Snižování přebytku ropy na trzích včera dostalo další impuls od Saudské Arábie, která oznámila přísnější utahování produkce. Království má na březen v plánu omezit těžbu na 9,8 mil. barelů denně a snížit tak výrobu a vývoz ropy o 500 000 barelů denně více, než se původně zavázala v prosincové dohodě aliance OPEC+. Přední člen kartelu se tak snaží z trhu odčerpat nadměrnou nabídku a vytvořit si určitou rezervu do budoucna pro možnost efektivnějšího regulování ceny černého zlata. Saúdové považují za ideální cenovou hladinu ropy v rozmezí 60 – 70 USD za barel.
Růstu cen zároveň napomáhá situace kolem amerických sankcí uvalených na Írán a Venezuelu. Stát v Jižní Americe se sice snažil najít alternativní cestu jak prodat svou ropu, zejména pak v Asii, ale tlak ze strany USA nedovolil potenciálním klientům nakupovat od státní společnosti PDVSA. V dubnu přijdou na řadu další jednání ohledně íránských sankcí, které trhům více napoví, zda dojde k jejich případnému uvolnění či agresivnějším restrikcím.
Obchodníci sázející na medvědí trh zase potěšily měsíční reporty organizace OPEC a americké agentury EIA. Obě zmíněné instituce snížily odhad růstu spotřeby ropy v tomto roce o 50 tis. barelů denně, což zapříčinily především obavy z oslabování globální ekonomiky. EIA navíc významně revidovala očekávání růst domácí břidlicové těžby ze 400 na 800 tis. barelů denně.

WTI:
Růstový impuls v podobě dalších škrtů kartelu OPEC zapříčinil odraz kurzu od spodní hranice trendového kanálu na jeho opačný konec do blízkosti ceny 54 USD/barel. Nízká volatilita způsobená absencí významnějších kurzotvorných zpráv má za následek boční trend, který můžeme na trhu sledovat již více než měsíc. Z aktuální letargie by mohla vytrhnout dnešní oficiální data o stavu zásob, které by v případě poklesu mohla nasměřovat kurz vývoje ve směru klouzavé průměru a pokořit metu 54 resp. 55 USD/barel.
Vývoj zásob ropy a benzínu v mil. barelů:
ropa |
2,514 |
N/A |
-0,998 |
EIA |
předchozí |
očekávání |
aktuální |
ropa |
1,263 |
2,668 |
N/A |
benzín |
0,513 |
0,826 |
N/A |