Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
FT: Čínské aerolinky rychle expandují v Evropě, mohou levněji létat přes Rusko

FT: Čínské aerolinky rychle expandují v Evropě, mohou levněji létat přes Rusko

08.01.2025 13:57
Autor: ČTK

Tři největší letecké společnosti v Číně, nad nimiž má kontrolu vláda v Pekingu, rychle expandují na evropském trhu. Využívají toho, že mohou na trasách mezi Evropou a Čínou využívat nejkratší cesty přes Rusko, zatímco evropským dopravcům ve využití stejné cesty brání sankce. Napsal to dnes britský list Financial Times (FT). Sankce jsou výsledkem sporu mezi západními státy a Ruskem kvůli válce na Ukrajině.

Západní dopravci omezili přímé lety do Číny a například aerolinky Scandinavian Airlines, Lufthansa, British Airways a Virgin Atlantic se loni rozhodly některé lety do pevninské Číny úplně zrušit. Zdůvodňují to právě dopadem sankcí, kvůli nimž jsou čínští rivalové schopni nabídnout cestujícím cenově výhodnější letenky.

Moskva zakázala většině evropských leteckých společností vstup do ruského vzdušného prostoru v roce 2022. Reagovala tak na sankce, které západní státy uvalily na Rusko za jeho vojenskou invazi na Ukrajinu z února téhož roku. Výsledkem je, že evropským aerolinkám trvá cesta do Číny déle, když musejí oblétávat Rusko, nemluvě o vyšších nákladech na palivo.

"Evropští dopravci prostě nejsou konkurenceschopní,“ řekl David Yu, který se na New York University v Šanghaji specializuje na odvětví letecké dopravy. Tři největší čínské aerolinky - Air China, China Eastern a China Southern - ale navzdory posílení letů pořád hlásí ztráty. Jejich souhrnná přepravní kapacita mezi Čínou a západní Evropou přitom loni v říjnu byla proti stejnému měsíci v roce 2019 vyšší o 18 procent, upozornil analytik společnosti DBS Jason Sum.

Uvedené tři čínské aerolinky za devět měsíců loňského roku ve srovnání s předcovidovým rokem 2019 prudce zvýšily pravidelné lety do Británie, Španělska a do Itálie. Poradenská společnost Ishka uvádí, že jde o nárůst o 25 až 45 procent. Analytik švýcarské banky UBS Eric Lin pak upozornil, že čínští dopravci jsou schopni také nabídnout na trasách mezi Čínou a západní Evropou letenky o pět až 35 procent levněji než jejich evropští rivalové.

Evropské aerolinky si na problémy se sankcemi a na nemožnost létat nad ruským územím stěžovaly už loni v říjnu. Vyzvaly proto Evropskou komisi (EK) k většímu úsilí o zajištění rovných podmínek v tomto odvětví. Šéf největší německé letecké společnosti Lufthansa Carsten Spohr na tiskové konferenci vedoucích představitelů evropského sektoru letecké dopravy v Bruselu tehdy uvedl, že k zajištění spravedlivé hospodářské soutěže by se mělo požadovat, aby se Rusku vyhýbaly všechny lety do Evropy.

Letecké společnosti ze Spojených států u americké vlády prosadily, aby udržela přísný limit počtu přímých zpátečních letů do Číny, a tím zastavila další pokusy čínských aerolinek expandovat na americkém trhu.

Šéfové západních leteckých společností při soukromých rozhovorech zpochybňují úroveň poptávky po cestování s čínskými aerolinkami a někteří si také myslí, že tak rychlá expanze je pro čínské letecké společnosti ztrátová. Analytici pak upozorňují, že ve hře je i politická motivace, a poukazují na to, že Peking usnadňuje bezvízové pobyty, aby nalákal turisty zpět do Číny.

"Ekonomika v Číně klesá, cestovní ruch ještě není zpět a obchod se pořád ještě zotavuje," cituje FT jednoho z čínských manažerů z odvětví letecké dopravy. Turistiku ochromily zejména dopady pandemie covidu-19. "Musíte posílit konektivitu, aby do Číny proudilo víc lidí," dodal.

Hlavní čínští dopravci také posilují lety na Blízký východ, zejména v důsledku expanze obchodní aktivity mezi největší asijskou ekonomikou a regionem Perského zálivu. Čína prohlubuje ekonomické vazby také se Saúdskou Arábií. Letecké spojení mezi Čínou a touto částí světa se za pět let zvýšilo o desítky až stovky procent, uvádí společnost Ishka.


Čtěte více:

Obchodník, který v roce 2008 vydělal miliardy, se vrací a sází na tržní výkyvy
08.01.2025 12:07
Bývalý manažer hedgeového fondu, jehož firma během globální finanční k...
EGÚ: Čistý dovoz plynu do Česka byl loni 6,1 miliardy m3, tranzit byl minimální
08.01.2025 10:15
Velmi nízká poptávka po zemním plynu a vysoká naplněnost zásobníků na ...
Objem průmyslových zakázek v Německu se výrazně snížil, klesl i maloobchod
08.01.2025 10:21
Objem zakázek v německém průmyslu v listopadu klesl proti říjnu o 5,4 ...
Inflace a cla jsou problém. Evropa po propadu Wall Street obchoduje smíšeně
08.01.2025 11:00
Včerejší propad na amerických akciových trzích způsobily hlavně obnove...

Váš názor
  •  
    08.01.2025 16:33

    Tak ještě ta skandinavie,to může být problém,ale na střed,nebo Itálii moc ruského ůzemí nevidím,vyjma území bojů a tam tedy není o co stát. Aby nedopadli jak KLM.
    kočák
  • ???
    08.01.2025 15:36

    To je tak těžké zakázat všem aerolinkám letícím přes ruskou fašistickou federaci, aby nemohla přistávat v Evropě?
    Josef Anděl
Aktuální komentáře
15.09.2025
22:02Wall Street v zeleném, investory táhne Tesla a očekávání Fedu  
17:35PODCAST Týdenní výhled: Fed znovu začne snižovat sazby a problémový Orsted upisuje nový kapitál  
17:21Americké obchodované firmy generují mimořádnou návratnost kapitálu. Jak to (ne)souvisí s jejich valuačními prémiemi?
16:54ČEZ, a.s.: Vnitřní informace - Private placement emise dluhopisů
15:34Akciová rally může po snížení sazeb Fedu ochabnout, varují stratégové Wall Street
15:06Washington a Peking se dohodly na pokračování TikToku v USA
14:34Kolem BYD se utvořil negativní sentiment. Akciím ublížila cenová válka, čeká se na nové modely
13:29Musk koupil akcie Tesly za miliardu dolarů
12:43Studie: Globální příjmy světových fintechových firem vzrostly loni o 21 procent
11:33Evropa začíná týden většinou růstově, francouzské dluhopisy setřásají horší rating  
11:31Čína zvyšuje tlak při jednáních s Washingtonem, obvinila Nvidii z porušení antimonopolních pravidel
10:33Jsme v bublině, souzní s Altmanem šéf představenstva OpenAI. Obavy z toho ale nemá
10:06Philip Morris zdvojnásobí investici do kutnohorského závodu na více než 2 mld Kč
8:57USA a Čína jednají v Madridu, evropské trio plánuje satelitní alianci a futures jsou v zeleném  
8:56Rozbřesk: Francouzské vládní dluhopisy nesou vyšší výnos než korporátní dluhopisy velkých francouzských podniků
6:04Morgan Stanley doporučuje: Sázejte na firmy s hotovostním polštářem, které přežijí zpomalení ekonomiky
14.09.2025
14:56Marks: Čas na defenzivnější investice, trhy nejsou černobílé
8:37Víkendář: Jakými způsoby může umělá inteligence podpořit růst technologických firem
13.09.2025
14:50Marks o americké výjimečnosti a velkém optimismu na akciových trzích
9:11Víkendář: Jsou valuace velkých technologických společností iracionální?

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
4:00Čína - Maloobchodní tržby, y/y
4:00Čína - Průmyslová výroba, y/y
14:30USA - Empire State Manufacturing index