První komplexní průzkum nálad mezi podnikateli a potřebiteli v celé EU po britském referendu vyznívá docela příznivě. Sentiment se dokonce v eurozóně mírně zlepšil, zatímco jeho pokles za celou EU byl jen minimální a fakticky jej primárně ovlivnilo zhoršení nálad v samotné Británii, kde se zhoršil sentiment ve všech oblastech. Průmyslem počínaje, přes služby, stavebnictví a spotřebiteli konče. Právě u nich byl propad důvěry v ekonomiku největší. Zdá se tak, že prozatím brexitový výsledek ekonomicky vystrašil pouze samotné Brity.

Vrátíme-li se k celkovým výsledkům průzkumu důvěry, tak můžeme především poukázat na rostoucí důvěru v průmyslu, která je až nečekaně silná. Pozitivní trend je vidět i u stavebnictví, maloobchodu a finančních služeb. Firmy vnímají rostoucí poptávku, která zvyšuje jejich očekávání pro další měsíce a slibuje udržení na dané podmínky slušného ekonomického růstu.
Proti tomu stojí skeptičtější spotřebitelé a firmy v oblasti služeb. U spotřebitelů je stále cítit strach z nezaměstnanosti, což není až takovým překvapením, když se podíváme na dlouhodobě neuspokojivý vývoj trhu práce ve většině zemí eurozóny. A nakonec imunní nejsou spotřebitelé ani vůči zprávám o možném zhoršení ekonomické situace.
A nyní se podívejme do Německa, kde už zveřejněné indexy PMI i Ifo nijak nenaznačovaly, že by se firmy bály následujících měsíců. Prozatím se totiž ukazuje, že brexit německé podniky neděsí. Aktuální data potvrzují pozitivní náladu mezi firmami a jistou obezřetnost mezi spotřebiteli, jejichž důvěra v ekonomiku po chvilkovém zlepšení opět poklesla. Na to, že Německo zažívá období rekordně nízké nezaměstnanosti a solidního růstu mezd to není až tak dobrý výsledek. A nakonec možná zhoršení nejde ani tak na vrub ekonomickému vývoji, jako spíše jiným faktorům.
I přes určitou obezřetnost spotřebitelů se nic nemění na jejich ochotě investovat do bydlení. Ta je ve srovnání s předchozími lety silnější, podporovaná nízkými úrokovými sazbami, které zlevňují hypotéky a zároveň výrazně omezují investiční příležitosti. Nelze zapomenout ani na rostoucí ceny nemovitostí, které mohou docela slušně přiživovat spekulativní poptávku ze strany německých domácností.
A podíváme-li se na další velké trhy, s výjimkou Španělska a Itálie jsou spotřebitelé nákupům bytů a domů velmi naklonění. To nakonec platí i pro ČR.
Na závěr se podívejme, jak to vypadá s poptávkou po nových autech. Trh se blíží maximům dosaženým v roce 2008, a tak nezbývá než se podívat na jedno z mála vodítek budoucí poptávky – a sice na chuť spotřebitelů pořídit si nový vůz. Popravdě řečeno, od posledního průzkumu se toho až tak moc nezměnilo. Touha pořídit si nové auto je na největších trzích skoro stejná – a to dokonce i v Británii. Poptávka tedy zatím ještě – i když už asi ne dlouho – brzdit automobilový průmysl nebude a prodeje osobních aut v EU tak nejspíše již letos vytvoří nový historický rekord.
Průzkumy nálad tentokrát dopadly v podstatě pozitivně a jsou v souladu s pokračující mírnou či křehkou konjunkturou evropské ekonomiky.