Těsně před závěrem roku 2015 čínské úřady schválily další strategickou restrukturalizaci dvou obřích přepravních společností. Jde už o druhou takovou transakci jen během prosince 2015, kdy státní firmy přecházejí do rukou privátních vlastníků. Čína tak naplňuje úsilí, které má vést ke zvýšení konkurenceschopnosti čínských firem na globálním trhu a omezit nadměrné průmyslové kapacity v zemi.
Tento krok je součástí snah Číny zjednodušit vlastnickou strukturu státního sektoru a vytvořit národní „šampióny“, kteří budou mít velkou šanci uspět i na globálním trhu. Příkladem může být například květnové spojení strojírenských firem CSR Corp. a China CNR Corp. do CRRC Corp., která působí v segmentu výroby kolejových vozidel a zařízení. Firma nyní konkuruje evropským společnostem, jakou je třeba AG či SA. Čína navíc na počátku prosince 2015 privatizovala inženýrskou a těžařskou společnost China Metallurgical Group Corp., když jí prodala největšímu obchodníkovi s kovy v zemi, společnosti China Minmetals Corp. Podle analytiků tak země naplňuje cíl zefektivňování výkonů státních firem, která mají navíc nastavenu dvouletou lhůtu pro to, aby v případě ztrátového hospodaření změnily vlastníka, nebo byly uzavřeny.
Nyní se tak rejdaři Sinotrans & CSC Holdings Co. stanou součástí skupiny China Merchants Group Ltd. a přestanou být přímo řízeny agenturou SASAC. To je v podstatě státní komise, která dohlíží na státní majetek. Obě holdingové společnosti, které v roce 2013 vykázaly objem prodejů v hodnotě více než 160 miliard juanů (25 miliard USD), se nyní pojily. "Reorganizace firem si klade za cíl dosáhnout úspor a synergie, mezi oběma skupinami, zejména v oblasti logistiky, energetiky a hromadné přepravy, developmentu přístavů a námořního a off-shore inženýrství a má přispět k urychlení vývoje mezinárodní konkurenceschopnosti, citovala agentura Bloomberg prohlášení společnosti Sinotrans Ltd.
Spojení rejdařských firem přichází poté, co SASAC už 11. prosince 2015 schválil reorganizaci China Ocean Shipping Group a China Shipping Group, které vykazují kombinované příjmy ve výši více než 40 miliard USD. SASAC navíc studuje možnosti v jiných zemích, které by mohly vést k fúzím a akvizicím s čínskými firmami.
Spojení rejdařských firem se promítne i na kapitálovém trhu. A to i přesto, že podmínky transakce nebyly zveřejněny. Sinotrans Ltd. uvedla, že se stane kotovanou dceřinou společností China Merchants Group, a Sinotrans a CSC Holdings zůstanou jejími většinovými akcionáři. Zatímco holdingové společnosti nejsou kotované, investoři mohou obchodovat s divizemi společnosti Sinotrans. Na trhu jsou akcie Sinotrans Ltd., která má tržní hodnotu 19,6 mld. HKD a Sinotrans Shipping, která má aktuálně tržní hodnotu v hodnotě 6 mld. HKD.
Zdroj: Bloomberg, SASAC