšeně. Akcie Meta - 24,5 %
27.10.2022 22:01
Wall Street přes pozitivní úvod většinu zisků nakonec odevzdala. V zel...

Váš názor
  • jen pro bohaté
    28.10.2022 20:22

    https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi/parizsky-autosalon-elektromobilita-bmw-stellantis-renault.A221023_101709_automoto_dohr
    Kočičák
  •  
    28.10.2022 17:36

    Konečně snad bude na silnicích a ve městech trochu volněji. Tohle už se nedá.
    al321
  •  
    28.10.2022 14:47

    Většina automobilek skončí se spalovákem mnohem dříve. Konkurenční boj už začal, evropa ještě spí a pokud nezačnou něco dělat, budeme tu mít Čínské ev, což už nakonec začalo. Smutné je, že ČR tady už mohla mít několik továren na baterie, zvláště LG, bohužel vlády si z tohoto miliardoveho koláče nenechaly ani drobky. Bohužel závislost se přesune jinam, jsme nepoučitelní a nekonkurenceschopní.
    štíreček
    •  
      28.10.2022 16:05

      Kolik se prodá aut nad milion v EU? Moc jich není. Tomu odpovídají i prodeje EV. Čína zaspala úplně ve všem a je to její výhoda. Nepálila peníze ve vývoji a slepých uličkách. Kde jsou jedničky v prodejích mobilů Motorola, Nokia? Kolik prodají rychlovlaků evropští výrobci v Číně? Údajně největší síť na světě? Pokud si pamatuju tak jich bylo 5 před 20 lety. a to měly 20 let náskok. Japonci 40. Tlačit elektromobil znamená podporovat zahraniční závislost. I když nekoupíte komplet el čínské auto, tak tam budou čínské baterky nebo čínské suroviny. Číňani budou vysmáti za každých okolnosti kromě spalovacího motoru.
      HenryFord
      •  
        28.10.2022 18:22

        Mimochodem s tou Čínou nemáte pravdu. Celosvětově prodeje ev je přes 65% právě z Číny, výrazný podíl tesla a drobky tvoří zbytek světa.
        štíreček
      •  
        28.10.2022 18:16

        Vsak to říkám, že EU zaspala ve všem. Čína ovládá 2/3 lithia na světě a I tesla si nechává dodávat baterie od Čínské ev BYD. Mimochodem prodeje ev v Německu již ovládla tesla.
        štíreček
        •  
          28.10.2022 19:31

          Nezaspala vůbec v ničem. El auta nikdo nepotřebuje. Jak se postupně EU přetváří v brutální totalitu tak zavádí i totalitní moresy jak je známe z doby před rokem 1990. Nevidím důvod proč by se měli zakázat auta se spalovacím motorem. Ať svobodný trh a zákazníci rozhodnou. No jo to v Eu už dávno neexistuje. Klidně ať v tom čínští soudruzi pálí peníze. Proti spalovacím motorům nemají šanci bez pomoci hloupých zkorumpovaných politiků a šílených aktivistů. I v té Číně je to prodávané jen díky dotacím. Jak omezili dotace tak se jim prodeje rozpadly. Ty čínské statistiky jsou k úsměvu, protože do toho započítávají úplně všechno od trojkolek pro důchodce po benzínové auta s pomocným elektrickým motorem. V Číně se prodá přes 20 milionů aut z toho kolem 3 milionů jsou ty s nějakou elektřinou. Třeba u toho v současnosti populární BYDu tvoří prodeje ve skutečnosti el. auta jen polovinu prodejů.
          HenryFord
          •  
            28.10.2022 21:50

            Zkorumpovani jsou především politici v EU, když si u nich automobilky vylobovali, aby zrušili emisní normu euro7. Ale i kdyby, spalovací auta skončí dříve než v roce 35 i bez nějakého zákazu. Tím jak bude klesat objemová produkce budou dražší a dražší a masové ev naopak levnější. Navic mladí budou chtít nové technologie, čistý vzduch a tiché města, takže to dopadne jako s tou Nokií. Kdo ji měl v době nástupu dotykáčů byl už lidem pro smích a přechod byl daleko rychlejší a dnes jsou ceny takové, že je člověk mění každý rok.
            štíreček
            •  
              29.10.2022 8:42

              Emisní norma spadla sama z nebe? Mimochodem neměli autora zavřít za podněcování nenávisti proti výrobcům aut? Pokud mladí chtějí čistý vzduch tak můžou žít v odlehlých oblastech s nízkou koncentrací lidí. Včera byl o tom článek myslím na Aktuálně. Přesto že mají ten krásný vzdoušek tak mladí prchají do hlučných prašných měst. To nějak nepotvrzuje teorii o čistém vzduchu, ale o penězích a pohodlí na prvním místě. A zase jsme u nenormálního chování. Když to údajně lidí chtějí tak není důvod zakazovat spalovací auta, když dojde k přirozené výměně jak se stalo s povozema a auty, čb a barevnými televizemi, stabilníma mobilníma telefonama. Nokie měla dotykáče taky, ale měla taky os Symbian, který proti softwarovému zázemí Google a Apple neměl šanci. Legenda o rozšíření EV a snížení ceny se nepotvrdila. Baterie je vyrobena z nerostných surovin a ty se vzrůstající poptávkou zdražují. Oxid lithný je teď dražší snad 10x než byl před 2 lety.
              HenryFord
              •  
                30.10.2022 21:33

                To není podněcovani proti výrobcům aut, ale proti výrobcům spalovacích aut a EU to dělá dobře, protože pokud ty automobilky nezačnou něco dělat, ovládne to Čína. Věřím, že nikdo není takový zarytec, kterého baví dýchat jedy a žít trvale v hluku. Na toto člověk stavěný není a ani si na to nezvykne, pouze se mu zkrátí život nebo bude mít různé nemoce. Dřív astma vůbec neexistovalo, dnes to mají novorozenci. To je dle vás normální? Pokud člověk nezmoudří a nezačne využívat nové technologie, zahubi sám sebe.
                štíreček
  •  
    28.10.2022 13:25

    pokud nechceme být závislí na ruSSácích a arabských šejcích, tak jiná možnost asi není. Peníze co platíme za ropu a zemní plyn, se potom otáčejí proti nám. A ekologické důvody také mají svoje opodstatnění. Takže něco se dělat musí, otázka je načasování a co nejhladší přechod. Spíš bych ale volil metodu cukru, než metodu biče ;-)
    lunatic with skateboard
    • Jo aha
      28.10.2022 13:39

      Kde se těží v Eurosvazu suroviny na baterie? Ropa v tomto marasmu podražila nejmíň protože je široce dostupná. S EV budeme prostě závislý jen na Číně. U spalovacího motoru nemusíme být závislý na nikom. Říká se tomu syntetická paliva. A je to i v souladu s emisním sektářstvím.
      HenryFord
      • Re: Jo aha
        28.10.2022 21:59

        Syntetické paliva jsou jen sen těžařů ropy, protože jim teče do bot. Takové palivo nic neřeší, hluk a jedy z výfuků zůstávají a taky je výroba energeticky náročná. Jaká bude celkova účinnost? Není lepší natankovat rovnou elektřinu do auta a s vysokou účinností ji přeměnit na pohyb?
        štíreček
        •  
          28.10.2022 22:01

          A opět bez zavislosti, protože lidi budou mít tankovaci stanici doma v zásuvce a zdroj na střeše.
          štíreček
      • Re:
        28.10.2022 19:21

        tak až budou syntetická paliva, tak žádnej problém. Ale zatím se vše jen testuje a taky je otázka cena. Jinak Lithium leží přece na Cínovci! Prej za 10 bilionů korun. A úplně největší důl chtějí otevřít ve Francii. V Americe se taky něco najde a Afriku, Asii i Jižní Ameriku rozebírají kámen po kameni armády geologů a hledají nová ložiska. Taky přijde na řadu recyklace. Až se to všechno rozjede, bude i Čína jeden z mnoha. No uvidíme :-)
        lunatic with skateboard
  • Smutné.
    28.10.2022 12:48

    Že zrovna nadšeně kejhá zástupce státu který si už ekonomiku a řízený pokrok vládnoucích soudruhů vyzkoušel s bídným výsledkem a za 30 let z toho nevzpamatoval. A to ani tehdejší soudruzi lidem nepřikazovali jak mají žít. EU už je regulérní náboženská fanatická sekta, která překonává jakékoliv náboženství. Někdo má korán, šarijů, bibli, desatero soudruzi mají Grýndýl, fit55 renewEurope. Přikazují nám jak máme žít, co máme jíst, co používat. Taková totalita tady snad o středověké církve nebyla. Komunisti jsou proti bruselským klimatistům volnomyšlenkáři a anarchysti.
    HenryFord
    • Re: Smutné.
      28.10.2022 12:53

      Ty lidi u koryt to nemají v hlavě v pořádku. Nemá to žádný racionální důvod. Je to jen záminka na šikanu, teror a okrádání lidí.
      HenryFord
  •  
    28.10.2022 12:28

    I vtomto marasmu nepřestanou ti vohnouti blbnout. Zajímalo by mne, kde vezmou finance z chybějící spotřební daně na PHM, to je docela šiska co vyberou. Evropa v čele s německem se opravdu již zbláznila. Už začínám chápat proč mnozí již vzpomínají na před revoluční časy...
    karel777
Aktuální komentáře
17.06.2024
17:56Dvě odmítané kategorie akcií, ale jejich výjimečný průnik?
17:08Pondělí přináší nejasný směr akciím a ztráty dluhopisům  
16:13Hlavní ekonom ECB mírní obavy z dopadů výprodeje na finančních trzích ve Francii
15:58Přijde účet americkým firmám za masívní zpětné odkupy a zkusí je zarazit daně?
14:55Dočká se nositelná elektronika mnohonásobné výdrže baterií? TDK jako dodavatel Applu hlásí průlom
13:52Čína vyšetřuje dovoz vepřového z EU, může jít o odvetu za cla na elektromobily
13:01Týdenní výhled: Americký maloobchod má vylepšit bilanci 2Q. Pro Evropu jsou nadějí data, problémem politika  
11:59Úvodní růst evropských akcií vyprchává, zatímco koruna si polepšila  
11:16Nemilovaná rally: Proč je pro tolik investorů těžké svézt se na vlně nových maxim
11:153M FUND MSI SICAV a.s: Výplata úrokového výnosu
10:57Čínská automobilka Leapmotor zahájila výrobu elektromobilů v Polsku
10:14Ceny v průmyslu a stavebnictví v květnu dál rostly, v zemědělství opět klesly
9:59FT: Globální zbrojovky nabírají nejvíce lidí od konce studené války
9:21Studie: Spojené státy jsou v rozvoji vyspělé jaderné energetiky 15 let za Čínou
9:06Rozbřesk: Proč Euro 2024 německé ekonomice nepomůže?
8:42Politická nejistota v Evropě pokračuje, Fed si může vzít více času na sledování dat a futures jsou v zeleném  
6:13Technická analýza: Uber prolomil důležité linie a těží z vysoké poptávky  
16.06.2024
13:47Výletní plavby levnější než dovolená v hotelu. Porostou akcie jejich provozovatelů?  
8:02Víkendář: Přišel vlastně Apple s něčím převratným?
15.06.2024
15:33Bloomberg: Slabé prodeje elektromobilů stáčí svět dál od čisté nuly

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
Lennar Corp (05/24 Q2, Aft-mkt)
4:00Čína - Maloobchodní tržby, y/y
4:00Čína - Průmyslová výroba, y/y
9:00CZ - PPI, y/y
14:30USA - Empire State Manufacturing index