Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Přemítání o investici do vzdělání

Přemítání o investici do vzdělání

15.5.2015 17:45

Mzdy jsou v řadě vyspělých ekonomik pod tlakem, ziskovost firem je naopak i přes nijak zářný ekonomický růst vysoko. Už hodně dlouho se hovoří o tom, že marže obchodovaných firem jsou na tak vysokých úrovních, že brzy musí přijít obrat – návrat k průměru. Jenže on ne a ne přijít. V principu za tímto vývojem mohou stát dnes už známé teorie – buď je příčinou globalizace (tlak levné pracovní síly z rozvíjejících se ekonomik), nebo to jsou roboti. V druhém případě by situace byla mnohem vážnější v tom smyslu, že by se asi nedal čekat nějaký obrat. Tlaky na příjmovou nerovnost by pak spíše sílily a věc by nakonec možná bylo třeba řešit nějakými aktivistickými kroky. Ideálním řešením by bylo, kdyby každý z nás měl svého robota, který by na něj pracoval, takto ale karty rozdány nejsou.

Někdy se v souvislosti s výše uvedeným objevují úvahy o tom, že dnes už nemá ani vzdělání takovou hodnotu, jako tomu bylo dříve. A za důvod bývá udáváno právě to, že robotizace a počítače začínají penetrovat dříve „chráněná“ místa, která vyžadovala vyšší vzdělání. Celé to je na obsáhlou diskusi, na jejímž konci stejně bude něco ve stylu „počkáme a uvidíme“. Já sám se domnívám, že robotizace (v širokém slova smyslu) před sebou může mít ještě notný kus cesty (včetně naší adaptace na ní). Ale ani zdaleka nedojde do nějakého extrému.

Nevěřím například tomu, že samotné vzdělávání bude ve velké míře elektronizováno, zinternetováno, zrobotizováno. Oblastí, kde (ač si to nyní neuvědomujeme a bereme to jako samozřejmost) je významný prvek „lidského dotyku“, je dlouhá řada. Je to trochu podobné nerealistickým představám o tom, že naše domácnost bude celá jakýmsi elektronickým systémem a my budeme jen sedět na gauči a mačkat tlačítka na jednom ovladači.

Celá věc bude každopádně ještě nějakou dobu krystalizovat. Problém „investice“ do vzdělání, či lépe řešeno dilema míry vzdělanosti, ale na řadu z nás ani na společnost jako celek nepočká. Vyplatí se tato investice, nebo ne? Uchopit můžeme tuto otázku různě, hodně vypovídající je následující obrázek od JPMorgan. Je sice z USA, ale protože jde o významnou ekonomiku, která je technologicky vyspělá a v řadě oblastí udává směr, dají se snad závěry extrapolovat i jinam. V obrázku je dlouhodobější vývoj nezaměstnanosti u skupin rozdělených podle úrovně vzdělání – od základního, přes středoškolské, vyšší odborné, až po univerzitní a ještě vyšší.


Vzdělání 2

Dovolím si tvrdit, že pro řadu z nás je důležitější mít (dobrou) práci než maximalizovat své příjmy. Jinak řečeno, porovnání výše mezd v jednotlivých skupinách podle vzdělání nemusí být tím klíčovým měřítkem. Tím je spíše to, jak moc je příslušná skupina vystavena tlaku ztráty zaměstnání a nezaměstnanosti a to zejména v dobách ekonomického útlumu a recese. Z grafu je patrné, že poměrně blízko jsou si křivky týkající se středoškolského a částečného vysokoškolského vzdělání. Zde bychom tedy mohli do určité míry tvrdit, že na vzdělání nezáleží – pár let na vysoké škole k větší bezpečnosti moc nepřidá. Obrovský je ale rozdíl mezi středoškolským a základním vzděláním, o univerzitním vzdělání a zbytku pelotonu nemluvě.

U nás se průměrná mzda lidí se základním vzděláním pohybuje kolem 16 000 . Střední škola bez maturity přináší průměrnou mzdu ve výši necelých 19 000 , s maturitou ve výši asi 23 000 . Vyšší odborné vzdělání už přináší reálné šance na mzdu kolem 26 500 a vysokoškolsky vzdělaní lidé berou v průměru asi 33 000 . I tato čísla hovoří jasně pro investici do vzdělání. Vezměme si velmi hrubý příklad:

Rozdíl mezi roční mzdou vysokoškoláka a středoškoláka je cca 120 000 . Pokud předpokládáme, že z tohoto rozdílu budeme těžit po dobu 35 let a diskontujeme ho na současnou hodnotu sazbou ve výši 2 %, zjistíme, že současná hodnota tohoto „toku hotovosti“ je asi 3 miliony . Pokud použijeme sazbu ve výši 4 %, tato hodnota je na 2,2 milionech a pokud použijeme 6 %, hodnota se nachází na 6 %. Pokud by naše osobní náklady na pořízení dodatečného vzdělán tyto částky nepřevýšily, z čistě finančního hlediska se vyplatí. Je to skutečně jen demonstrativní kalkulace, která by zasloužila hodně dodatků (včetně výběru „správné“ sazby, zdanění, dalších benefitů a záporů, výše důchodu, očekávané délky života ..), ale snad díky ní vidíme, o jakých částkách asi tak v onom průměru hovoříme. A jak jsem předeslal výše, tato úvaha ignoruje to, co je možná hlavní – eliminace rizika ztráty zaměstnání. Čímž se dostávám zpět ke grafu.

Možná nejdůležitější v něm je to, že mezera mezi univerzitním vzděláním a středoškolsko/částečně vysokoškolským vzděláním se nijak systematicky neuzavírá. Jinak řečeno, z obrázku není vůbec patrné, že by hodnota univerzitního vzdělání (třeba kvůli robotům) klesala, Hovořím samozřejmě stále o hodnotě dané snížením rizika ztráty pracovního místa. V březnu byla situace konkrétně taková, že univerzitně vzdělaní v USA čelili nezaměstnanosti ve výši 2,5 %, zatímco zbytek trápila nezaměstnanost ve výši 4,8 – 8,6 %. Oněch 2,5 % stojí za povšimnutí i z ryze ekonomického hlediska – minimu se od počátku 90. let pohybovalo kolem 2 % a níže už asi klesnout nejde kvůli přirozenému obratu v tomto segmentu trhu práce.


Čtěte více:

Rekordní týden na trhu s uměním; Nákupní šílenství dosáhlo 2,7 miliardy USD
15.5.2015 10:21
Tento týden byl nabytý aukcemi uměleckých děl slavných jmen, mezi nimi...
Bank Rossii vyrazila opět na nákupy, tentokrát (údajně) kvůli devizovým rezervám
15.5.2015 14:40
Ruská centrální banka (Bank Rossii, RB) obnovila devizové intervence, ...
Americký průmysl dál padá a podle aktivity v New Yorku to na velký obrat nevypadá
15.5.2015 14:53
Průmyslová výroba ve Spojených státech se za duben snížila o 0,3 proce...

Váš názor
  •  
    15.5.2015 19:55

    Osobně považuji dobré vzdělání za věc jednoznačně pozitivní a přínosnou (i ekonomicky). Dělat z uvedených grafů kategorické názory je ale pochybné, protože výběr lidí v jednotlivých skupinách není analogický. Lidé, kteří dosahují vyššího vzdělání jsou v průměru inteligentější a schopnější než ti s nižším vzděláním, takže by dosahovali vyšších výsledků, i kdyby měli všichni vzdělání shodné. Je jen otázka, jestli by bez vlivu vzdělání nebyl rozdíl mezi vybranými skupinami o něco menší (asi byl, ale uvedená čísla to nijak nedokazují).
    had
    • Presne tak
      16.5.2015 0:21

      Pokud nekdo nevi, kdo byl prijmenim Iskariotsky, mel by zametat chodniky a je jedno, ze se naucil konstruovat mosty praxi.
      Mezernik
Aktuální komentáře
15.12.2017
13:29Summers krotí optimismus: Jsme jen v přechodném ekonomickém opojení
12:53ČEZ vede exkluzivní jednání o prodeji bulharských aktiv
12:10BMW postaví u Sokolova testovací dráhu za 200 milionů eur
11:46Evropa mírně ztrácí, pod tlakem H&M (-15 %)
11:27EIB poskytne fondu Inven Capital přes miliardu Kč na investice do inovací
10:52Dolar pouze drží pozice, schvalování daňové reformy míří do finále  
10:37Ztrácí Putinomika na síle?
10:24Čtyři byty z deseti letos kupují investoři, vyplývá ze studie EKOSPOL
9:15Rozbřesk: ECB dál mává holubičími křídly. Inflace pod cílem nejméně do 2020
8:15Trhy zřejmě v pátek zamíří níže. ČEZ může prodat elektrárnu Varna bulharskému kupci  
8:06Bulharsko schválilo prodej elektrárny Varna, kterou vlastní ČEZ
6:32Zapomeňte na bitcoin. Investoři do měn rádi českou nudu
14.12.2017
22:01Americké trhy bez výraznějších zpráv mírně ztrácely, Teva si připsala 10%
19:25Zdánlivě nerozbitná investiční teze od Morgan Stanley
18:45Světový trh s ropou bude v prvním pololetí v přebytku, říká IEA
17:59Summary: Prodej větrníků, nákup filmů a internetová neutralita
17:35Pražská burza rostla třetí den za sebou, PX +0,52 %
17:10Disney koupí aktiva Foxu za 66 miliard dolarů. Měl by se Netflix bát?
17:02Technická analýza: Týden bohatý na události rozhoupal trh s ropou
16:30ECB euru další zisky nepřinesla, zatímco dolar využil dobré zprávy z ekonomiky  

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Denní kalendář hlavních událostí
ČasUdálost
14:30USA - Empire State Manufacturing index
15:15USA - Průmyslová výroba, m/m