Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Oskar v roce 2003 -

Oskar v roce 2003 - "size matters"

5.3.2004 14:46
Autor: 

Pohled na výsledky nejmenšího domácího mobilního operátora potvrzuje trendy indikované v předchozích čtvrtletích. Oskar meziročně zvýšil tržby o 47 % na 10,82 miliardy korun, EBITDA (který operátor klasifikuje jako OIBDA1) vzrostl o 346 % oproti konci uplynulého roku na 2,896 miliardy Kč.

Za rok 2003 získal Oskar celkem 367 000 nových zákazníků. Celkový počet klientů na konci roku 2003 dosáhl 1 547 000. 42 % zákazníků využívalo tarifní program, což je na domácí scéně ojedinělé. Vysoký podíl tarifních zákazníků je jedním z faktorů, který vede k tomu, že ARPU operátora je nejvyšší v ČR. Podle kalkulací společnosti (metodologie je u většiny operátorů u nás i v zahraničí rozdílná, nelze proto přímo porovnávat prezentovaná čísla) ARPU za rok 2003 dosáhl výše 644 Kč, nárůst z 557 Kč v roce 2002.

Významným determinantem výše ARPU u všech operátorů se stává podíl, šíře a kvalita nabídky nehlasových služeb. Na konci září 2003 (měsíc po představení MMS Oskarem) bylo u Oskara více než 24 000 uživatelů této služby, ke konci roku používalo MMS zprávy u Oskara již více než 70 000 uživatelů.

Vývoj některých z operačních a finančních ukazatelů společnosti prezentují následující grafy:


Zdroj: Oskar, Patria Finance

Přes vysokou penetraci trhu dokázal Oskar na konci roku 2002 zvrátit klesající trend marginálního přírůstku zákazníků. Zvětšující se zákaznická základna pak má přímý dopad na velikost jednotkových a celkových nákladů společnosti tak, jak jsou využívány úspory z rozsahu. Ty jsou u tohoto kapitálově poměrně náročného odvětví s velkým podílem fixních (a semi-variabilních) nákladů poměrně veliké. Tento faktor je, spolu s rostoucím ARPU (viz výše), reflektován v rostoucí EBITDA marži. Ta je ovšem stále znatelně pod EBITDA marží T-Mobile ČR, o Eurotelu nemluvě. Vedle diferenciace produktů jsou podle některých studií úspory z rozsahu nejvýznamnějším faktorem ovlivňujícím EBITDA marži operátorů a následně jejich potenciál generovat volné cash flow. Snaha Oskara o získání maximálního množství nových zákazníků je tak pochopitelná.

Vše má ale své meze a snaha o získání dalšího zákazníka by měla být určována jeho hodnotou pro společnost - to ve smyslu rozdílu současných hodnot výnosů a nákladů, který tento bude podle očekávání generovat. Např. CLM - customer lifetime management je zaměřen na maximalizaci hodnoty získané ze zákazníka během jeho života, včetně vzdání se neperspektivních zákazníků, či snahy o jejich získání. Zkušenosti z jeho aplikace mají zejména některé finanční ústavy, které úzce monitorují vývoj jejich zákaznické báze a průběžně přicházejí s produkty, které jim umožňují získat maximální hodnotu z jednotlivých zákaznických segmentů/zákazníků. Vysoké ARPU Oskara zhruba indikuje, že i hodnota jeho marginálních zákazníků je stále pozitivní.

Na závěr podotkněme, že celkově se dá domácí mobilní trh z pohledu společností na něm operujících považovat za stále velmi atraktivní, což potvrzují i data o návratnosti kapitálu prvních dvou operátorů (za trh mobilních telekomunikací s největší intenzitou konkurence je považována Velká Británie). Dá se předpokládat, že v porovnání se současným stavem bude spíše hůře - konkurence se zostří jak v subodvětví samotném, tak celkově v telekomunikacích, jak dominantní, tak i alternativní operátoři fixních linek budou stále intenzivněji tlačit na tarify a podporovat a rozšiřovat svou nabídku, což bude mít přímý dopad na výnosy, zisky, cash flow a návratnost investovaného kapitálu (a poměr ROIC/WACC) v odvětví.

Jiří Soustružník


Váš názor
  • OIBDA x EBITDA
    5.3.2004 15:46

    "EBITDA (který operátor klasifikuje jako OIBDA1" - odvážná věta. OIBDA není totéž co EBITDA. Zeptejte se Karly na EBITDu (dle SEC), uvidíte ;-). Pomůcka: rozdíl je v "jednorázových" nákladech/výnosech.
    Kozina+
Aktuální komentáře
13.12.2017
6:31Fed, sazby a očekávání trhů. Situace se opakuje, říká Fidelity
12.12.2017
22:02Technologickému sektoru se dnes nedařilo
18:18Evropa má skrytého technologického šampiona, vydělává až moc
17:08Praha zpět v zeleném, pomohl ČEZ a KB
17:07Odpoledne patří dolaru a zlepšení tržního sentimentu  
15:50Česká zbrojovka a.s.: Oprava notářského zápisu o průběhu schůze vlastníků dluhopisů konané 21. 11. 2017
15:48ZEW: Pokles důvěry v německou ekonomiku překonal odhady
15:43ČEZ, a.s. - Zápis z valné hromady ČEZ OZ UIF 16.8.2017
15:30Tesla dostala největší objednávku na svůj Semi, Pepsi jich koupí 100
15:26Výbuch rakouského plynového terminálu odřízl Itálii, Slovinsko a Chorvatsko. Ceny komodity prudce rostou
14:32Polovodiče, mikročipy a Micron: stojí ještě za to? (pohled analytika)  
14:13Maloja Investment SICAV a.s.: Výroční zpráva za období 1. 11. 2016 - 31. 8. 2017
13:34Česká exportní banka, a.s.: Informace o vyplacení úrokových výnosů z emisí dluhopisů
13:09Tenoučká prasklina zalomcovala trhy s ropou
12:26Americká studie: Brexit oslabí Velkou Británii i vliv USA v Evropě
11:56Nové byty v Praze meziročně zdražily o 15 procent, tvrdí analýza Deloitte
11:32Přichází přelomový rok pro fúze a akvizice
11:11Evropské indexy mírně rostou, Gemalto +33 %
10:19Koruna kvůli pomalejší inflaci už tolik neláká, dražší ropa má omezený vliv na komoditní měny  
9:28V areálu v Záluží hořelo, Unipetrol omezil provoz

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Denní kalendář hlavních událostí
Nebyla nalezena žádná data