Bratislava/Varšava 10. července (ČTK) - Největší ekonomickou výhodu středoevropských zemí, její kvalifikovanou a přitom levnou pracovní sílu, hrozí podkopat rychlý růst ekonomiky a mezd a vysoká migrace do bohatší západní Evropy. Nové automobilky na Slovensku trpí nedostatkem pracovních sil a růstem mezd nejvíce. Pro Evropskou unii se tím bortí její klíčová odpověď na konkurenci z Asie - levná výroba v nově připojených zemích na okraji bloku, napsala dnes evropská verze listu The Wall Street Journal.
V minulých letech se světové automobilky v regionu soustředily zejména na Slovensko s jeho levnou a kvalifikovanou pracovní silou; v okolí do necelých 200 kilometrů od Bratislavy zde vytvořily pásmo nazývané podle WSJ Detroit-východ. Letos však jihokorejská Kia Motor, když potřebovala ve svém závodě u Žiliny nové místní dělníky, musela dát inzeráty do místních novin a rozeslat letáky do poštovních schránek.
Bratislavský Volkswagen pociťuje takový nedostatek zájmu místních lidí o zaměstnání v jeho provozech, že musí denně autobusy svážet dělníky z míst vzdálených až 100 kilometrů. "Mám v podniku nejtěžší práci," říká ředitel pro lidské zdroje bratislavské továrny Volkswagenu Jaroslav Holeček. "Lidé za mnou chodí každý den a říkají: 'Odcházím. Stěhuji se do Anglie.' Nemůžeme je nijak zadržet," dodává.
Problém růstu mezd a napětí na trhu práce zvyšuje únava z reforem u veřejnosti; ta se například v Polsku a na Slovensku projevila v nástupu populistických vlád brzdících reformy a zdůrazňujících sociální potřeby. Na Slovensku mají automobilky spory s vládou Roberta Fica, která se snaží omezit je v najímání lidí na dočasný úvazek a určit limity pro přesčasy. Fico říká, že je načase, aby i obyčejní Slováci začali něco mít z rychlého hospodářského růstu.
Slovensko loni díky prudkému přílivu investic zažilo rekordní růst o 8,3 procenta. Rekordního tempa 6,1 procenta dosáhlo rovněž Česko, Polsko rostlo o 5,8 procenta. Slovensko loni přitáhlo rekordních 4,2 miliardy dolarů zahraničních přímých investic a Polsko plných 13,9 miliardy USD.
V květnu slovenská nezaměstnanost klesla na nové historické minimum 8,3 procenta. Pokračuje také výrazný růst mezd, takže mzdy ve slovenském průmyslu jsou nyní na rozdíl od Česka vyšší než v celé ekonomice. To vše vede v centrálních bankách k obavám z inflace a ke zvyšování úrokových sazeb s možným negativním dopadem na ekonomický růst a příliv investic, řekl ekonom Světové banky pro Evropu a střední Asii Jan Rutkowski.
Prudký růst mezd se znepokojením sledují i automobilky a další průmyslové firmy. V české Škodě Auto si letos například zaměstnanci jednodenní stávkou vymohli zvýšení mezd o 12,7 procenta. V Polsku se očekává, že růst mezd letos poprvé předstihne tempo růstu produktivity práce, což je příznak budoucích možných potíží.
"Naši přátelé ve východní Evropě by měli mít stejnou životní úroveň jako lidé v západní Evropě," říká prezident evropské divize General Motors Carl-Peter Forster. "Otázka je, jak rychle půjdete. Měli bychom se vyhnout příliš rychlému přibližování úrovně, protože jinak bude ztraceno mnoho příležitostí pro růst počtu pracovních míst," dodal Forster.
Přesto automobilky ani další průmysloví výrobci se ze střední Evropy odcházet nechystají. Průměrná mzda v regionu je stále jen 16 až 34 procent úrovně v blízkém Německu, takže střední Evropa zůstane atraktivním místem pro výrobu automobilů a dalšího zboží ještě léta, píše WSJ.