Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Šéf české ŠKODA AUTO pro Patria.cz: Pokles prodejů? Opak je u nás pravdou, investice nesmí být obětí úspor

Šéf české ŠKODA AUTO pro Patria.cz: Pokles prodejů? Opak je u nás pravdou, investice nesmí být obětí úspor

20.12.2012 18:26
Autor: Josef Němeček, Patria Finance

Rusko, Čína a Indie na východ a Německo a Velká Británie na západ od tuzemska budou spolu s ČR těmi trhy, které přivedou Škodu Auto do roku 2018 k prodejům 1,5 milionu aut ročně v celém světě. Octavia bude tou dobou v desítce nejprodávanějších aut světa dávno jako doma, říká v rozhovoru pro Patria.cz ředitel ŠKODA AUTO Česká republika Petr Pečenka s tím, že letošek bude bezpochyby rekordní a už během krize 2008 se automobilce potvrdilo, že investice do výroby a vývoje nesmí padnout za oběť úsporám.


Patria.cz: Představili jste Octavii III, která se má stát klíčem k překonání mety 500 tisíc prodaných kusů ročně a třetí generaci bestselleru značky dostat do desítky nejprodávanějších aut světa. Na jakém časovém horizontu vidíte tento cíl reálný? Které trhy zejména mají zajistit poptávku a jaká očekávání vkládáte do nové Octavie na českém trhu? Posune se domácí postavení škodovky výše?

S ohledem na současnou situaci na světovém trhu je obtížné říci konkrétní datum, ale řekněme to takhle: Aktuálně se naše plány upírají k roku 2018, kdy chceme prodávat 1,5 milionu aut po celém světě. V tu dobu by Octavia měla být v Top 10 jako doma. Co se týče jednotlivých trhů, silnou základnu cítíme v Rusku, Číně a Indii. V Evropě bych mezi tři hlavní trhy zařadil Německo, Velkou Británii a samozřejmě Českou republiku. Doma bude Octavia zcela jistě zásadním modelem pro udržení našeho náskoku jako lídra trhu.

Patria.cz: Nová Octavia III se posouvá velikostí a užitkem mezi původní Octavii a Superb, nedávno představený Rapid naopak mezi Octavii a Fabii. Co jsou podle vás její hlavní prodejní zbraně? Lze čekat nové přírůstky v modelovém portfoliu Škody Auto v segmentech, které značka dosud nepokrývá a to i s ohledem na další značky ve skupině Volskwagen?

Za 16 let na trhu se z Octavie stala legenda, synonymum pro rodinné auto. Spousta zákazníků si nejde koupit škodovku, ale Octavii. My jsme z už tak dobrého auta udělali ještě lepší: je atraktivnější, prostornější, bezpečnější, o kus dál po stránce techniky – nadále v duchu value for money. Nová Octavia je součástí největší modelové ofenzívy v dějinách naší značky. Zákazníkům představíme spoustu nových modelů, některé budou pokračovateli aktuálních modelů, jiné zcela nové.

Patria.cz: Do roku 2015 plánuje Škoda Auto dle dostupných prohlášení uvádět na trh dva nové modely ročně, příští rok ale inovací má přijít až sedm a přispět k potlačení případného útlumu odbytu. Můžete odkrýt alespoň část kalendáře novinek a na co se u jednotlivých modelů zaměří?

V příštím roce představíme zcela nové modely i modernizace těch stávajících. První polovina roku bude patřit nové Octavii. Začneme prodávat liftback a ještě během prvního pololetí bude následovat kombi. Nebude chybět ani sportovní Octavia RS. Nabídku nových modelů rozšíří ještě přírůstek do rodiny modelu Rapid, který bude představovat další posun v měřítcích užitné hodnoty. K tomu všemu přijdeme s faceliftem Yetiho a Superbu v duchu nového designu značky ŠKODA.

Patria.cz: Jaký očekáváte budoucí vývoj prodejů koncovým soukromým zákazníkům versus do vozových parků firem? Nemýlím-li se, dříve obvyklý poměr 1:1 se vychyluje ve prospěch firem. Očekáváte posun tohoto poměru i do budoucna a podpoří to prodeje ve třídě Octavie III, Superbu, Yeti? Jak se vyvíjí firemní poptávka u menších vozů, přijaly vedle Fabie doplňkově třeba i Citigo?

ŠKODA je na domácím trhu již několik let hodně silná v oblasti firemních prodejů, takže to, co popisujete jako vychýlení z rovnováhy, je u nás běžný stav. Předpokládáme, že ani nové modely na tomto poměru nic nezmění.

Patria.cz: Za loňský rok 2011 vyrobila Škoda Auto 875 tisíc vozů, letos jste v listopadu byli lehce za tímto číslem, do roku 2018 je strategickým cílem automobilky prodávat 1,5 milionu aut ročně. Kde vidíte celkový letošní výsledek z pohledu prodejů a jaký na jejich základě očekáváte meziroční posun v hospodaření? Lze rámcově uvést cíle hospodaření pro příští čtvrtletí či rok 2013 z pohledu českého trhu i skupiny?

Již teď je jasné, že rok 2012 bude novým rekordním rokem v prodejích. Do celkového hospodaření firmy se promítnou masivní investice do výroby a vývoje. Jen za první tři čtvrtletí jsme investovali téměř dvojnásobek toho, co v roce 2011. Od ledna do listopadu letošního roku vzrostly prodeje o 6,9 procent na zhruba 873.000 vozů (pro srovnání leden až listopad 2011: 816.800). Dodávky na domácím českém trhu vzrostly do konce listopadu o 3,3 procenta na 54.700 vozů (leden až listopad 2011: 52.900).

Patria.cz: Přelom let 2012 a 2013 zřejmě potvrdí zpomalení německé ekonomiky jako klíčové exportní destinace pro české firmy k až záporné nule. Zejména nad první polovinou roku 2013 visí otazník také u výkonu české ekonomiky, sdružení SAP očekává v sektoru složité 1. až 3. čtvrtletí příštího roku. Dosavadní obraz o prodejích nových vozů v ČR ukazuje na meziroční růst (do října o více jak 3 %, v říjnu přes 7 %). Očekáváte oslabení kupní síly českého zákazníka a posun poptávky do segmentu mini a malých vozů či dokonce odliv k ojetým vozům a vývoj, kdy si růst prodeje nových vozů třeba jen přechodně vybere oddech? Vnímáte růst a nové rekordní prodeje největších autobazarů jako dočasnou poptávku po ojetinách v důsledku odložené koupě nového vozu, nebo to může signalizovat, že zákazníci na chtěné nové auto nemají?

Opak je v našem případě pravdou. V České republice prodáme v letošním roce ještě více nových vozů než loni a zároveň rosteme také v prodeji ojetých vozů v autorizovaném programu ŠKODA Plus. U ojetých vozů se projevuje důraz zákazníků na garanci původu vozu, transparentnost, technického stavu, počtu ujetých kilometrů, servisních prohlídek, jednoduše důvěra ve služby autorizovaných obchodníků ŠKODA.

Patria.cz: Za loňský rok investice do rozvoje modelové řady i výroby dosáhly 14,15 miliardy korun, meziročně o dvě pětiny více. Jaký plánuje Škoda Auto jejich další vývoj s ohledem na uvádění nových modelů na straně jedné a útlum části trhů na straně druhé?

My jsme na budoucnost připraveni – jednak máme promyšlenou paletu modelů a také jsme včas nastartovali strategii mezinárodního růstu. Díky tomu jsme z poslední krize vyšli posíleni; a díky tomu teď ŠKODA drží nohu na plynu tam, kde někteří jiní konkurenti musí dost ostře zpomalit a odhazovat přebytečnou zátěž. Již během krize kolem roku 2008 se nám potvrdilo, že investice do výroby a vývoje nesmí padnout za oběť úsporným opatřením.

Patria.cz: Stojíte v čele nově vzniklé obchodní organizace automobilky pro ČR. Obchod, marketing, poprodejní služby a další se z Mladé Boleslavi přesunuly v prosinci do Prahy. Proč se tímto směrem firma rozhodla a jak déle připravované rozhodnutí zatím hodnotíte?

Nové uspořádání prodejní organizace bylo zásadním krokem pro vytvoření optimálních podmínek pro naše obchodní aktivity na českém trhu. Ziskem statusu prodejní organizace, zodpovědné za Českou republiku, se nám například podařilo významně zkrátit čas některých manažerských procesů a urychlit rozhodování. Díky tomu jsme mohli začít pružněji a lépe reagovat na produktové a cenové požadavky na domácím trhu. Přesun do Prahy byl pak dalším logickým krokem. Praha má strategickou pozici. Nejen, že tu generujeme třetinu prodejů, ale taky je skvěle dostupná prakticky ze všech koutů republiky. Navíc většina našich významných obchodních partnerů sídlí právě tady. Bude pro nás proto snazší rozvíjet užší komunikaci s naší prodejní sítí i partnery.

Pečenka 01 ŠKODA AUTO ČR
Mgr. Petr Pečenka (46)
Ředitel ŠKODA AUTO Česká republika
Ve společnosti ŠKODA pracuje od roku 1991, kdy zastával různé manažerské pozice v oblasti prodeje vozů ŠKODA. Naposledy působil na pozici vedoucího Zákaznického centra ŠKODA. V roli ředitele ŠKODA AUTO Česká republika působí od roku 2011. Petr Pečenka je ženatý, má tři děti. V současnosti dokončuje doktorandské studium na Katedře psychologie, Filosofické fakulty UK. Mezi jeho oblíbené aktivity patří sport, především lyžování, tenis, golf, fotbal a lední hokej. Ve volném čase rád čte a zajímá se o víno.


Váš názor
  • Museum tschechischer Marionetten
    20.12.2012 22:37

    ..vidíte, a já už si říkal, že skoda zaměstnává čechy jen u pásu. Tož nám PR oddělení VG nadělilo pana Pečenku.. der Letzter der Mohikaner! PS s tou vaší ochcávkou III už proboha dejte pokoj, je toho plnej internet, teď i patria :(
    bob
Aktuální komentáře

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Denní kalendář hlavních událostí
ČasUdálost
9:00CZ - PPI, y/y
11:00EMU - CPI, y/y