V dubnu letošního roku vstoupila v účinnost nová směrnice Evropských společenství o obchodování zasvěcených osob (insider dealing) a tržní manipulaci v oblasti finančních instrumentů („Směrnice o zneužívání trhu“). Aby tato Směrnice o zneužívání trhu mohla být řádně implementována, je třeba přijmout i další prováděcí technická opatření.
První balíček těchto opatření byl v listopadu tohoto roku schválen Výborem Evropského parlamentu pro hospodářské a měnové záležitosti a nyní jej čeká schválení Evropským parlamentem. Jedná se o opatření, jež zahrnují též Evropskou komisí navrženou prováděcí směrnici k článku 6 odstavci 5 Směrnice o zneužívání trhu („Implementační směrnice“). Uvedený článek Směrnice o zneužívání trhu i Implementační směrnice mají za cíl zabránit tržním manipulacím, k nimž by mohlo docházet ze strany osob, které rozšiřují doporučující informace v oblasti finančních instrumentů, tedy např. i ze strany novinářů, kteří poskytují čtenářům rady ohledně finančního trhu. Nemělo by tak docházet např. k situacím, kdy novinář zneužije svého postavení a publikuje doporučení, které je způsobilé ovlivnit trh v jeho prospěch či prospěch třetích osob (např. bez dalšího záměrně poskytne „tip“ na společnost, ve které sám vlastní majetkový podíl).
Legislativní vývoj v této oblasti se již delší dobu střetává s nesouhlasem Rady evropských nakladatelů (European Publishers Council, „EPC“). Kritice ze strany EPC byla podrobena též Implementační směrnice. Současné znění návrhu Implementační směrnice ukládá novinářům, kteří čtenářům poskytují doporučení v oblasti finančních instrumentů, aby uváděli své zdroje a zajistili současné zveřejnění dalších relevantních údajů o společnosti, které se jejich rada týká. Dle názoru jednoho z čelních funkcionářů EPC by toto opatření vedlo k nepřiměřenému rozsahu článků, přičemž povinná doplňující informace by často byla delší než samotný článek. Navrhovaná Implementační směrnice dále požaduje, aby v případě, kdy novinář informuje o doporučeních třetích osob, byly do článku začleněny i reference na informační zdroj a uvedeny dokumenty, ze kterých tento zdroj čerpal. Takový postup může být dle EPC v praxi nereálný a ve svém důsledku tedy zcela zabránit publikaci doporučení třetích osob. Evropská komise, která je autorem návrhu, svůj návrh brání tím, že jeho obsah je výsledkem předchozích jednání s odborníky z Výboru evropských regulátorů cenných papírů (CESR) i z praxe.
Spor mezi EPC a Evropskou komisí je vyostřen též tím, že EPC údajně obdržela příslib Evropské komise, že implementační opatření ke Směrnici o zneužívání trhu nebudou do svobody tisku dále zasahovat, zatímco návrh Implementační směrnice povinnosti, které se vztahují též na novináře, fakticky dále rozšiřuje. Evropská komise však tvrdí, že obsah zamýšlené Implementační směrnice od počátku nezastírala a že Implementační směrnice sleduje jako svůj cíl pouze to, aby novináři neposkytovali špatná doporučení, která jsou způsobilá ovlivnit trh ku prospěchu třetích osob.
Někteří představitelé EPC návrh Implementační směrnice dokonce považují za první pokus na unijní úrovni o kontrolu sdělovacích prostředků (nepočítaje svou povahou obecnější tzv. audiovizuální směrnice), což je z jejich pohledu nepřípustné. EPC se proto rozhodla vyhledat právní pomoc ve věci možného napadení Implementační směrnice.
Implementační směrnice, pokud bude přijata Evropským parlamentem, ve svém návrhu obsahuje povinnost členských států EU uvést své právo do souladu s ní nejpozději do 12. října 2004, což v případě jejího přijetí bude samozřejmě platit i pro Českou republiku. S ohledem na protichůdné názory Evropské komise a některých členů Evropského parlamentu a zájmových skupin (EPC) však v současné době nelze předvídat, v jaké podobě bude Implementační směrnice nakonec přijata.
Lukáš Zahrádka
Weinhold Legal
Důležité upozornění Weinhold Legal