Praha 3. prosince (ČTK) - O třetinu až polovinu se zvýšil počet aut registrovaných v Česku a na Slovensku za 15 let od rozdělení společného státu. Zatímco v ČR je nyní kolem 4,2 milionu aut, tedy o 1,6 milionu více než v roce 1993, Slováci zvýšili počet aut o třetinu na 1,33 milionu. Vyplývá to ze statistik obou zemí.
Češi jsou na tom lépe i v porovnání počtu lidí na jeden vůz. Zatímco v tuzemsku se o jedno auto dělí 2,5 člověka, na Slovensku jsou to čtyři lidé, tedy stejně jako před 15 lety v Česku. Na Slovensku tehdy jeden vůz připadal na 5,4 lidí.
Roční prodej nových aut se u východních sousedů Česka zvýšil 3,5krát na 80.000 vozů ročně. V Česku prodej stoupl o polovinu na 130.000 aut. Nižší nárůst ale částečně způsobil přesun části osobních aut mezi lehké užitkové kvůli možnosti odpočtu DPH.
Na obou trzích také ztratila své postavení v minulosti dominantní Škoda Auto. V tuzemsku se její podíl snížil ze 75 na 37 procent, na Slovensku pak ze 70 procent na pětinu. Obě země se tak podle odborníků přibližují struktuře prodejů obvyklé ve vyspělých zemích.
Vedle větší nabídky se staly nové vozy pro Čechy i finančně dostupnější. Zatímco průměrný plat se od roku 1993 zvýšil čtyřikrát na více než 21.000 korun, ceny nejlevnějších aut se změnily maximálně o desítky procent. Slováci musejí při 3,5krát větším platu vydělávat například na Škodu Fabia 18 měsíců, před 15 lety si na auto vydělali za 34 měsíců.
Obě země se potýkají s vysokým podílem dovážených ojetých aut ze západní Evropy. V Česku, které nedávno zrušilo téměř všechna omezení, tvoří ojetiny 60 procent všech nově registrovaných aut. "Země visegradské čtyřky se tak mohou zanedlouho stát vrakovištěm Evropy a budou mít v budoucnosti problémy splnit přísnější ekologické limity EU," uvedl viceprezident slovenského Sdružení automobilového průmyslu Ludovít Ujhelyi.