Tuzemský tabákový výrobce ČR, patřící do skupiny PMI, oznámil za první polovinu roku 2013 meziroční pokles tržeb o 4,1 % na 6,028 miliardy korun, čistého zisku o 24,6 % na 851 milionů korun a odbytu na domácím trhu o 8,9 % na 3,908 miliardy jednotek. Meziroční pokles o 0,6 % zaznamenal také vývoz, tržní podíl v tuzemsku proti polovině roku 2012 klesl o 1,2 % na 49,7 procenta. Akcie Philip Morris ČR po výsledcích na pražské burze v úvodu klesají o 2,35 % k 10800 Kč.
"Čistý zisk v 1H13 klesl rychleji než jsme očekáváli. Nepříznivé ekonomické podmínky i šedé prodeje tak dopadly do zisků proti očekávání zřejmě výrazněji. Celkově výsledky hodnotíme negativně pro krátkodobé obchodování, když šance na udržení (či jen mírný pokles) loňské dividendy se jeví v tomto okamžiku v ohrožení a to i přes skutečnost, že očekáváme ve druhé polovině roku 2013 zlepšení výsledků PM ČR," uvedl analytik Patria Direct Tomáš Sýkora.
Tržby bez spotřební daně a DPH firmy klesly v polovině roku 2013 meziročně o 4,1 % z 6,283 miliardy korun na 6,028 miliardy korun. Provozní zisk klesl meziročně o 23,7 procenta na 1,066 miliardy korun, zisk před zdaněním o 24,1 procenta rovněž na 1,066 miliardy korun. Čistý zisk zaznamenal meziroční pokles o 24,6 procenta na 851 milionu korun, což znamená pokles zisku na akcii meziročně na 310 korun z 411 korun.
Pokles tržeb společnost vysvětlila zejména nižším objemem prodejů a míry zastoupení jednotlivých značek v prodejích v České republice a na Slovensku a nižším objemem vývozů jiným společnostem ve skupině PMI. "Pokles tržeb byl částečně eliminován příznivým vývojem cen v České republice a na Slovensku a příznivým vývojem měnového kurzu ve výši 74 milionů Kč," uvedla firma.
Odbyt ČR na domácím trhu klesl meziročně o 8,9 procenta na 3,908 miliardy jednotek. Na slovenském trhu společnost zaznamenala meziroční pokles o 1,6 % na 1,713 miliardy jednotek, u vývozu pak o 0,6 % na 9,470 miliardy jednotek. Celkový pokles odbytu dosahuje 3,0 % na 15,091 miliardy jednotek.
Celkový trh cigaret v České republice klesl v prvním pololetí roku 2013 meziročně o odhadovaných 3,8 % na 9,5 miliardy kusů cigaret. Dle firmy se tak stalo především v důsledku zvýšení spotřební daně, které bylo promítnuto v prodejních cenách v roce 2012, a zvýšení spotřební daně a DPH, které bylo zohledněno v prodejních cenách v první polovině roku 2013, dále a v důsledku slabé ekonomiky s dopady na zaměstnanost, rostoucího nelegálního obchodu s tabákovými výrobky a pokračujícího růstu v kategorii jemně řezaného tabáku s nižším daňovým zatížením.
Tržní podíl v České republice meziročně klesl o 1,2 procenta na 49,7 procenta z 50,9 procenta po polovině roku 2012. Pokračující pokles tržního podílu místních značek a značky Red & White byl dle společnosti částečně vykompenzován vyšším podílem značky L&M a také značek Philip Morris a Chesterfield. "Značky Philip Morris a Chesterfield byly uvedeny na trh v novém balení, značka Philip Morris v prvním a značka Chesterfield ve třetím čtvrtletí roku 2012," dodala firma.
Tržby z vývozu za první pololetí roku 2013 meziročně klesly o 2,8 % na 2,6 miliardy Kč, a to zejména v důsledku nižšího objemu prodejů cigaret jiným společnostem ve skupině PMI. "Tento pokles byl částečně kompenzován vyšším objemem prodejů ostatních tabákových výrobků jiným společnostem ve skupině PMI a příznivým vývojem měnového kurzu ve výši 53 milionů Kč. Při vyloučení vlivu měnového kurzu tržby z vývozu v porovnání s předchozím rokem poklesly o 4,8 %," uvedla firma.

(Zdroj: Mezitímní zpráva 1H13 Philip Morris ČR)
„První polovina roku byla poměrně obtížná, naše pololetní finanční výsledky byly ovlivněny řadou faktorů, které zahrnovaly snížení odbytu v důsledku náročného ekonomického prostředí a rostoucího nelegálního obchodu s tabákovými výrobky v České republice i na Slovensku. Naše výsledky byly navíc ovlivněny pokračujícím růstem v kategorii jemně řezaného tabáku s nižším daňovým zatížením a nižším vývozem do jiných společností v rámci skupiny PMI,“ uvedl András Tövisi, předseda představenstva a generální ředitel společnosti Philip Morris ČR.
V prvním čtvrtletí roku 2013 ČR zaznamenal meziroční pokles tržeb bez spotřební daně a DPH o 3,3 % na 2,788 miliardy korun, zejména v důsledku nižšího objemu prodejů v ČR a na Slovensku. Celkový odbyt skupiny vzrostl o 0,3 % díky exportu, v České republice klesl o téměř desetinu při ztrátě tržního podílu o 0,9 %. Tržby ČR v České republice bez spotřební daně a DPH za první čtvrtletí roku 2013 meziročně klesly o 12,0 % na 1,1 miliardy korun. Celkový trh cigaret v ČR klesl za první čtvrtletí roku 2013 meziročně o odhadovaných 6,5 % na 4,3 miliardy kusů jednotek. Podle maloobchodního průzkumu agentury ACNielsen Czech Republic s.r.o. poklesl tržní podíl ČR v 1Q13 meziročně o o 0,9 % na 50,1 %. Objem domácího odbytu společnosti ČR a.s. v prvním čtvrtletí roku 2013 meziročně snížil o 9,8 % na 1,814 miliardy jednotek.
Do dvou kroků bylo v České republice rozděleno zvyšování cen cigaret kvůli evropské směrnici o struktuře a sazbách spotřební daně z tabákových výrobků z původně plánovaného roku 2014 na roky 2013 a 2014. S účinností od 1. 1. 2013 byla pevná (specifická) část zvýšena o 40 Kč na 1 160 Kč na 1 000 kusů cigaret a minimální spotřební daň vzrostla o 80 Kč na 2 180 Kč na 1 000 kusů cigaret. Procentní část u cigaret klesla k 1. 1. 2013 o jeden procentní bod na 27 % z maloobchodní ceny, přičemž na této úrovni zůstane i v roce 2014. K 1. 1. 2014 bude pevná (specifická) část dále zvýšena o 30 Kč na 1 190 Kč na 1 000 kusů cigaret a minimální spotřební daň vzroste o dalších 70 Kč na 2 250 Kč na 1 000 kusů cigaret. Minimální spotřební daň z jemně řezaného tabáku se k 1. 1. 2013 zvýšila o 235 Kč na 1 635 Kč za 1 kg a s účinností od 1. 1. 2014 vzroste o dalších 165 Kč na 1 800 Kč za 1 kg, což vede k postupnému sbližování minimální spotřební daně z jemně řezaného tabáku a cigaret.
K 1. 1. 2013 nabyla v České republice účinnosti novela zákona o DPH zvyšující sazby DPH o jeden procentní bod na 21 % u základní sazby, kterou se daní mimo jiné i tabákové výrobky, a na 15 % u snížené sazby.
„Výhled pro zbývající část roku z velké části závisí na několika faktorech, zejména na změnách ekonomického prostředí, na celkovém poklesu legálního trhu s cigaretami a na míře, do jaké budou spotřebitelé přecházet na produkty s nižším daňovým zatížením. Vzhledem k absenci regulace předzásobení v České republice předpokládáme, že vliv zvýšení cen v roce 2013 v důsledku zvýšení spotřební daně a DPH se projeví ve druhé polovině roku 2013. Pokračujeme v implementaci plánovaných iniciativ na zvýšení produktivity s cílem udržet náklady na stejné úrovni a zaměřujeme se na inovaci portfolia značek, což nám umožní účinně konkurovat jak v České republice, tak i na Slovensku,“ uvedl András Tövisi.