Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - rozhovor
Základem je správně zvolená ponožka: Jan Jendřejek vyrábí jedny z nejkvalitnějších ponožek v Česku

Základem je správně zvolená ponožka: Jan Jendřejek vyrábí jedny z nejkvalitnějších ponožek v Česku

14.08.2021 14:32
Autor: Redakce

Jan Jendřejek začal po škole pracovat v bývalé baťovské továrně v Krnově, jeho děda pracoval za první republiky v Tonaku a maminka odjakživa v textilním průmyslu. Není divu, že když začal podnikat, zvolil textil. Nejprve vybudoval obchodní firmu Elastex, následně koupil továrnu, která dnes nese značku Northman Outdoor a vyrábí jedny z nejkvalitnějších ponožek v Česku. Ty nejlepší musí být podle Jendřejka z merino vlny. Včetně těch do kanceláře. Další plány jsou jasné. Cílem je vybudovat z Northman Outdoor uznávanou značku u nás i ve světě.

Kdy jste začal s byznysem?

Jan Jendřejek (JJ): V roce 1998 v Krnově. Do té doby jsem dělal pro zdejší textilku a pak jsem se rozhodl, že chci začít podnikat na sebe. Že si vyzkouším, jestli obstojím jako podnikatel. Rozběhl jsem obchodní textilní firmu Elastex, která dodnes importuje do Česka a na Slovensko textilní vlákna a příze. Náš materiál najdete v ponožkách, punčocháčích, zdravotních aplikacích či tkaninách nebo úpletech. A zároveň je Elastex také matkou firmy Northman Outdoor, což je výrobce ponožek.

Jak jste se dostal k výrobě?

JJ: V předkrizovém období, roku 2008, začal mít problémy jeden náš zákazník tady v Bruntále – firma Batex Prima, která sama vyráběla. No a já si chtěl dokázat, že její byznys zachráním. Společnost s milionovými dluhy jsem koupil těsně před vypuknutím krize a ponechal v ní tým firemních srdcařů a technických odborníků na textilní výrobu ponožek. První, co jsme udělali, byla změna názvu na Northman Outdoor, aby byl jasný předěl nových pořádků.

Co Northman znamená?

JJ: Chtěli jsme působit trochu mezinárodně a Northman je v podstatě seveřan. My jsme tady na severu Moravy v podhůří Jeseníků, tak to dává smysl. Naším logem je panáček ztělesňující onoho seveřana, kterého vyplétáme na ponožky.

4

Co je ta velká změna, kterou teď Northman Outdoor prochází?

JJ: Northman se až do loňska specializoval na B2B byznys, tedy na dodávky jiným firmám. Nově vstupujeme na maloobchodní trh. Pořád ještě máme zákazníky, pro které vyrábíme pod jejich značkou, ale začali jsme postupně pronikat s naším brandem také mezi běžné spotřebitele. Vyrábíme firemní reklamní ponožky například pro Ikeu, pro policii, hasiče, České dráhy nebo různé nemocnice či ozbrojené složky v zahraničí. Ale udělali jsme e-shop a nové webové stránky a začali jsme se soustřeďovat také na koncové zákazníky. A na, řekněme, společenské ponožky, které můžete nosit do práce. Dosud jsme se totiž u B2C byznysu soustřeďovali hlavně na sportovní ponožky, ať už pro treking, cyklistiku, lyžování nebo běhání, a prodávali jsme je kromě vlastního e-shopu jen v síti Hudy sport.

Čím jsou vaše ponožky speciální?

JJ: Snažíme se, aby byly maximálně kvalitní a technologicky správné pro příležitost, kterou právě potřebujete. Nejde jen o různé materiály poskládané na různých místech ponožky, ale umíme si také vstupní materiál sami upravovat, sdružovat elastan Lycra s ostatními materiály a seskávat až šest různých přízí do sebe. Je to věda, i když se to možná na první pohled nezdá. Ponožky musí být ty správné, ať už jdete do práce nebo na pětidenní trek.

Jak tedy vyrobit ponožku na pětidenní pochod?

JJ: Základ na chození je dobrý materiál, což je merino vlna. Pak ponožku zónujeme. Tam, kde je nejvíce namáhaná, ji vyztužujeme froté vazbou. Máme stroje, které zónování nebo připlétání dalších nití umí plést a zaplétat s naprostou přesností. Ponožky lze zesílit také dalšími syntetickými vlákny, která mají nízký otěr ve tření. Naproti tomu například bavlna způsobuje vysoké tření, neodvádí vlhko a pak si snadno uděláte puchýř. V místech, kde potřebuje ponožka odvětrat, se udělá mřížka. Stažení v nártu nebo nad kotníkem zase uděláte elastickou bandáží. Ponožky z vlny vám pak vydrží na nohou klidně týden, aniž by zapáchaly. Naší specialitou je plně automatizované řetízkování špicí očko na očko, tak aby šev špice netlačil na prsty.

2

Kde všude prodáváte?

JJ: V únoru jsme rozjeli vlastní e-shop a obchodní stránky a v retailu jsme jako značka Northman Outdoor zatím jen v Hudy sportu. Vlastní obchody teď nemáme. Ale rozjíždíme druhou životní etapu naší firmy a značky, což je hodně práce mého syna. Cílem je dostat se do obchodních center a kamenných obchodů. Pravděpodobně budeme u partnerů, kteří mají vlastní obchody. Můžeme prodávat u obuvníků, potravinářů či oděvníků. Ponožky jsou vždy doplněk.

Jak vypadá technicky dokonalá ponožka do kanceláře?

JJ: Jsem zastáncem vlny i v kancelářích. Vlna dýchá, žije, absorbuje tělesnou vlhkost až do 30 procent své objemové hmotnosti. A pak ji zase pouští. Navíc bakterie nasáté vlhkostí zabíjí, proto vlněné ponožky nezapáchají, i když je máte na noze několik dní. V zimě hřeje, v létě umí chladit, pokud je tedy ponožka tenká. Vezměte si, že ovce se ani v létě nepřehřívají. Vlna prostě dorovnává klima. Ale je třeba si také říci, že merino vlna je asi trojnásobně dražší oproti bavlně.

Jak to bude s vašimi ponožkami a s vlastní značkou dál?

JJ: Jsem v byznysu opatrný, chci jít postupnou cestou. Rád říkám, že mi nic v životě neuteče. Co mě má potkat, to mě potká, a co nemá, tak to nedohoním. Takže nejdeme nějakou masivní marketingovou kampaní, ale spíše krok za krokem, klasický organický růst. A postupně chceme k ponožkám přidat další pletařinu. Záměr je funkční prádlo, čepice, rukavice a trička. Časem ale může být náš brand synonymem pro celé kolekce sportovního oblečení. To je naše dlouhodobá vize. Pro nás není prioritou vydělávat co nejvíc peněz, pro nás je cílem přinášet na trh zboží, které lidé budou mít rádi a budou chtít si ho znovu a znovu kupovat.

3


Čtěte více:

Cesta za dokonalým zvukem: Jiří Pavelka vyrábí audiokabely i za 450 tisíc korun
07.08.2021 14:34
Jiří Pavelka, zakladatel firmy Orchestra Instruments s.r.o., pochází z...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
18.07.2025
22:03Rekordní S&P 500 a Nasdaq, ale propad Netflixu kazí optimismus  
17:14Bank of America: USA už investory tolik nelákají. Tvoří se tam bublina
15:45Kdysi Fink označil Bitcoin za pračku peněz, teď si mne ruce. BlackRock eviduje masivní příliv do kryptoměnových ETF
14:59Další verze americké výjimečnosti
13:39Celní dohoda s USA bude podle Merze nesymetrická, jednání vrcholí
13:24Perly týdne: Zvedají se celní inflační tlaky, umělá inteligence se začne ukazovat v ziscích
13:23Saab těží ze zbrojního boomu. Ve 2Q překonal odhady a navýšil celoroční výhled
12:30Stát zaplatí firmě KHNP za dva bloky Dukovan 407 miliard a 15 miliard za palivo
10:41Akcie Netflix i přes silné výsledky doplácejí na prémiovou valuaci  
10:25Akcie pokračují v růstu před spotřebitelskou důvěrou a holubičím komentářem z Fedu  
10:10M2C oznámila kontakt, který má zvýšit příjmy z trhů západní Evropy o dvě třetiny
9:14Netflix šlape na plyn: Rekordní zisky, vylepšený výhled i nové hity
8:54Rozbřesk: Zdražování potravin zůstává v Česku nadprůměrné
8:49ČEZ plánuje SMR v Temelíně, Meta pokračuje v náboru AI expertů z Applu a futures jsou v zeleném  
6:43Velká dohoda s Čínou? Trumpův obrat u Nvidie k ní možná otevírá dveře
17.07.2025
22:02Dynamické pokračování trendu na indexech v USA  
17:23Traders Talk: Trhy se třesou s Powellovou židlí, volatilita nahrává bankám a ASML jako skrytá šance
17:14Vítězí obrana, prohrávají zemědělci a příroda, hodnotí rozpočet EU server Politico
16:27Uber a Lucid spojují síly, chtějí zaplavit svět autonomními taxíky. Akcie automobilky prudce rostou
16:11Když si soused dá k obědu kuře a vy nic…

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
Nebyla nalezena žádná data