Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Korporace jak je známe - dávám jim tak 10, maximálně 20 let (opak.)

Korporace jak je známe - dávám jim tak 10, maximálně 20 let (opak.)

19.10.2005 16:34

Vznikly na konci 19. století na základě modelu pruské armády - jeden velí a určuje směr, méně důležité věci se delegují směrem dolů až po pěšáka, který nemá myslet, ale dělat. S těmito tradičními organizacemi, které jsou v podstatě neměnné od svého vzniku, se pojí následující principy a jevy:

- nejefektivnějším způsobem, jak něco produkovat, je agregace maxima činností pod jeden management. Tím se snižují tzv. transakční náklady, zejména náklady na komunikaci.

- jednotliví lidé potřebují organizaci/korporaci více, než ona je, zejména díky tomu, že korporace vlastní prostředky (stroje, software, zavedenou značku, pověst...), bez kterých si zaměstnanec nemůže vydělávat.

- většina zaměstnanců pracujících pro společnost tak dělá na plný úvazek a jejich plat je jediným, či absolutně nejdůležitějším, příjmem.

- existuje vysoká specifičnost produktů a technologií v jednotlivých odvětvích - jejich přenos mezi odvětvími je minimální.

Výše uvedené se, alespoň podle některých (kteří v podstatě následují myšlenky P. Druckera) již relativně brzy změní. Základem změny je postupný nárůst významu znalostí a tzv. knowledge worker. Nárůst významu specializovaných znalostí (s nutností jejich neustálého obnovování a prohlubování/rozšiřování), které tvoří stále významnější kapitál při samotném produkčním procesu, implikuje:

- zvyšující se mobilitu zaměstnanců mezi společnostmi (alespoň v rámci odvětví);

- jejich zvyšující se význam pro danou korporaci, který implikuje nový pohled na to, jak se s takovými zaměstnanci jedná a jak se organizují;

- přechod z práce pro jednu společnost na práci pro více společností (ze zaměstnance na konzultanta).

Uvedené, spolu se zmenšujícími se transakčními náklady (tj. zejména oněmi náklady na komunikaci díky internetu, e-mailu, rozšiřujícím se telekominikačním službám) povede ke změnám samotného základu toho, jak současné společnosti fungují. V extrémním případě bude společnost tvořit jen značka a top management s podpůrným týmem. Top management bude určovat strategický směr (tj. zejména určovat budování značky), podpůrný tým se bude starat o naplnění strategie tím, že bude provádět outsourcing, subkontraktovat, apod. Vzniká prostor pro syndikáty, kooperace, confederace ... Jinak řečeno, variabilita toho, jak budou společnosti v budoucnu fungovat a na jakém operačním modelu budou založeny, jednoznačně vzroste.

Možná se výše uvedené zdá až moc futuristické, ale za zvážení to jistě stojí na všech stranách korporátních stakeholderů. A opět to naznačuje nutnost flexibility na straně korporací - hlavním faktoru, který dlouhodobě určuje jejich schopnost přežít.


Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Denní kalendář hlavních událostí
ČasUdálost
14:00HU - Jednání MNB, základní sazba