Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Po dálnici D1 se jezdí již 40 let, příštích deset let se bude rekonstruovat

Po dálnici D1 se jezdí již 40 let, příštích deset let se bude rekonstruovat

11.07.2011 13:31
Autor: ČTK

Nejstarší českou dálnici čeká masivní rekonstrukce. Komunikace se po čtyřech desetiletích provozu přiblížila maximální hranici životnosti. Peníze na modernizaci tuzemské páteřní komunikace ministerstvo nejspíš získá přesunutím evropských peněz původně určených pro dálnici D8. ČTK to řekl mluvčí ministerstva dopravy Jakub Ptačinský. První 21 kilometrů dlouhý úsek mezi Prahou a Mirošovicemi se pro motoristy otevřel 12. července 1971.

"Dostali jsme se na konec životnosti D1 ne kapacitou, ale životností povrchu," řekl ČTK Ptačinský. Komunikaci proto v nejbližší době čeká modernizace a kompletní výměna povrchu.

Oprava zhruba 160 kilometrů bude podle mluvčího trvat deset let. Dálnice se bude rekonstruovat po částech, po jednotlivých úsecích od sjezdu ke sjezdu. Celková uzavírka není možná kvůli absenci jediné vhodné objízdné trasy po silnici R35 z Hradce Králové do Olomouce.

Nejvíce poškozené úseky by podle Ptačinského mohly být opravené do tří let. Existuje pět úseků, u kterých ministerstvo nepředpokládá komplikace se získáním stavebního povolení. U tří z nich se nyní pracuje na stavební dokumentaci, která by na podzim měla být hotová. Se stavebními pracemi by se tak mohlo v ideálním případě začít napřesrok v průběhu léta, doplnil mluvčí.

Peníze na modernizaci dálnice D1 by se podle Martina Nováka z tiskového oddělení ministerstva dopravy měly převést z evropských dotací původně určených pro dálnici D8. Podle Ptačinského je D8 příkladem stavby, která je už mimo kontrolu ministerstva. Proti stavbě v současnosti existuje 18 žalob. Přitom pokud by stát chtěl stavbu dokončit v termínu, aby ji mohl zpětně financovat z evropských peněz, muselo by se s pracemi začít nejpozději v polovině příštího roku.

Dálnice D1 dostane při rekonstrukci kromě nového povrchu nový systém odvodnění a bezpečnostní prvky, jako jsou modernější svodidla a bezpečnější sjezdy. S rozšířením dálnice do tří pruhů po celé délce se ale zatím nepočítá. Podle profesora dopravní fakulty ČVUT Petra Moose by ovšem takovéto rozšíření v budoucnu umožnilo opravy komunikace bez většího omezování provozu.

Výstavba současné D1 začala v září 1967 "pražským" úsekem Spořilov - Čestlice. Po desetiletích tak došly naplnění plány na vybudování páteřní dálnice napříč tehdejším Československem, které přerušila druhá světová válka a následně zmrazila poválečná politická situace. Stavba dálnice D1 byla totiž schválena již 4. listopadu 1938 a předpokládala dálniční propojení Prahy a Podkarpatské Rusi. Se stavbou se začalo 2. května 1939, ale práce byly přerušeny válkou.

Po válce byla stavba v omezeném rozsahu obnovena, v roce 1950 však byla opět zastavena. V roce 1963 schválila vláda koncepci dlouhodobého rozvoje silniční a dálniční sítě, která měla mít celkem 1711 km (včetně Slovenska). Páteří byla právě dálnice D1 v délce 712 km, která na rozdíl od dneška měla od Brna pokračovat přes Uherské Hradiště na Slovensko až do Košic.

Po rozpadu federace byla trasa D1 odkloněna od Brna na Ostravu s ukončením u Lipníka nad Bečvou. Poslední změnou bylo rozhodnutí, že se v D1 změní také budovaná D47 spojující Lipník nad Bečvou s Ostravou a polskou hranicí. Celkem tak D1 bude dlouhá 377 km.


Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
24.04.2024
17:47Jaké výnosy dluhopisů by dolehly na akcie?
17:34Růst výnosů stupňuje důraz na dobré firemní výsledky. Na slábnoucím jenu roste napětí  
16:34Valná hromada akcionářů Komerční banky schválila hrubou dividendu 82,66 Kč na akcii
15:49Preview výsledků Moneta Money Bank za první čtvrtletí 2024  
14:57Komentář analytika: AT&T překonává odhady zisku díky nárůstu počtu předplatitelů bezdrátového připojení  
14:30Boeing už nejde na přistání. Propad tržeb brzdí a krize kolem 737 MAX polevuje
13:34Technická analýza Netflix: Morning Star formace může odhalovat návrat k růstu  
13:043M FUND MSI SICAV a.s: Výroční finanční zpráva za rok 2023
12:58SAB Finance a.s.: Oznámení o výplatě podílu na zisku
11:46Obrovský zájem investorů o technologické IPO: Na trh jde Rubrik s Microsoftem v zádech
11:45Braňo Soták: ASM International překonala očekávání na všech úrovních a dává polovodičům tolik potřebnou vzpruhu  
11:34Muskovy plány zlepšily sentiment na trzích, další na řadě Meta  
11:09Jakub Blaha: Otřesné výsledky Tesly zažehnány zprávami o autonomii a cenově dostupném modelu  
10:37Komentář: Spotřebitelská nálada na vzestupu
9:18Komentář analytika: Spotify se "prošetřilo" k rekordnímu zisku  
9:11Rozbřesk: Proč Čína prudce zvyšuje zásoby kritických komodit?
9:06Evropa zahájí zeleně, akcionáři KB rozhodnou o dividendě  
8:29Tržby Tesly (+13 %) poprvé za čtyři roky klesly, zisk se snížil o 55 procent
6:15Invesco: Neobvyklé pravdy – Německá želva a americký zajíc
23.04.2024
22:02Wall Street má za sebou druhou rally v řadě; je to již definitivní návrat k růstu?  

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
10:00DE - Index podnikatelského klimatu Ifo
14:30USA - Objednávky zboží dlouh. spotřeby, m/m