Železniční doprava ve Spojených státech zažívá nebývalý rozkvět. Boom zasáhl celou zemi a netýká se jen cisternových vozů s ropou, jejíž těžba díky novým technikám dramaticky roste. Rozšiřuje se používání rychlovlaků určených pro dodávky prioritních zásilek společností (85,9 USD, 0,55%) či (98,2 USD, 0,56%). Železnici pro doručování zboží od mikrovlnek po boty využívá i internetový obchodník (266,49 USD, 0,45%).
Největší železniční společnosti rozpoutávají investiční a stavební horečku, kterou odvětví naposledy zažilo v 19. století. Letos hodlají do nových kolejnic, dep a tankovacích stanic vložit 14 mld. USD, víc než dvojnásobek kapitálových investic z roku 2003. Díky vyšší rychlosti a efektivitě se z amerických železnic stává dominantní hráč v nákladovém tranzitu a významnou měrou přispívá k oživení ekonomiky.
Tentokrát nejde ani tolik o dobývání nových území, jako spíš o snahu modernizovat tratě tak, aby mohly co nejrychleji a nejefektivněji přepravit nejširší paletu nákladů. Některé společnosti staví rozsáhlé terminály připomínající říční přístavy a ke stávajícím kolejím přidávají další, aby mohly profitovat z růstu poptávky po nákladní dopravě. Ta by podle amerických úřadů měla do roku 2040 vzrůst na dvojnásobek a nabídnout tržby v řádech desítek miliard USD. Některé horské tunely jsou rozšiřovány a zvyšovány a stejně je tomu s mosty.
Ještě před několika dekádami to s železnicí tak růžově nevypadalo. Podíl na dopravním trhu získávaly kamiony. Nejhorší období přišlo v 70. letech, kdy mnohé železnice zkrachovaly a zbylé se sotva držely nad vodou. Jenže silniční dopravu nyní škrtí vysoké náklady na palivo, přeplněné či rozpadající se dálnice, nedostatek kvalifikovaných řidičů a regulace, která tlačí náklady výš. Cena železniční přepravy naproti tomu za posledních třicet let klesla téměř na polovinu. I díky tomu se na severoamerickém kontinentu opět vyplatí vyrábět v průmyslu.
Podle finančního ředitele (142,41 USD, 1,12%), americké železniční jedničky, od roku 2007 do Mexika přiteklo 100 mld. USD přímých zahraničních investic. Roční automobilová produkce by zde do roku 2015 měla ze současných 2,7 milionu kusů stoupnout o další milion. „Bez železnice by tolik společností nezvažovalo návrat do Spojených států či někam poblíž,“ tvrdí profesor Yossi Sheffi, který na univerzitě MIT vede centrum logistiky.
Hlavní hráči
letos investuje 3,6 mld. USD to velkého terminálu poblíž Santa Teresy v Novém Mexiku, staví nové přemostění za 500 mil. USD přes Mississippi v Iowě, které nahradí starý zvedací most. Dále chystá nové tratě v Louisianě a Texasu a depa v Arkansasu. Dodatečné kapacity budou sloužit například chemičkám jako (31,84 USD, 0,19%) či (90,11 USD, -0,52%) Mobil, které díky rozvoji těžby zemního plynu a ropy z břidlic rozšiřují domácí výrobu. Investoři expanzivním plánům Union věří. Akcie společnosti za poslední rok posílily o 30 %.
(24,63 USD, 1,15%) Corp., třetí největší železniční přepravce podle tržeb, vynaloží 2,3 mld. USD na dokončení první fáze většího projektu, v jehož rámci jsou modernizovány a rozšiřovány tratě. Cílem je umožnit pohyb maximálně naloženým vlakům ze středozápadu USA až k přístavům v Atlantiku. Akcie jen v posledních třech měsících připsaly 25 %.
Téměř půl miliardy USD chce v letošním roce vynaložit Kansas City Southern. „Jsme růstová železnice,“ prohlásil její šéf David Starling na konferenčním hovoru s analytiky, kteří se divili ambiciózní úrovni plánovaných kapitálových investic. Na burze se Kansas City zatím vede velmi dobře. Za posledních 12 měsíců titul vystřelil o 50 %, ve dvouletém horizontu investorům nabídl dokonce 100% zhodnocení.
Černým koněm železničního byznysu, alespoň podle Warrena Buffetta, je společnost BNSF, podle tržeb těsně druhá za . Buffett koupil BNSF v roce 2010 za 26,5 mld. USD v rámci své vůbec největší akvizice. Společnosti se loni dařilo i díky růstu objemu přepravených spotřebitelských a průmyslových produktů, který převážil propad transportu uhlí a zemědělských produktů. Uhláků loni na Buffettově železnici ubylo 6,2 %, přičemž průměr sedmi největších hráčů v sektoru činil -9,8 %. V kategorii chemikálií BNSF vykázala 26% nárůst tranzitu, čímž překonala všechny konkurenty.
Buffettovi vydatně pomáhá břidlicová revoluce, zejména v těžbě ropy. Jelikož je třeba surovinu dopravit k tisíce kilometrů vzdáleným rafineriím a potrubní infrastruktura zatím není k dispozici, pomáhá ropa druhému největšímu americkému železničnímu přepravci přestát pokles tranzitu jiného komoditního nákladu. Buffettovi se zatím daří jít proti všeobecnému trendu v sektoru. Zatímco konkurence za loňský rok vykázala poklesy přepravených objemů, BNSF je dokázala udržet na nezměněné úrovni.
Letos hodlá BNSF investovat nejvíc ze všech konkurentů - 4,1 mld. USD. Investiční seznam zahrnuje lokomotivy, nákladní vozy, obří terminál u Kansas City a novou trať a vybavení pro rozšiřující se přítomnost společnosti v Bakkenově pánvi v Severní Dakotě a Montaně, centrech břidlicové těžby.
Mezi Buffettovými firmami z boomu ropného sektoru neprofituje jen BNSF. Provozy společnosti Union Tank Car, vyrábějící cisternové vozy, jedou na plný výkon a nestíhají uspokojit poptávku. Konkurent Trinity Industries začal loni kvůli navýšení kapacit konvertovat továrny na výrobu větrných elektráren. Zisk Trinity by měl za loňský rok vzrůst o 91 %, tržby o 30 %. Akcie Trinity loni posílily o 20 %, stejně jako v případě společnosti American Railcar Industries, dalšího výrobce cisteren.
(Zdroje: WSJ, Bloomberg, YahooFinance)