Pozice bankovních skupin (ČS, ČSOB, KB, UB) na trhu pojištění v České republice je stále silnější. Podle aktuálních čísel ke konci minulého roku, se podílejí prostřednictvím svých dceřiných či sesterských společností z 16,5% na českém pojistném trhu. V roce 1997 to bylo pouze ze 7,9%. Jde o signál, že i české banky se snaží zvyšovat své výnosy křížovým prodejem jiných než původně bankovních produktů. Schopnost prodávat produkty byla mj. tradičně považována za slabost řady českých bank.
Podíl pojišťoven z bankovních skupin na trhu:
| 1996 | 1997 | 1998 | 1999 | 2000 |
Celkové předepsané pojistné | 6,5% | 7,9% | 9,8% | 14,2% | 16,5% |
Životní pojištění | 10,9% | 13,0% | 15,6% | 24,0% | 19,5% |
Neživotní pojištění | 4,8% | 6,0% | 7,6% | 9,6% | 15,0% |
Podobně se dnes české banky vyjadřují ve smyslu křížových prodejů vzhledem k produktům ostatních členů finanční skupiny – investiční společnosti, stavební spořitelně, penzijnímu fondu, atd. České banky se tedy zřetelněji chtějí připojit ke globálnímu trendu vytváření tzv. “all-finance” bankovnictví, tedy poskytování široké palety finančních služeb pod jednou střechou. Z toho by měl profitovat i klient, který bude vystaven menší administrativě a celkově pružnějšímu, rychlejšímu a pohodlnějšímu finančnímu servisu.
(Jan Hájek)