Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Analýza: Cla na čínské elektromobily ohrozí snahu Evropy snižovat emise CO2

Analýza: Cla na čínské elektromobily ohrozí snahu Evropy snižovat emise CO2

20.06.2024 14:48
Autor: ČTK

Dodatečná prozatímní cla, která chce Evropská unie zavést na dovoz elektromobilů z Číny, by mohla zpomalit dosažení cíle sedmadvacítky výrazně snížit emise CO2. Opatření totiž sníží dostupnost bateriových automobilů, aniž by zabránilo v zaplavení trhu čínskými produkty. Dospěla k tomu analýza, kterou ve středu zveřejnila nizozemská banka ING.

Plán zakázat prodej nových vozů se spalovacím motorem od roku 2035 se podle autorů i bez nového opatření potýkal se zásadními překážkami. Podíl bateriových elektromobilů na trhu s novými automobily například podle dnešního sdělení Evropského sdružení výrobců automobilů (ACEA) v květnu klesl na 12,5 procenta z dubnových 13,8 procenta.

"Dodatečné poplatky za dovoz čínských elektromobilů by mohly dostupnost většího množství cenově dostupnějších modelů v Evropě ještě více oddálit," píší analytici banky. A dodávají, že elektromobily jsou pro průměrného spotřebitele v EU stále příliš drahé.

Například nový elektromobil MG4 od čínské automobilky SAIC vyjde německého spotřebitele na 34.900 eur (téměř 870.000 Kč), zatímco v Číně stejný vůz vyjde na 109.800 jüanů (350.000 Kč). Nicméně i více než dvojnásobná pořizovací cena čínského modelu v Německu je výrazně pod průměrem EU, kde většina prodávaných elektromobilů stále patří do kategorie prémiových vozů.

"Na cenově dostupnější elektromobily stále čeká velká skupina soukromých spotřebitelů. Nová opatření nepomůžou ani podpoře stále pomalého nárůstu přijímání elektromobilů, ani snaze vyrovnat podmínky pořízení elektromobilů s vozy se spalovacími motory," dodali autoři. Pokud se cena ještě zvýší, nástup elektromobilů se podle nich ještě více zpomalí.

Nová cla přitom podle analýzy ani nezabrání zaplavení unijního trhu čínskými bateriovými vozy. Dovoz elektromobilů do EU v loňském roce vzrostl o 90 procent, přičemž 54 procent tohoto importu pocházelo z Číny. "Většina vývozu elektromobilů z Číny pochází od západních automobilek, včetně Tesly a BMW, které Čínu využívají jako své výrobní místo," uvedli analytici.

Postupně ale roste podíl cenově dostupnějších čínských značek. Cla sice růst jejich zastoupení na trhu zpomalí, ale rozhodně ho podle autorů nezastaví. "Vzhledem k vysokým maržím, které mohou dosahovat 40 až 50 procent, mají stále prostor snižovat ceny," domnívají se.

Evropská komise (EK) zkoumala, do jaké míry subvence čínské vlády narušují unijní trh při dovozu elektromobilů. Po osmiměsíčním vyšetřování EK 12. června oznámila, že od 4. července zavede prozatímní dodatečná cla. Ke standardnímu desetiprocentnímu poplatku se tak ještě přičte přirážka, která by v případě čínské automobilky BYD činila 17,4 procenta, u automobilky Geely 20 procent a u automobilky SAIC pak 38,1 procenta.

Částka stanoveného cla se v EU bude lišit podle toho, nakolik automobilky s EK spolupracují na vyšetřování dopadu subvencí, které čínská vláda poskytuje výrobcům elektromobilů a které podle EK deformují unijní trh. Na výši cla bude mít vliv i výše dotací, které čínské firmy dostávají.

 

Čtěte více:

Švýcarsko opět snížilo úrokové sazby, Norsko naopak první snížení nečekaně oddaluje
20.06.2024 12:06
Švýcarská národní banka ve čtvrtek snížila svou klíčovou úrokovou sazb...
Technická analýza: TotalEnergies jako sázka na obrat v energetickém sektoru
20.06.2024 14:04
Po poklesu dividendy se TotalEnergies ocitl pod 200denním klouzavým pr...
Než otevře Wall Street: Dell, SMCI, Nvidia
20.06.2024 13:08
Hlavní americké indexy v úterý pouze drobně posílily, přičemž největší...
Britská centrální banka podle očekávání ponechala úroky beze změny
20.06.2024 14:04
Britská centrální banka nechala podle očekávání základní úrokovou sazb...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
25.05.2025
14:59Fidelity: Investoři do ETF reagují na celní konflikt odklonem od USA
8:13Víkendář: Reklamu jen tak nepoznáme?
24.05.2025
14:33Fidelity International: Jak mohou neutrální akciové strategie využít sílu volatility
8:10Víkendář: Svět, kde předvídatelnost je slabostí a cla jsou nejkrásnějším slovem ve slovníku
23.05.2025
22:03Americké trhy krvácí po hrozbách cel vůči EU a Applu  
17:44Traders Talk: Trump rozbouřil trhy, Colt potěšil výsledky a UnitedHealth v problémech
17:17PwC: Prodej elektromobilů v 1. čtvrtletí stoupl o 42 procent na 2,7 milionu
15:57Jednání s EU podle Trumpa nikam nevedou, chce clo 50 procent. Akcie klesají
15:49Půjde to k normálu bez cenového šoku?
14:26Pivo s Patrií ve Zlíně - s analytikem a makléřem o trzích i novinkách ve světě investic
13:03Perly týdne: Googlu a Applu se změnily časy
13:01Italská banka UniCredit soudně napadne podmínky převzetí konkurenční Banco BPM
11:00M2C míří na burzu: Český lídr v péči o nemovitosti sází na technologie a globální expanzi
10:30Tlak na dluhopisy polevil a ulevilo se i akciím  
10:13Do Česka dorazily první dodávky nového jaderného paliva od Westinghouse
8:56Německo hlásí růst HDP o 0,4 pct, ale celoroční stagnace zůstává ve hře
8:46Rozbřesk: Zhoršená nálada v eurozóně. Ale z jiného důvodu, než byste čekali
8:45Erste a VIG dnes naposledy s dividendou, růst HDP v Německu a další várka celního napětí mezi USA a EU  
22.05.2025
22:01Zámořské akcie se stabilizují, nárůstům vévodí Advanced Auto Parts  
17:20Výjimečný celý svět

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
Nebyla nalezena žádná data