Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Proč má ČR nejdražší volání ve vyspělém světě a nejhorší 3G síť? ČTÚ neplní své zákonné povinnosti, odpovídá nevládní studie

Proč má ČR nejdražší volání ve vyspělém světě a nejhorší 3G síť? ČTÚ neplní své zákonné povinnosti, odpovídá nevládní studie

1.3.2012 14:54
Autor: ČTK

Český telekomunikační úřad v čele se svým předsedou Pavlem Dvořákem údajně neplní své zákonné povinnosti. V důsledku toho má Česko v průměru nejdražší volání ve vyspělém světě a nejhorší 3G síť, vyplývá z dnes zveřejněné studie organizace Informační institut, na které spolupracoval ekonom Pavel Kohout a poslanec Aleš Rádl. ČTÚ pochybení odmítá, se studií se zatím prý nemohl seznámit.

Podle Informačního institutu ČTÚ selhává ve vytváření podmínek pro řádnou hospodářskou soutěž a ochranu spotřebitelů, a proto by měla vláda a ministerstvo průmyslu a obchodu v činnosti úřadu uskutečnit změny. "ČTÚ by měl přijmout opatření například vylučující tarifikaci po minutách a další kroky vedoucí ke snížení cen mobilních služeb," uvedl Rádl na tiskové konferenci. ČTÚ by měl podle něho také zahájit analýzy vedoucí případně k regulaci mobilního trhu.

Díky přemrštěným cenám a nízkým investicím do rozvoje sítě jsou pak podle zástupců institutu operátoři schopni ve svých skupinách udržovat jedny z nejvyšších marží. Ty se u T-Mobilu i u O2 pohybují okolo rekordních 45 procent.

"Spíše diktátorskému Bělorusku se blíží ČR na mapě Evropy v 3G pokrytí než západním zemím. Pro tuzemské venkovské oblasti to znamená, že jsou zcela nedostupné ve vysokorychlostních mobilních datech a to zásadně brání jejich ekonomickému rozvoji," dodal Kohout. Český trh je podle něj učebnicovou ukázkou oligopolu.

Podle mluvčího ČTÚ Františka Maliny úřad provádí analýzy pravidelně, trh ale může regulovat pouze na velkoobchodní úrovni a nikoliv na úrovni cen pro koncové zákazníky. "ČTÚ ví, že situace na maloobchodním mobilním trhu není optimální. Není cenovým úřadem předlistopadové povahy, který by mohl beztrestně regulovat maloobchodní ceny," dodal.

ČTÚ se v posledních měsících stal terčem kritiky různých skupin zastupujících koncové zákazníky nebo menší operátory opakovaně. Podle odborníků může sílící tlak souviset s blížící se miliardovou aukcí volných kmitočtů pro mobilní sítě LTE.

Informační institut (II) je nevládní neziskové vědomostní centrum se zaměřením na výzkum v politických otázkách. Aktivně prosazuje celospolečenská témata, která ochraňují základní čtyři pilíře naší společnosti - řecké ctnosti, římské právo, duchovní křesťanské hodnoty a principy liberální demokracie s osvíceneckým rozvojem západní civilizace. Cílem II je účinná petrifikace těchto principů v české společnosti, a to pomocí tří pilířů veřejné politiky: politiky ekonomické, politiky zahraniční a politiky kulturní. Konečným cílem je pak ve všech směrech prosperující společnost.


Váš názor
  • Banditorai
    1.3.2012 15:49

    Zcela přesně tak to je. Každý byť jen minimálně dotknutý ekonomickou teorií ví, že motivací pro ekonomické subjetky v tržním hospodářství je zisk, jednání telekomunikačních společností (podobně jako dalších obdobných molochů) je zcela v souladu s regulemi tržní ekonomiky. Bohužel, podmínky pro efektivní fungování trhu nikdy a nikde nejsou zcela přirozeně přítomné, proto je tu stát, aby svojí činností tyto podmínky narovnal a zvýšil efektivnost hry zvané trh - tzn. rozbil kartely, zvýšil konkurenci, umožnil volný výběr spotřebitelů mezi jedotlivými firmami, stanovil jednoznačná pravidla pro jasnou a srozumitelnou informovanost zákazníků atp. To u nás ale zcela zásadně nefunguje, jako ve všech případech, kdy se bavíme o státních institucích, pány politiky nevyjímaje, tak ČR dokáže nabídnout jen bandu sebestředných úředníků, kteří mají jeden ze dvou zájmů - minimum práce a pokud možno stabilní zaměstnání nebo čistě hrabat pro sebe, jak je to možné. Podle mě je ČTÚ prostě podplacený a mezi telekom. společnostmi a touto organizací jsou čílé nadstandardná snahy, jako vždy to odnese občan, se kterým si pár desítek tisíc horních stabilně a s radostí vytírá pr..l. Přátelé, nesmíme si prostě nechat kálet na hlavu, i operátory lze přitlačit ke zdi - trh je nasycený a firmy jsou řízeny bandou hrabivců, kteří ještě navíc ani nedokáží přinést na trh nové produkty nebo svoje firmy dále rozvíjet. Jde jim jen o to, aby co nejdéle sosali zdroje a chránili svoje pozadí. Tzn., že za těchto podmínek jakákoli ztráta zákazníka je pro ně více než citelná, nedokáží jim nic nabídnout a odchody zákazníků ohrožují jejich primární cíl, tzn. jejich přežití na teplých místech. Proto pokud už máme přenositelnost čísel, pak ji využijme, např. já jsem dostal od O2 ve výsledku slevu cca 60-70%, když jsem argumentoval daleko výhodnější nabídkou na trhu a hrozil, že odejdu. Musíme se ozvat, pokud ne, nikdo nám nic nedá, za vše se musí (bohužel?) bojovat, ale lze to.
    Cyril
  •  
    1.3.2012 14:59

    Kalousek chce šetřit. Doporučuju český tel. úřad a bankovní dozor zrušit jako scela zbytečné instituce.
    Homo
    • :-) si nemyslím
      1.3.2012 15:49

      bankovní dozor, funguje, jsem jednou poslal stížnost na ČNB a jsi měl vidět jaký to byl fofr:-) obratem potvrzení přijetí, do týdne šetření, do měsíce uzavřeno :-) ta pojišťovna byla velmi happy :-), jsem dostal asi tři omluvný dopisy plus mě volali, že to až tak nebylo potřeba (bylo potřeba: dělali ze mne hňupa 8 měsíců). je ale fakt, že telekomunikační úřad nefunguje vůbec ... ale to je vedením, ať mě zvolí a do konce roku to tady nepoznáte :-)
      Oliwer
      • Re: :-) si nemyslím
        1.3.2012 15:53

        Měl jsem na mysli bankovní poplatky.
        Homo
Aktuální komentáře

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Denní kalendář hlavních událostí
Nebyla nalezena žádná data