Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Ničí velké technologické firmy maloobchodní trhy?

Ničí velké technologické firmy maloobchodní trhy?

21.05.2018 15:17

Informační technologie trhy nejen transformují; zároveň je činí všudypřítomnými, zejména pro spotřebitele z řad domácností. Ti dnes mohou prakticky odkudkoliv na světě vyhledávat zboží a služby, porovnávat ceny u mnoha prodejců a získávat podrobné instrukce o dopravě a způsobu doručení, to vše jediným kliknutím myši či poklepáním na displej.

Bezpochyby je to splněný sen pro každého, kdo vyrůstal v prostředí nákupů na reálných fyzických trzích, kde prodavači vystavovali zboží v regálech prodejen, na veřejných náměstích nebo podél prašných cest. V mnoha případech vyžadovaly i běžné nákupy dlouhé čekání nebo vleklé smlouvání. V případě onlinových trhů se však úspory generují v mnoha dimenzích a transakční náklady jsou ve všech fázích procesu výrazně nižší.

Onlinové trhy mají potenciál značně prospívat spotřebiteli, neboť podněcují cenovou konkurenci a efektivitu a zohledňují zkušenosti spotřebitelů, ať už prostřednictvím vyhledávačů nebo jednotlivých platforem, jako je Amazon. A pokud spotřebitelé vynakládají nižší procento disponibilního příjmu k těmto nákupům, získají prostor k vyšší spotřebě, čímž podpoří celkovou ekonomickou aktivitu.

Naplňují však onlinové trhy tento potenciál?

Kdyby nic jiného, je výše uvedený popis už dnes zastaralý. Onlinoví maloobchodníci dnes využívají informace o internetových aktivitách spotřebitelů i další osobní data k takzvanému „cílovému oceňování“. Máme-li uvést jeden mimořádně kontroverzní příklad, letecké společnosti dnes využívají data o jednotlivých cestujících k tomu, aby jim „šily na míru“ ceny letenek, a dělají to způsobem, který v podstatě vymazává úspory vytvářené dříve onlinovými trhy.

Hledáte-li například na internetu dražší automobil nebo dražší dovolenou, bude tento fakt zdokumentován analýzou vašich cookies nebo jiných prostředků onlinového sledování. A digitální inzerenti a maloobchodníci vám na základě těchto dat nabídnou dražší hodinky, nábytek nebo letenky, než jaké nabídnou uživatelům s nižšími příjmy, kteří hledají zboží stejné kategorie. V některých případech mohou dokonce nabízet různým lidem různé ceny za totéž zboží či službu.

Část této segmentace onlinových trhů zahrnuje internetové firmy, které testují cenové body a na základě toho přesně odhadují poptávkovou křivku a její spojitost s charakteristikami domácností. Například v článku, který vyšel v květnu 2017 v časopise Atlantic, se konstatuje: „S blížícími se Vánocemi 2015 se cena koření používaného v dýňových koláčích zbláznila... Na Amazonu činila cena za třicetigramovou skleničku buď 4,49 nebo 8,99 dolaru, podle toho, kdy jste se dívali.“

Tato forma cenové diskriminace je legální, pokud k ní nedochází na základě rasy, etnického původu, pohlaví či náboženství. Dovedeno do extrému to znamená, že data o našich preferencích, příjmech a struktuře výdajů by se brzy mohla používat ke stanovování individuálně kalibrovaných cen pro veškeré transakce. Při tomto scénáři by se 100% úspor pro spotřebitele mohlo ve 100% případů vymazat.

Jistě, k cenové diskriminaci nebude docházet u každého zboží a u každé služby a tento trend může tlumit konkurence ze strany offlinových malobchodníků nebo nových obchodníků usilujících o tržní podíl nabízením nižších cen všem. Také se však může stát, že shromážděná data budou v některých odvětvích sdílet prakticky všechny navzájem si konkurující firmy, takže se nakonec všechny sjednotí na jediné ceně pro daného jednotlivce. Dokonce je pravděpodobné, že firmy tomuto typu cenové segmentace čelí už dnes – zejména ty, které o sobě vytvořily spoustu veřejných dat.

To naznačuje, že by se trhy potenciálně mohly extrémně rozdrobit, takže jednotlivý zákazník bude ve své volbě striktně omezený nabídkami vybranými podle jeho datového profilu. A každý student ekonomie jistě chápe, že taková situace snižuje celkový blahobyt, poněvadž každý zákazník bude nucen platit maximum toho, co je ochoten vynaložit za nakupované zboží či službu, a nezbude mu nic navíc.

A co je ještě horší, rychle rostoucí kapitálové a kvalifikační požadavky na výrobu v rozvinutých ekonomikách udržují spolu s dalšími faktory trend vedoucí k nižší konkurenci mezi firmami v široké paletě sektorů. To bude mít v kombinaci se systémovým „vytěžováním“ spotřebitelských přebytků dalekosáhlé makroekonomické důsledky, zejména ve formě změn ve struktuře soukromé spotřeby. Spotřebitelům se reálně sníží podíl na ekonomickém koláči, který jim zajišťují disponibilní příjmy, což povede k poklesu agregátní poptávky. Nakonec tedy zbude méně pro všechny.

Navzdory probíhající debatě o otázce, do jaké míry by dominantní technologické společnosti měly či neměly mít možnost využívat osobní data získaná od uživatelů internetu, mnohé z těchto firem dál rozhodují o těchto otázkách samy – a tím potažmo rozhodují i za nás ostatní. V zájmu společenského blaha v nadcházejících letech a desetiletích musíme zajistit, aby tato rozhodnutí byla slučitelná s vytvářením a udržováním zdravých konkurenčních trhů. Systém prospěšný spotřebitelům je koneckonců prospěšný všem.

 
 

Čtěte více:

Souboj Walmartu s Amazonem se přelévá mimo USA, v hledáčku je indický trh
16.04.2018 16:26
Společnosti Amazon a Walmart směřují k dalšímu kolu bitvy o retailový ...
Proč by Amazon mohl být příští černou labutí
10.05.2018 6:24
Amazon vypadá nezničitelně. V letošním roce posílil zatím o více než 3...
Jak autoritářská vláda v Maďarsku vyhnala Sorose z Budapešti
18.05.2018 10:33
Představte si, že chcete pro svět udělat něco dobrého. Řekněme, že věř...
Čína má prý pro Trumpa návrhy, jak na zlepšení obchodní bilance
18.05.2018 12:08
Čína nabízí americkému prezidentovi Donaldu Trumpovi balík opatření, k...
Příští lídři Itálie. Dokážou ji vést? A co na to trhy?
18.05.2018 13:22
Itálie už dva měsíce nemá vládu. To není žádný velký šok. Ve volbách 4...
Perly týdne: Ekonomika bude dál šlapat, Tesla bez 10 miliard dolarů ne
18.05.2018 15:02
Trhy, ekonomika, politika – evropská investiční recese a Eisman proti ...

Váš názor
  • Reakce
    21.05.2018 23:58

    Takže si to shrňme - Facebbok o nás shromažďuje informace, obchodníci jak by smet, dokonce i státní správa se o podobné pokouší. Je čas virtuální reality, tak je nejvyšší čas tohle nabídnout i v prostředí internetu a nechat se tam zastupovat osobou bez jména a historie. Vypadá to jako nutnost. Jsem si jistý, že už pár firem na tom pracuje. Pak tam máme aplikace rozpoznávání obličejů a kamery, kam se člověk podívá. Opravdu si takový Orwelovský svět přejeme? Já tedy ne.
Aktuální komentáře
16.07.2025
22:00Wall Street si přes Trumpovo zastrašování Powella připsala další zisky  
18:23Jsou americké akcie drahé, nebo jen nad svým valuačním standardem? To mohou být dvě rozdílné věci
16:55Evropská komise chce výrazně zvýšit sedmiletý rozpočet: z 1,2 na dva biliony eur
16:53Wall Street balancuje kolem včerejšího závěru po slušných datech, výsledcích a varování z technologického sektoru  
16:36Komerční banka, a.s.: Změna členů dozorčí rady KB k 16.7.2025
15:13Výsledky Bank of America: Bankám se daří těžit ze zvýšené volatility na trzích  
14:56Tradeři Goldman Sachs měli žně. Očekávání Wall Street banka nechala daleko za sebou
14:53Morgan Stanley překonala odhady, dařilo se obchodování s akciemi
13:19Naznačují americké indexy korekci?  
13:15Bank of America předčila očekávání, dařilo se tradingu i divizi poskytování úvěrů
12:42Braňo Soták: Nejsou sankce jako sankce, neschopnost ASML potvrdit růst posílá akcie dolů  
12:16Správci fondů posílají hotovost do akce, podle BofA to může být varovný signál
11:38Inflace v Británii v červnu vzrostla na 3,6 procenta, je nejvyšší od února 2024
11:26Akcie automobilky Renault prudce klesají. Firma představila nové vedení a snížila výhled
10:55V příštím roce nemusíme růst, varuje ASML. Akcie padají o 7 %
10:34Bloomberg: Ellison sesadil Zuckerberga z pozice druhého nejbohatšího člověka
10:16Němečtí odborníci navrhují solidární daň pro baby boomery mířící do důchodu
9:52Ceny v průmyslu klesají, zemědělci a potravináři dále zdražují
8:57Rozbřesk: Signál a šum v americké červnové inflaci
8:46Výsledky dodala ASML, sezóna bude pokračovat v americkém finančním sektoru. Evropa zahájí ztrátově  

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
Abbott Laboratories (06/25 Q2, Bef-mkt)
General Electric Co (06/25 Q2, Bef-mkt)
Novartis AG (06/25 Q2, Bef-mkt)
PepsiCo Inc (06/25 Q2, Bef-mkt)
US Bancorp (06/25 Q2, Bef-mkt)
6:30Nordea Bank Abp (06/25 Q2)
7:00ABB Ltd (06/25 Q2)
7:00EQT AB (03/25 Q1)
7:00Volvo Car AB (06/25 Q2)
7:20Volvo AB (06/25 Q2)
7:30Evolution AB (06/25 Q2)
14:30USA - Index filadelfského Fedu
14:30USA - Maloobchodní tržby, m/m
14:30USA - Nové žádosti o dávky v nezam.
22:00Interactive Brokers Group Inc (06/25 Q2)
22:01Netflix Inc (06/25 Q2)