Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Je celá elektromobilita jen nafouknutou bublinou?

Je celá elektromobilita jen nafouknutou bublinou?

26.12.2017 18:11

Možná, že jedno z nejvýznamnějších odvětví na světě začíná trpět určitou schizofrenií. Pokud bychom soudili podle mediálních zpráv, různých projekcí a marketingových tahů velkých i menších automobilek, mohlo by se zdát, že probíhá rozsáhlý posun směrem k elektromobilům. Pokud ale nežijeme v Norsku, či regionech elektromobilitu zhusta podporujících, elektroauta jsou na silnicích stále dost velkou raritou. Co se tedy děje?

Pokud by investor chtěl sázet na elektrifikaci osobní silniční dopravy a domníval by se, že vítězem tohoto trendu bude některá z velkých automobilek (tedy ne Tesla), může mu v rozhodování pomoci následující obrázek od Bloomberg Gadfly. Ten ukazuje pořadí automobilek podle podílu na globálním trhu, plány ohledně podílu tržeb generovaných elektroauty a také ohledně počtu modelů elektromobilů:

a

VW by tedy chtěl mít ve své nabídce v roce 2020 30 elektromodelů, v roce 2030 už 300 a v roce 2025 by čtvrtinu tržeb měla generovat právě auta s elektromotorem. Mnohem méně ambiciozní je americký GM, podobně jako VW zatím smýšlí Daimler. Zdaleka největší elektrické ambice mají ovšem čínské firmy, včetně Volva (u něj se ale číslo týká vozů, které budou mít elektromotor, ale nejen jej). Zmíněné schizofrenie snad nejlépe vyniká právě u čínských firem a ukazuje jí následující graf. Ten porovnává prodeje tradičních vozů a elektromobilů v roce 2016:

b

Sledujeme tedy skutečně příběh schizofrenie, kdy všichni v rámci jakéhosi módního trendu hovoří o elektrických plánech, ale ve skutečnosti jdou tradiční „spalovací“ cestou? Hodně velké slovo budou mít samozřejmě vlády, ale ani ty nemohou ignorovat technicko – ekonomická omezení. 

Jak jsem tu psal před časem, ohledně masivního rozvoje elektromobility si já sám stále nejsem jistý, ale stále větší skeptik jsem ohledně toho, že v jeho čele bude od počátku do konce stát Tesla. Jednu z mých hlavních pochyb ohledně revolučních změn v dopravě pochopí jednoduše asi každý, kdo zkoušel v zimě jezdit na elektrokole, či třeba pracovat v mrazu s akuvrtačkou. Krátce řečeno, v takových podmínkách se ani zdaleka nelze spoléhat na výdrž baterie, na kterou jsme zvyklí při vyšších teplotách. Zklamání může být někdy značné – následující graf ukazuje závislost kapacity baterie nejmenovaného elektrokola na její teplotě:

c

Z výše uvedeného přirozeně plyne, že je velký rozdíl mezi tím, když si někdo koupí elektroauto na jihu Itálie, či u nás na vysočině, v Los Angeles či naopak v Torontu. Zaznamenal jsem názor, že negativní efekt chladu by mohl být eliminován tím, že by se část energie z baterie použila na její zahřátí. Hodně by mě zajímal názor nějakého fyzika. 

Každopádně dnes ráno může u nás být tak mínus 10 stupňů. Pokud bych si dobrovolně (bez tlaku vlády) příště koupil elektromobil, musel by být svými celkovými náklady (nákup a provoz) plně porovnatelný se spalovací alternativou (ekologický přínos elektromobility, či spíše plyno/jádro/uhlomobility podle toho, co vím, zase taková bomba není). Musel bych do nového auta při dnešním mrazu (a ještě větším) také sedat s tím, že pustím topení na plno a i přesto na jedno nabití ujedu hodně stovek kilometrů. A pak bez problémů najdu místo, kde jej zapojím do sítě a baterii rychle dobiju. 

Elektroauta mají hodně výhod, ale zatím se mi nezdá, že by výše uvedené splňovala a tudíž je z mého pohledu možnost oné schizofrenie stále hodně otevřená. Hrát se v následujících letech bude v podstatě o to, zda se elektromobily dostanou za hranice velkých (a asi hlavně jižních) měst. 

 

Čtěte více:

Elektromobily na špinavé uhlí, nebo čistý vítr?
02.11.2017 6:10
Obnovitelné zdroje energie jsou povinně IN. Když Trump oznámil odstup ...
Tesla má nová esa: elektrický tahač Semi a sporťák Roadster
17.11.2017 10:10
Prototyp elektrického tahače Tesla Semi a nový osobní vůz Roadster pře...
Elektrické vlaštovky. Poletí?
26.11.2017 17:02
Elektrická auta? Trend, který některým v automobilovém průmyslu může z...
Kobalt by kvůli boomu elektroaut mohl vyrůst na dvojnásobek. Znovu
06.12.2017 17:39
Kobalt stojí tolik, co před deseti lety, na současných úrovních by ale...
Evropa má skrytého technologického šampiona, vydělává až moc
12.12.2017 18:18
Chris Bryant na Bloomberg Gadfly poukazuje na to, že podle převažující...
Goldman prudce zvyšuje doporučení u učebnicového propadáku. Co se děje?
13.12.2017 18:05
Společnost Tesco a její akcie mám rád. Během řady pokrizových let toti...
Zdánlivě nerozbitná investiční teze od Morgan Stanley
14.12.2017 19:25
Na počátku února 2016 jsem tu psal o tom, že akcie výrobců pneumatik m...
Elektrická sprcha pro ropné býky
17.12.2017 16:42
Může poptávka po ropě růst i po roce 2040 v případě, že dojde k rychlé...
Přední ekonomové se dostali do neobvyklého sporu. Stojí za pozornost
15.12.2017 14:29
Rád bych dnes čtenářovu pozornost nasměroval na jeden neobvyklý ekonom...
V tom nejlepším případě o Číně příští rok už neuslyšíme
18.12.2017 18:32
V předchozím příspěvku jsme si udělali malou odbočku k jednomu neobvyk...
Z investiční hvězdy akcie pro velké odvážlivce
19.12.2017 19:32
Teva Pharmaceutical Industries minulý týden ohlásila, že sníží počet s...
Výborná firma někdy představuje hodně špatnou investici
20.12.2017 15:43
Banka Merrill Lynch před několika dny zveřejnila několik akciových tip...
Investiční optimismus od Merrill Lynch zatím budí spíše obavy
21.12.2017 19:21
Jedním z tipů Merrill Lynch na investici pro rok 2018 je telekomunikač...
Jedna současná ekonomická pohádka s (ne)šťastným koncem
22.12.2017 16:04
K úvaze, kterou bych zde dnes rád prezentoval, mě přivedl rozhovor na ...
Eurozóna v roce 2018: Namístě je optimismus a skepse zároveň
25.12.2017 16:27
V předchozích příspěvcích jsem se věnoval výhledu pro celou globální e...

Váš názor
  • Teplota baterií
    28.12.2017 10:48

    Tak třeba právě Tesla má aktivní řízení teploty baterií, takže i v zimě se zahřejí a pokles dojezdu je jen nepatrný. Naopak vysoké teploty (v Kalifornii) přispívají k rychlé degradaci článků, proto má Tesla aktivní chlazení, které funguje i při vypnutém autě. K porovnání - nejpoužívanější elektromobil Nissan Leaf nemá tepelný management baterie, proto má v zimě výrazně nižší dojezd a ve vedru (Španělsko) baterie degradují rychleji, až u nich musí být využita 5 letá záruka.
    Laďa
    • Re: Teplota baterií
      29.12.2017 10:13

      Láďo, děkuji za informaci. Máte osobní zkušenosti s Teslou ve velkých mrazech (zapnuté topení...)?
      JS
  • HanaMarkova
    27.12.2017 14:03

    Je to opravdu legrační, když se někdo snaží vědecky rozebírat něco, o čem nic neví.
    František Marek
  • Prostě se to nevyplácí vládám
    27.12.2017 11:24

    To je celý problém.V městech se to třeba časem vyplatí,na dlouhé trasy to nikdy nebude.A v čem je dnes problém?DANÉ.Elektřina se nedá napálit tak,aby se nahradily daně vypadlé z benzínu,nafty atd.Elektrifikace automobilů rovná se konec sociálního státu.
    Mac
  •  
    27.12.2017 9:43

    Zavislost kapacity baterii na teplotě má za následek že když je v těch špatných hodnotách, tak máte omezený jízdní režim. Pokud je moc chladná nebo teplá, tak prostě nepojedete moc rychle dokud se nedostane do provozní teploty a taky se nabijí pomalu pokud je na nabíječe. Některé auta(Tesla) mají extra chladící okruh na baterie, jak spalovací auto na motor a jiné prostě jen zapnou omezení dokud se teplota nesrovná. Dále to neustále spotřebováva energii i když to nejede. Takže se stane že když ho necháte na letišti a po pár dnech se vrátíte, tak neodjedete. Na youtube je spousta videii jaký je život s EV. Celkem hodně tam dává nadšenec z Norska Bjorn Nyland a tohle podstupovat si může dovolit jen člověk co je pánem svého času. Co to tak sleduju tak snad 2x se odvezl na naftové odtahovce a po roce výměna baterie.
    Ford
  •  
    27.12.2017 8:41

    Elektromobily čeká ještě dlouhá cesta k tomu, aby jim technika umožnila naprosté nahrazení spalovacích motorů v automobilovém průmyslu. Netvrdim, že se tak v budoucnu nestane, ale stejně tak se neodvazuji tvrdit, že se tak stane. Kdyby to bylo s elektromobily tak růžové, byl by klasický spalovací motor k vidění již celá léta pouze v muzeích.
    ZYX
    •  
      28.12.2017 10:56

      Zatím elektromobily drží při životě pouze socialistické dotace. Doufejme, že se v budoucnu prosadí i bez této antitržní berličky.
      ZYX
  •  
    26.12.2017 23:05

    Je to nutnost, pokud nás většina nechce zemřít na rakovinu. O to tu jde, a také o naši planetu, i když to není ideální cesta. Elektrifikace železnic by byla lepší volba.
    Zdravý rozum
  •  
    26.12.2017 19:01

    Môžem sa opýtat kde ste dneska bol stovky kilometrov ? Nikde však? Takže len teoretická úvaha... V článku píšete že najviac elektromobilov jazdí v Nórsku..nezdá sa vám že je to dostatočne chladná oblasť? :-)
    trud
    • Divné
      27.12.2017 10:31

      Nedávno jsem viděl jak jezdí s elektrokolem nebo spíš nákladní rykšou poháněnou na palivový článek a bylo to myslím ze Švédska. A právě jsem se zamyslel že zase seveřani, kteří na to nemají prostředí. V teplých oblastech kde to má smysl to tak nějak nechává místní koumáky v klidu.
      Ford
    •  
      26.12.2017 20:45

      Norsko sice má zimy pořádné, ale také dosti štědrou podporu elektromobilů ze strany vlády. takže jej asi těžko lze vydávat za příklad "tržního" úspěchu elektromobility, o kterém v článku hovořím. hezký večer.
      JS
      •  
        26.12.2017 23:22

        To bolo ku tej uzasnej degradacii baterie v chlade...nie k mnozstvu elektroaut.
        trud
        •  
          27.12.2017 23:32

          Tak proč zmiňujete množství elektromobilů v Norsku? Když dostanu štědrou dotaci na elektromobil (a zároveň/nebo mi osolí nákup benzínu a dieslu), tak si asi na dojíždění do práce a nákupy koupím elektromobil byť třeba "jen" jako druhé nebo třetí auto do rodiny. A když zároveň bydlím v rodinném domku, kde mohu každou noc nabíjet, tak moc pokles kapacity vlivem mrazu řešit nemusím, protože těch pár km ujedu i kdyby bylo mínus 40. Za sebe za stávajících podmínek - ceny, infrastruktura atd. - elektromobil ani náhodou.
          Rothschild
Aktuální komentáře

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
14:30USA - Počet nově zahájených staveb
14:30USA - PPI, m/m