Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Politico: Evropa sází jen na elektromobily, neměla by zapomínat na vodík

Politico: Evropa sází jen na elektromobily, neměla by zapomínat na vodík

12.08.2019 12:26
Autor: Redakce, Patria.cz

Pokud někdo jezdí po Evropě na vůz s vodíkovým pohonem, pouští se do velkého rizika. Tvrdí to portál Politico s tím, že riziko plyne z velmi malého počtu čerpacích stanic. Vodíková auta jsou sice vnímána jako jedno z možných řešení problémů s klimatem, jejich prodeje ale dosahují jen velmi nízkých čísel. To se obratem projevuje na slabých investicích do čerpacích stanic a následně do pokračující malé atraktivity tohoto způsobu dopravy. Jak ale poukazuje Politico, „firmy z odvětví se obracejí na EU a národní vlády, aby pomohly vyřešit toto dilema typu slepice a vejce.“ 

Henrik Hololei z oddělení dopravy a mobility Evropské komice tvrdí, že vodíkových aut nepřibyde a jejich ceny neklesnou, pokud nebude k dispozici potřebná infrastruktura. V této oblasti má podle něj Evropa co dohánět – na konci roku 2018 bylo na kontinentu jen 172 vodíkových čerpacích stanic, nejrozvinutějším trhem bylo Německo s 69 stanicemi. Za ním následuje Francie s 23 stanicemi a Velká Británie s 20 stanicemi. To samozřejmě není zdaleka dost na to, aby řidiči mohli tato auta používat bez obav z toho, že nebudou mít kde doplnit palivo. 

Pierre-Etienne Franc z francouzské společnosti Air Liquide, která čerpací stanice provozuje, se domnívá, je třeba budovat rozsáhlé sítě stanic. Jinak není šance na to, aby „vodíková auta řádně doplňovala elektromobily“. Politico ale dodává, že nejde o jediný problém. Pokud totiž například přijedete k čerpací stanici v Rotterdamu, zjistíte, že na tankování potřebujete také speciální členskou kartu. 

Samotná vodíková auta ani elektromobily ovzduší neznečišťují, nicméně výroba jejich paliva „může být špinavá“. U elektromobilů závisí na tom, zda je elektrická energie vyrobena například z větrné elektrárny či z elektrárny uhelné. A podobné je to u vodíku. Většinou je totiž vyráběn ze zemního plynu a během procesu se uvolňuje oxid uhličitý. Čistší postup používá elektrolýzu, a pokud je k ní potřebná elektřina vyráběna z větrných elektráren, může být celý proces bezemisní. 

Hlavní výhodou vodíkových vozů před elektromobily by měla být rychlost dotankování. Jak píše Politico, „jestliže se vám podaří najít čerpací stanici, máte dotankováno za pět minut.“ U elektromobilu trvá dobití baterií na 80 % asi 30 minut. I proto by evropské automobilky „měly mít ve svém honu za elektromobilitou širší perspektivu“ a nezatracovat vodíkový pohon. Jan Burdinski, který stojí v čele společnosti Hyundai Motor Europe, dodává, že situaci by změnilo asi 5 000 čerpacích vodíkových stanic po Evropě. Pak by totiž každý vlastník auta s vodíkovým pohonem měl ve své dosahu jednu nebo dvě stanice. 

(Zdroj: Politico, ilustrační foto: www.mercedes-benz-fuelcell.com)


 

Čtěte více:

IEA: Svět by se měl více zaměřit na vodík jako zdroj energie
14.06.2019 12:52
Svět by se měl více zaměřit na vodík jako případný zdroj energie bez š...
Toyota: Cena aut na vodík se do deseti let srovná s hybridy
24.06.2019 8:34
Cena osobních aut na vodíkové palivové články se do deseti let vyrovná...

Váš názor
  •  
    24.09.2019 18:04

    Dobrý den. Tu jsem narazil na docela zajimavý článek https://www.dopravniznaceni.com/Jak-je-na-tom-Cesko-s-elektromobily-dnes-b5045.htm Co myslíte vy? Šlo by to do budoucna ještě zlepšit?
    akim122
  • Vodíková lobby v akci
    15.08.2019 11:27

    To už je lepší jezdit na CNG a tu energii, kterou byste ve vodíkovém cyklu použili k elektrolýze vody, využít na recyklaci CO2 ze vzduchu a vody zpět na metan. Stejně jako u vodíku uzavřený cyklus, ale na rozdíl od vodíku technologie ověřená desítkami let provozu. Když to bude fungovat pro Elona Muska na Marsu, bude to fungovat i na Zemi.
    Krtek Amateur
  • F.Marek
    12.08.2019 13:47

    Zase někdo chce být papežštější než papež. Vodíkové auto je v podstatě také elektromobil, akorát má menší baterku a k tomu vodíkový palivový článek.
    marekfrant
    • Re: F.Marek
      12.08.2019 14:25

      Těžko říct, co vlastně kritizuješ. Podstatou sdělení byl malý počet stanic pro tyto auta, které snužují atraktivutu nabídky vizů atd
      Velkamedvědice
Aktuální komentáře

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
14:00HU - Jednání MNB, základní sazba
16:00USA - Index spotř. důvěry Conference Board