Českému automobilovému průmyslu se daří. Středoevropské zpravodajské agentury si všímají toho, že domácí automobilový průmysl expanduje a roční výroba segmentu míří k novému rekordu. Do čela Sdružení automobilového průmyslu se navíc dostal člen představenstva Škoda Auto Bohdan Wojnar, jehož zaměstnavatel vykázal v listopadu 2016 největší statistiky produkce.
Wojnar uvedl, že chce automobilový segment v tuzemsku připravit na nové výzvy, mezi kterými nechybí digitalizace, automatizace, konektivita a autonomní řízení.
Dominantním hráčem v segmentu aut v ČR je stále Škoda Auto. Ta zvýšila svou produkci k listopadu 2016 o víc než desetinu na 706 000 vozů, v nošovickém závodě Hyundai stoupla výroba o šest procent na 334 000 vozů a kolínská TPCA rostla o téměř 3,5 procenta na 211 000 vyrobených aut. Celková produkce motorových vozidel všech kategorií stoupla o 8,7 procenta na 1,258 milionu aut.
Škoda vládne autům v ČR
Nejvíce, 128 000 vozů, bylo vyrobeno v listopadu. "Výroba motorových vozidel zaznamenala proti předchozímu měsíci zvýšenou meziroční dynamiku o jeden procentní bod na 8,7 procenta. Vše naznačuje, že letos bude v České republice výrazně překročena hranice 1,3 milionu vyrobených motorových vozidel," citovala agentura ČTK odstupující prezidenta sdružení automobilového průmyslu Martina Jahna.

Výroba autobusů klesla o 2,5 procenta na 4000 vozidel. Firma Iveco bus zvýšila produkci o 3,4 procenta na 3526 vozů, SOR Libchavy naopak snížil výrobu o více než třetinu na 233 autobusů.
Daří se i nákladním autům
- jediný český výrobce nákladních vozů Tatra zvýšil meziročně výrobu o polovinu na 1140 aut, naproti tomu výroba motocyklů v týnecké Jawě klesla meziročně o více než třetinu na 1182 strojů.
Podle Petra Dufka, analytika ČSOB, je výroba osobních automobilů dlouhodobě nejsilnějším průmyslovým oborem v ČR. „Automobilový průmysl představuje zhruba čtvrtinu zpracovatelského průmyslu, podíl na exportu se pohybuje okolo 20 % atp. Z pohledu HDP tento průmysl představuje okolo 8 %. K tomuto číslu není jednoduché se dobrat, zvlášť když vezeme v úvahu, že jej odvozujeme i od navazujících oborů a odvětví,“ vysvětluje Petr Dufek.
Podle Dufka je česká ekonomika skutečně na tomto průmyslu závislá a například její úspěch v posledních třech letech je s tímto průmyslem úzce spojený. Za pozitivní považuji fakt, že automobilový průmysl nepředstavuje pouze montáž, ale i výzkum a vývoj, který ČR tak silně potřebuje, aby se pohnul nahoru směrem k ekonomikám s vyšší přidanou hodnotou.
Evropský trh na rekordu. Může růst dál?
Rekordy nezaznamenává ale jen ČR. Celý trh EU se z pohledu ročních prodejů pohybuje na historickém maximu (14,6 mil.), a proto se stále na mysl vkrádá otázka, jestli má poptávka po nových autech ještě prostor kam růst nebo zda již nastupuje fáze, kdy výrobci budou muset v zájmu zachování růstu o to více navyšovat svůj tržní podíl. „Je to zvlášť podstatné pro tuzemskou ekonomiku, která svůj růst v posledních třech letech výrazně odvozovala od výroby automobilů,“ řekl Petr Dufek.
Podle Petra Dufka při hledání odpovědi je třeba nejprve přijmout fakt, že maximální prodeje za celou EU neznamenají maximální prodeje na všech národních trzích. „Pomineme-li dobu šrotovného v Německu, dá se říct, že tento trh je již na vrcholu, stejně jako maxima zdolává trh britský. Naproti tomu v případě Francie, Itálie a Španělska jako třetího až pátého největšího trhu nepochybně prostor pro růst stále ještě existuje,“ uvedl Petr Dufek. Evropský trh není z pohledu trendu homogenní, a proto podle Petra Dufka navzdory současným maximům stále existuje nemalý prostor pro další vzestup, který ovšem nejspíše už nebude tak dramatický jako v posledních dvou letech.
Druhý pohled, který podporuje myšlenku růstu – byť slabšího – je dle mínění Petra Dufka z ČSOB zájem domácností v zemích EU o nová auta. „Z průzkumů vyplývá, že ochota pořídit si nový vůz je stále ještě nadprůměrná, byť odhodlání k zakoupení auta není až tak silné, jako bylo třeba před půlrokem,“ řekl Petr Dufek. Přesto nasycenost trhu průzkumy mezi spotřebiteli podle něj zatím zdaleka nepotvrzují. „A to je vedle vývoje v jednotlivých dílčích zemích druhým argumentem, proč nečekat v nejbližší době zadrhnutí prodejů nových aut v EU. Jako hlavní scénář pro rok 2017 proto vidíme zpomalení růstu z letošních sedmi procent na necelou polovinu,“ uzavírá Petr Dufek.
Trendy v automobilovém segmentu posledních let
• Zrychlení inovací, respektive rychlejší nástup nových modelů.
• Snížení cen nových vozů.
• Komplexnější služby spojené s prodejem aut.
• Rozvoj alternativních pohonů.
• Nadbytek kapacit – trh stále prochází určitou konsolidací, která odkryla nadbytečné kapacity v Evropě. Zvlášť v kontextu příchodu asijských automobilek.