Rozdíly v názorech jsou v zaměstnání nevyhnutelné a často představují neoddělitelnou součást inovací a řešení problémů. Dobrou zprávou je, že s trochou přípravy se lze vyhnout konfliktu a najít odpovědi, na kterých se všichni shodnou. Jeff Weiss, partner ve Vantage Partners, k tomu uvádí, že většina konfliktů se řeší hrubou silou, nebo přijetím cizího názoru. Z toho ale ani jedna strana potěšení necítí. Změnit tuto negativní situaci na pozitivní mohou podle něho následující zásady:
Připravte se – připravenost znamená znalost svého postoje a snahu o porozumění postoje protistrany. Rozdíly mohou mít trojí základ – nesouhlas týkající se obsahu, vztah mezi vámi a vnímání problému. V rámci přípravy je také třeba získat dostatek času na diskusi, která by měla proběhnout tváří v tvář, ne e-mailem.
Identifikujte společný základ – něco, na čem se shodnete. Může to být například společný cíl. A ujistěte se, že v tomto bodě spolu skutečně souhlasíte. Zároveň můžete protistranu ujistit o tom, že si vážíte její spolupráce.
Vyslechněte druhou stranu a to i tehdy, pokud si myslíte, že jejímu postoji rozumíte. Ptejte se na věci, které vám přiblíží její pohled, nesnažte se „uhádnout, co řekne nyní“. Poté prezentujte svůj pohled, ale tím způsobem, že budete ke každému argumentu udávat protiargument.
Navrhněte řešení – ne takové, s jakým jste již přišli, ale takové, které odráží to, co jste se dozvěděli během konverzace. Nezaujímejte útočný postoj, řekněte například: „Vy jste řekla A, já B, možná můžeme zvážit C.“ Pokud protistrana s řešením nesouhlasí, nechte ji podílet se na řešení problémů, abyste dospěli k řešení, se kterým budou všichni souhlasit.
Pokud protistrana zaujme nepřátelský či agresivní postoj, bude nejlepší konverzaci přerušit – můžete doslova odejít či zaujmout postoj pozorovatele, abyste získali správný pohled na to, co se skutečně děje. Můžete také pozměnit proces diskuse – například použít brainstorming či pokračovat někde nad skleničkou. Pomůže to změnit dynamiku, která se mezi vámi utvořila. Pokud i to zklame, najděte někoho třetího, který bude diskusi vést.
(Zdroj: Harvard Business Review)