Světová pivovarnická jednička Anheuser-Busch InBev předložila oficiální nabídku na koupi svého menšího rivala , majitele Plzeňského Prazdroje, za zhruba 107 miliard dolarů. S odvoláním na dnešní sdělení firem o tom informovala agentura Bloomberg. Obě firmy se už v polovině října rámcově dohodly na vytvoření společného podniku, který bude vařit téměř třetinu světové produkce piva.
Anheuser-Busch InBev zaplatí za většinu akcií svého konkurenta 44 liber za akcii v hotovosti. Je to o zhruba polovinu více než závěrečná cena akcie ze 14. září, tedy den předtím, než se objevily spekulace o fúzi. Na této ceně se firmy předběžně dohodly už v říjnu.
S fúzí souvisí jiná transakce, ve které americko-kanadský výrobce piva převezme od SABMilleru jeho většinový podíl ve společném podniku MillerCoors. Podnik prodává na americkém trhu piva značek Coors Light, Miller Lite, Blue Moon. za podíl 58 procent zaplatí 12 miliard dolarů. Stane se tak druhým největším pivovarem v USA se čtvrtinovým podílem na trhu, napsal list The Wall Street Journal.
Skupina AB InBev vznikla v roce 2008, kdy belgický pivovar InBev převzal za 52 miliard dolarů amerického konkurenta Anheuser-Busch. Ve svém portfoliu má asi 200 značek z celého světa, loni koupila budějovický pivovar Samson.
, který se z jihoafrického výrobce piva stal světovou pivovarskou dvojkou, expandoval od 90. let prostřednictvím řady akvizic. Začal převzetím Plzeňského Prazdroje a dalších pivovarů ve střední a východní Evropě.
Vývoj kurzu AB InBev a (žlutá) za poslední měsíc ukazuje graf.
Zdroj: ČTK, WSJ, BBG