Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
New York: Návrh zakázat velká balení limonád vyvolal bouřlivou debatu

New York: Návrh zakázat velká balení limonád vyvolal bouřlivou debatu

15.8.2012 5:30
Autor: KŠB, KSB

Zákaz by se neměl vztahovat na dietní limonády, ovocné džusy, mléčné nápoje či nápoje do 25 kalorií na zhruba čtvrtlitrové balení. Netýkal by se ani slazených nápojů prodávaných v obchodech s potravinami nebo ve večerkách. Rozhodnutí, zda zákaz bude schválen, má padnout nejpozději 13. září. Pokud nové pravidlo projde, bude nejspíš účinné od března příštího roku.

Opatření má dvojí účel. Jednak snížit počet obézních občanů v New Yorku, ale také redukovat náklady na zdravotní péči. Odhaduje se totiž, že v New Yorku každý rok zemře zhruba 5800 lidí kvůli špatnému zdravotnímu stavu souvisejícímu s obezitou. A – jak starosta Bloomberg tvrdí – náklady na zdravotní péči pro obézní lidi se za stejné období vyšplhají do výše 4 miliard dolarů.

Navrhovatelé zákazu jsou přesvědčeni, že omezení spotřeby limonád je v boji s obezitou důležitým prvním krokem. Například Walter Willet, profesor na Lékařské fakultě Harvardovy university, prohlásil na veřejném jednání, které se v souvislosti se zvažovaným opatřením konalo, že „limonáda je ve velkém množství metabolicky toxická.“ Ve snaze omezit počet obézních Newyorčanů je podle něho „limonáda tím správným cílem. Je nebezpečná. Není jediným cílem, ale je tím zdaleka nejdůležitějším.“   

Co říkají kritici

Jenže opatření má samozřejmě i své kritiky. Podle nich zákaz nespravedlivě „vybral“ ze všech možných příčin obezity jen slazené nápoje. Odpůrci dále tvrdí, že zákaz omezí obezitu jen v malé míře, zato však poškodí newyorské restaurace a výrobce nealkoholických nápojů.

Mezi těmi, kdo se zákazem nesouhlasí, je například newyorský radní Dan Halloran, který uvedl, že „toto krátkozraké opatření bude mít negativní důsledky pro kina, pizzerie, restaurace a kavárny. Tento zcela absurdní zákaz postihne dokonce i prodejce zmrzlin.“ Podle Hallorana by bylo nespravedlivé žádat jen od těchto podniků, aby vzaly na svá bedra negativní dopady navrhovaného opatření, když „sousední provozovna 7-Eleven (franchisingový řetězec obchodů s potravinami včetně fast food – pozn. red.) by i nadále mohla prodávat třiapůllitrové maxi balení Big Gulp (vlastní limonáda prodávaná v obřích kelímcích – pozn. red.)“.

Navržený zákaz rovněž ostře kritizovali výrobci nealkoholických nápojů, restaurace a občané, podle jejichž názoru úřady překračují svou pravomoc. Podle nedávného Rasmussenova průzkumu veřejného mínění zákaz schvaluje pouze 23 % Američanů, 63 % je proti a 11 % nemá na tuto otázku žádný názor. Výrobci limonád považují chystaný zákaz za otázku svobodné volby. Coca-Cola vydala prohlášení, v němž uvedla, že „Newyorčané jsou mnohem chytřejší, než si městští úředníci myslí. (…) Newyorčané očekávají něco lepšího a také si to zaslouží. Mohou se sami rozhodnout, který nápoj si koupí.“  

Nejde o první iniciativu starosty Bloomberga týkající se veřejného zdraví, která se setkala s odporem. V roce 2003 starosta zakázal kouření v barech. Rovněž požadoval, aby fastfoodové restaurace uváděly pro zákazníky celkový počet kalorií u položek v jídelním lístku. Kromě toho v roce 2008 nabyl účinnosti zákaz podávat v restauracích jídla obsahující více než 0,5 gramů nasycených tuků na jednu porci. Zákazy týkající se kouření a nasycených tuků také zpočátku vyvolaly značný odpor, podobný současné reakci na omezení prodeje limonád. Když byl konkrétně schválen zákaz týkající se nasycených tuků, restaurační průmysl jej nazval „falešným pokusem o sociální inženýrství.“ Přesto však tento krok vedl ke značnému poklesu spotřeby nezdravých tuků u Newyorčanů, což by mělo zlepšit jejich kardiovaskulární zdraví.  

Uvidíme se u soudu?

Aktuální plán starosty Bloomberga není prvním pokusem o snížení spotřeby slazených nápojů v New Yorku. Už v roce 2010 byla navržena daň, která měla zavést přirážku ve výši jednoho centu na 30 ml slazeného nápoje, který si spotřebitel zakoupí. Návrh rozpoutal lítou bitvu v oblasti public relations mezi městskou samosprávou a výrobci limonád; od roku 2009 New York vynaložil zhruba 2,8 miliónu dolarů na reklamní kampaně, v nichž vysvětloval souvislost mezi nealkoholickými nápoji a obezitou. Výrobci nealko nápojů naopak utratili přibližně 13 miliónů dolarů na lobbování proti navržené dani. Kampaň výrobců byla úspěšnější, daň nakonec schválena nebyla.

„Limonádový zákaz“ ale nejspíš bude pro výrobce sladkých nápojů představovat tvrdší oříšek. O jeho zavedení totiž budou rozhodovat členové New York City Department of Health, které do funkce jmenuje právě starosta. Pokud bude opatření skutečně schváleno, je možné, že se proti němu budou výrobci limonád bránit u soudu.

KŠB

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
22.11.2017
22:01Americké akciové trhy dnes přešlapovaly na místě poblíž historických maxim
18:54Investiční rarita s hromadou hotovosti a velkými ambicemi
17:37Project Syndicate: Připravme se na Trumpovy obchodní války
17:10Summary: Salesforce znovu s velmi dobrými čísly, z vedení Hewlett Packard Enterprise odstupuje Meg Whitmanová
17:04Pražská burza znovu v červeném, spekulace o možném prodeji vytáhly CETV (+2,6 %)
16:51Zatímco dolar se dostává pod větší tlak, koruna mírně navyšuje zisky  
16:43Kam s ní? Giganti technologického sektoru drží obrovské zůstatky peněz
16:33Analytik Patrie: Změna vlastníka CETV může ovlivnit sledovanost
15:57Hewlett Packard Entreprise nezabodoval. Ani s výsledky, ani s výhledem
15:56Kde také probíhají "závody ve zbrojení"
14:45Objednávky zboží v USA - říjnová čísla nepřesvědčila
14:33Strategie ČEZ na Slovensku: Decentralizovaná energetika, ústup z prodeje elektřiny i plynu domácnostem
14:25Mediální expertka: Prodej TV Nova otřese televizním trhem. Důležitá bude strategie placených kanálů
13:46Jak jednat s Rusy?
12:01HP (-5 %) vděčí za ziskovost hlavně tiskárnám, náklady ale osekaly marži
10:50Koruna posiluje pod 25,50, dolar tlačí dolů nejistota šéfky Fedu  
10:20Čínská skupina CEFC a Penta chtějí koupit mediální skupinu CETV, tvrdí zdroje Reuters
9:13Rozbřesk: ČNB nic nebrání nasadit vyšší rychlost. Koruna na post-exitovém maximu
8:59Trhy zřejmě zahájí v mírném zisku, silná koruna by nemusela přát akciím Erste ve Vídni  
8:25Průměrná sazba hypoték v říjnu stoupla na 2,10 procenta

Související komentáře
    Nejčtenější zprávy dne
    Nejčtenější zprávy týdne
    Nejdiskutovanější zprávy týdne
    Denní kalendář hlavních událostí
    ČasUdálost
    14:30USA - Nové žádosti o dávky v nezam.
    14:30USA - Objednávky zboží dlouh. spotřeby, m/m
    16:00USA - Index spotř. důvěry Mich. university
    20:00USA - Zápis z jednání FOMC