Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
FT: Čínské aerolinky rychle expandují v Evropě, mohou levněji létat přes Rusko

FT: Čínské aerolinky rychle expandují v Evropě, mohou levněji létat přes Rusko

08.01.2025 13:57
Autor: ČTK

Tři největší letecké společnosti v Číně, nad nimiž má kontrolu vláda v Pekingu, rychle expandují na evropském trhu. Využívají toho, že mohou na trasách mezi Evropou a Čínou využívat nejkratší cesty přes Rusko, zatímco evropským dopravcům ve využití stejné cesty brání sankce. Napsal to dnes britský list Financial Times (FT). Sankce jsou výsledkem sporu mezi západními státy a Ruskem kvůli válce na Ukrajině.

Západní dopravci omezili přímé lety do Číny a například aerolinky Scandinavian Airlines, Lufthansa, British Airways a Virgin Atlantic se loni rozhodly některé lety do pevninské Číny úplně zrušit. Zdůvodňují to právě dopadem sankcí, kvůli nimž jsou čínští rivalové schopni nabídnout cestujícím cenově výhodnější letenky.

Moskva zakázala většině evropských leteckých společností vstup do ruského vzdušného prostoru v roce 2022. Reagovala tak na sankce, které západní státy uvalily na Rusko za jeho vojenskou invazi na Ukrajinu z února téhož roku. Výsledkem je, že evropským aerolinkám trvá cesta do Číny déle, když musejí oblétávat Rusko, nemluvě o vyšších nákladech na palivo.

"Evropští dopravci prostě nejsou konkurenceschopní,“ řekl David Yu, který se na New York University v Šanghaji specializuje na odvětví letecké dopravy. Tři největší čínské aerolinky - Air China, China Eastern a China Southern - ale navzdory posílení letů pořád hlásí ztráty. Jejich souhrnná přepravní kapacita mezi Čínou a západní Evropou přitom loni v říjnu byla proti stejnému měsíci v roce 2019 vyšší o 18 procent, upozornil analytik společnosti DBS Jason Sum.

Uvedené tři čínské aerolinky za devět měsíců loňského roku ve srovnání s předcovidovým rokem 2019 prudce zvýšily pravidelné lety do Británie, Španělska a do Itálie. Poradenská společnost Ishka uvádí, že jde o nárůst o 25 až 45 procent. Analytik švýcarské banky UBS Eric Lin pak upozornil, že čínští dopravci jsou schopni také nabídnout na trasách mezi Čínou a západní Evropou letenky o pět až 35 procent levněji než jejich evropští rivalové.

Evropské aerolinky si na problémy se sankcemi a na nemožnost létat nad ruským územím stěžovaly už loni v říjnu. Vyzvaly proto Evropskou komisi (EK) k většímu úsilí o zajištění rovných podmínek v tomto odvětví. Šéf největší německé letecké společnosti Lufthansa Carsten Spohr na tiskové konferenci vedoucích představitelů evropského sektoru letecké dopravy v Bruselu tehdy uvedl, že k zajištění spravedlivé hospodářské soutěže by se mělo požadovat, aby se Rusku vyhýbaly všechny lety do Evropy.

Letecké společnosti ze Spojených států u americké vlády prosadily, aby udržela přísný limit počtu přímých zpátečních letů do Číny, a tím zastavila další pokusy čínských aerolinek expandovat na americkém trhu.

Šéfové západních leteckých společností při soukromých rozhovorech zpochybňují úroveň poptávky po cestování s čínskými aerolinkami a někteří si také myslí, že tak rychlá expanze je pro čínské letecké společnosti ztrátová. Analytici pak upozorňují, že ve hře je i politická motivace, a poukazují na to, že Peking usnadňuje bezvízové pobyty, aby nalákal turisty zpět do Číny.

"Ekonomika v Číně klesá, cestovní ruch ještě není zpět a obchod se pořád ještě zotavuje," cituje FT jednoho z čínských manažerů z odvětví letecké dopravy. Turistiku ochromily zejména dopady pandemie covidu-19. "Musíte posílit konektivitu, aby do Číny proudilo víc lidí," dodal.

Hlavní čínští dopravci také posilují lety na Blízký východ, zejména v důsledku expanze obchodní aktivity mezi největší asijskou ekonomikou a regionem Perského zálivu. Čína prohlubuje ekonomické vazby také se Saúdskou Arábií. Letecké spojení mezi Čínou a touto částí světa se za pět let zvýšilo o desítky až stovky procent, uvádí společnost Ishka.


Čtěte více:

Obchodník, který v roce 2008 vydělal miliardy, se vrací a sází na tržní výkyvy
08.01.2025 12:07
Bývalý manažer hedgeového fondu, jehož firma během globální finanční k...
EGÚ: Čistý dovoz plynu do Česka byl loni 6,1 miliardy m3, tranzit byl minimální
08.01.2025 10:15
Velmi nízká poptávka po zemním plynu a vysoká naplněnost zásobníků na ...
Objem průmyslových zakázek v Německu se výrazně snížil, klesl i maloobchod
08.01.2025 10:21
Objem zakázek v německém průmyslu v listopadu klesl proti říjnu o 5,4 ...
Inflace a cla jsou problém. Evropa po propadu Wall Street obchoduje smíšeně
08.01.2025 11:00
Včerejší propad na amerických akciových trzích způsobily hlavně obnove...

Váš názor
  •  
    08.01.2025 16:33

    Tak ještě ta skandinavie,to může být problém,ale na střed,nebo Itálii moc ruského ůzemí nevidím,vyjma území bojů a tam tedy není o co stát. Aby nedopadli jak KLM.
    kočák
  • ???
    08.01.2025 15:36

    To je tak těžké zakázat všem aerolinkám letícím přes ruskou fašistickou federaci, aby nemohla přistávat v Evropě?
    Josef Anděl
Aktuální komentáře
21.05.2025
17:14Merz: Německo bude dávat na armádu 3,5 procenta HDP a na infrastrukturu 1,5 procenta
16:47Moody's zlepšila výhled ratingu společnosti ČEZ z negativního na pozitivní
16:23Americké akcie pokračují v pozvolném poklesu  
15:10Morgan Stanley mění pohled na evropské banky, mají potenciál porazit trh
14:47Cena plynu pro evropský trh vystoupila na šestitýdenní maximum
12:53DoubleLine Capital: Pokles sazeb není namístě
11:42Akcie i dluhopisy pod tlakem, ropa stoupá. Izrael údajně zvažuje úder na Írán  
9:08Rozbřesk: Nižší ceny průmyslových výrobců versus vyšší zemědělské ceny = stabilita sazeb
9:06Korejská KHNP podala kasační stížnost na opatření k Dukovanům
8:51Nová cílovka pro Erste od Morgan Stanley, Evropa zahájí poklesem  
20.05.2025
22:09Začíná korekce na akciích v USA?  
17:21Jak akcie reagují na výsledková překvapení…
16:43Pavel: Šéfka EK bude urychleně a transparentně řešit situaci ohledně Dukovan
16:41Stavba větrných elektráren u New Yorku může pokračovat. Akcie firmy Orsted rostou o 14 procent
15:58Nejvlivnější bankéř světa varuje investory. Nálada na trhu neodráží rizika.
13:55Němečtí ekonomové se neshodnou na hodnocení programu nové vlády
13:37Jižní Korea se stává důležitým hráčem v jaderné energetice, píše Bloomberg
13:11EU schválila sedmnáctý balík sankcí proti Rusku za jeho agresi na Ukrajině
12:29Grantham: Nyní je lepší být opatrnější než jindy, trhy ovlivňují tři hlavní faktory
11:56Honda sníží investice do elektromobilů o 30 procent, trh podle ní roste pomalu

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
8:00UK - Harmonizovaný CPI, y/y