Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Čína žádá výrobce automobilů, aby si klíčové technologie pro elektromobily ponechali doma

Čína žádá výrobce automobilů, aby si klíčové technologie pro elektromobily ponechali doma

16.09.2024 6:15
Autor: Redakce, Patria.cz

Podle lidí obeznámených s touto záležitostí Čína důrazně doporučila svým výrobcům automobilů, aby se ujistili, že pokročilé technologie pro elektromobily zůstanou v zemi, i když staví továrny po celém světě, aby se vyhnuli trestným clům na čínský vývoz.

Peking podporuje čínské výrobce automobilů, aby do svých zahraničních závodů vyváželi tzv. knock-down kity, což znamená, že klíčové části vozidla budou vyrobeny v tuzemsku a poté odeslány k finální montáži na cílový trh, uvedli tito lidé.

Tyto pokyny přicházejí v době, kdy společnosti od BYD Co. po Chery Automobile Co. připravují plány na výstavbu továren ve Španělsku, Thajsku a Maďarsku, protože jejich inovativní a cenově dostupné elektromobily se prosazují na zahraničních trzích.

Čínské ministerstvo obchodu uspořádalo v červenci schůzku s více než desítkou výrobců automobilů, kterým bylo rovněž řečeno, že by neměli v Indii investovat do automobilů, a to v rámci dalšího pokusu o ochranu know-how čínského průmyslu elektrických vozidel a zmírnění regulačních rizik.

Kromě toho by výrobci automobilů, kteří chtějí investovat v Turecku, měli nejprve informovat ministerstvo průmyslu a informačních technologií, které dohlíží na čínský průmysl elektrických vozidel, a místní čínské velvyslanectví v Turecku.

Zástupci ministerstva obchodu neboli MOFCOM na žádost o komentář nereagovali.

Čínská směrnice přichází v době, kdy se většina velkých čínských výrobců automobilů snaží lokalizovat výrobu, aby se vyhnula clům na elektrické automobily vyrobené v Číně. Pokyny MOFCOM, které požadují, aby klíčová výroba zůstala v Číně, by mohly poškodit snahy výrobců automobilů o globalizaci, protože hledají nové zákazníky, aby kompenzovali tvrdou konkurenci a pomalé prodeje na domácím trhu, které snižují jejich hospodářské výsledky.

Mohlo by to být také ránou pro ty evropské země, které se snaží získat čínské výrobce automobilů v naději, že jejich přítomnost přinese pracovní místa a povzbudí místní ekonomiku. Společnost BYD například plánuje výstavbu továrny v Turecku, která by měla mít roční kapacitu 150 000 vozů a zaměstnat až 5 000 lidí.

Během zasedání MOFCOM poznamenal, že země, které zvou čínské automobilky k výstavbě továren, jsou obvykle ty, které zavádějí nebo zvažují zavedení obchodních bariér vůči čínským vozidlům. Úředníci účastníkům setkání řekli, že výrobci by neměli slepě následovat trendy nebo věřit takovým výzvám k investicím ze strany zahraničních vlád, tvrdí lidé.

Několik čínských společností již začalo otevírat závody v Evropské unii, aby se vyhnuly clům. Výkonný místopředseda Evropské komise Valdis Dombrovskis však nedávno varoval, že tyto kroky budou fungovat pouze v případě, že firmy splní požadavky na pravidla původu, která nařizují, že minimální úroveň hodnoty musí být vytvořena v EU.

„Kolik přidané hodnoty bude vytvořeno v EU, kolik know-how bude v EU? Je to jen montážní závod nebo závod na výrobu automobilů? Je to dost podstatný rozdíl,“ řekl Dombrovskis minulý měsíc listu Financial Times.

Brazílie, Španělsko

V Brazílii společnosti BYD a Great Wall Motor Co. výslovně uvedly, že v nadcházejících letech chtějí zvýšit podíl lokálně vyráběných a lokálně dodávaných komponentů. To má za cíl splnit požadavky na místní komponenty ve výši zhruba 50 % výrobku, aby bylo možné vyvážet do dalších latinskoamerických zemí bez cel na základě obchodních dohod, které s nimi Brazílie uzavřela.

Turečtí politici v červenci uvedli, že společnost BYD souhlasila s výstavbou závodu v hodnotě 1 miliardy dolarů na západě země. Očekává se, že každá nová továrna zlepší přístup společnosti BYD do Evropské unie, protože Turecko má s tímto blokem uzavřenou dohodu o celních odborech. Turecko v červnu zavedlo 40% clo na dovoz vozidel z Číny.

Společnost BYD se k tomu odmítla vyjádřit.

Ve Španělsku uzavřela společnost Chery Automobile partnerství s místní firmou s cílem znovu otevřít bývalý závod společnosti Nissan Motor Co. v Barceloně. Podle společnosti Chery bude španělský závod montovat automobily ze stavebnic, které byly částečně „vyřazeny“.

Zdroj: Bloomberg

 

Čtěte více:

Šéf Unicreditu chce velkou evropskou banku, schopnou konkurovat USA či Číně. Rychlý vstup do Commerzbank Německo překvapil
12.09.2024 11:40
Letos v létě se poprvé zdálo, že německá vláda je připravena konečně s...
OpenAI chce od velkých investorů pět mld. USD, oceněna by byla na 150 mld. USD
12.09.2024 11:33
Americká společnost OpenAI, která stojí za oblíbeným jazykovým modelem...
Akcie se odrazily a před ECB zůstávají v růstové náladě
12.09.2024 12:23
Včera odpoledne jsme se na tomto místě podivovali nad zvláštním pokles...
Než otevře Wall Street: Moderna, Netgear, Oxford Industries
12.09.2024 13:30
Hlavní zámořské indexy včera nakonec dokázaly otočit negativní náladu ...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
15.12.2025
15:50SAP, Klarna, Spotify: Analytici předpovídají v příštím roce silný růst
14:25JPMorgan: Dolar bude ovlivňovat „ne tak velká americká výjimečnost“
13:07Týdenní výhled: Trhliny v AI narativu, opožděná makrodata a zasedání centrálních bank  
11:45Stříbro letos překonává i zlato. Příští rok může jeho jízda podle analytiků pokračovat
11:28Evropské akcie začínají týden růstem. Vedle AI se v příštích dnech vloží do hry makro  
10:00Revolucionář v robotických vysavačích iRobot vyhlásil bankrot
8:56Poslední celý obchodní týden roku pro akcie otevírají zisky futures a zlato o u maxima. Otazníky nad AI a Santa rally  
8:47Rozbřesk: Nová vláda přebírá ekonomiku s nízkou inflací. Energie ji v lednu mohou stlačit ještě níže
6:01Investiční výhled 2026: Čína přispívá k růstu i rizikům  
14.12.2025
13:21BlackRock: Umělá inteligence přinese dezinflační tlaky, Fed by měl jít se sazbami dolů
9:33Víkendář: Místo centrální banky podřízené vládě je lepší to, co udělal Clinton v 90. letech
13.12.2025
14:29Trumpova politika a její skutečné plody
9:07Víkendář: Změní stablecoiny monetární prostředí a fungování centrálních bank?
12.12.2025
22:00Wall Street se propadla nejvíce za tři týdny; stačilo pár komentářů k AI  
17:36Třetí fáze akciového trhu: těšení se na přínosy nových technologií
16:04Apple vs. AI bublina. Proč investoři hledají útočiště u výrobce iPhonu?
14:04Českou ekonomiku zatím táhne spotřeba a investice, ale zpomalení je na obzoru
12:37Euforie nevydržela. Akcie Broadcomu po konferenčním hovoru klesají kvůli obavám o ziskovost v AI  
12:20Michal Strnad plánuje expanzi. Chce z CSG udělat lídra evropského obranného průmyslu a zvažuje IPO v Amsterdamu
12:09Perly týdne: Bublina není důvod k prodeji

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
0:50JP - Index podnikatelské aktivity Tankan
3:00Čína - Maloobchodní tržby, y/y
3:00Čína - Průmyslová výroba, y/y
10:00CZ - Běžný účet, mld. Kč
11:00EMU - Průmyslová výroba, y/y
14:30USA - Empire State Manufacturing index