Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Carvana a automobilové měřítko vyspělosti země

Carvana a automobilové měřítko vyspělosti země

08.01.2020 17:32

Jedním z odvětví, které by se už v ne moc vzdáleném budoucnu mohlo měnit až revolučně, je automobilová doprava. O elektromobilech a autonomii toho bylo již napsáno mnoho a sám k tomu občas přispívám v naději, že nenosím dříví do lesa. Někteří investoři si ale mohli minulý rok všimnout výjimečného vzestupu akcií společnosti Carvana, která by podle svých slov ráda úplně změnila úplně aspekt automobilového trhu – samotný prodej vozů.

Pokud se u nás chceme dostat na stránky této firmy, objeví se následující obrázek. Je nám sděleno, že Carvana by ráda pomohla s nakupováním aut celému světu, ale dostupná je pouze v USA. Ale hlavně i my můžeme vidět jeden z „prodejních automatů“ společnosti:

0
Zdroj: Carvana

Carvana byla založena v roce 2012 a snaží se o to, aby podle svých slov nahradila tradiční způsob prodeje ojetých vozů „novou technologií a výjimečnou službou zákazníkovi“. Ten by měl nakupovat online, na výběr má více než 15 000 vozů, k tomu je online dostupné financování, možnost odkupu jeho současného vozu, dodávka vozu k němu domů, či právě do jednoho ze zmíněných automatů. Carvana na svých stránkách také zmiňuje, jakou péči věnuje vozům předtím, jaké dává záruky a podobně. Zákazník může například vůz vrátit do sedmi dnů, auta za sebou nemají žádnou hlášenou havárii a podobně.

Napadá mě, že v souvislosti s automobilovou dopravou můžeme mít nyní, a hlavně v budoucnu, tendenci hodnotit vyspělost nějaké země tím, jaké změny tam probíhají v oblasti elektromobility (popř. autonomního řízení). Třeba podle rovnice „čím více elektromobilů, tím větší starost o životní prostředí, tím vyspělejší společnost“. Tato rovnice může, ale nemusí platit, bortí jí například uhlomobily v zemích, kde energetickému mixu dominují „špinavé“ energetické zdroje. V souvislosti s Carvanou ale můžeme hlavně uvažovat o tom, že relevantnějším „automobilovým“ měřítkem vyspělosti společnosti může být něco mnohem méně blýskavého. Třeba právě stav a důvěryhodnost trhu s ojetinami. U nás je asi zřejmé, o čem hovořím.

Jaká je správná dávka optimismu?

Zpět ke Carvaně. Jeremy Bowman na stránkách Fool.com poukazuje na to, že akcie firmy minulý rok posílily o 181 %. Podle jeho názoru k tomu výrazně pomohly ony automaty a pak také ti, kteří prodávali akcie nakrátko a byli pohybem ceny opakovaně donuceni uzavírat své pozice a titul kupovat. Krátké pozice jsou ale podle pana Bowmana stále velkého objemu a firma v minulém roce pravděpodobně prodělala asi 100 milionů dolarů. Na druhou stranu její tržby od IPO v roce 2017 vzrostly o 732 %. Management pak tvrdí, že Carvana by měla být schopna prodávat více než 2 miliony aut ročně, což je asi desetinásobek současného prodeje.

Kapitalizace firmy nyní dosahuje 13,7 miliard dolarů. Firma prodělává na úrovni provozních zisků, provozního toku hotovosti a samozřejmě i na úrovni volného toku hotovosti FCF (to, co z provozního CF zbude po investicích). Jde tedy o vzorec typický o rannou fázi rozjezdu, která patří z hlediska nějakých projekcí mezi nejsložitější. Přesněji řečeno, snaha o tvorbu projekcí tu hraničí s tragikomičností. I tak se někteří musí tohoto nezáviděníhodného úkolu zhostit. S&P Global Market Intelligence se s námi štědře dělí o své projekce finančních výsledků firmy s tím, že FCF by se mělo dostat z -367 milionů roku 2020 na 4,1 miliardy roku 2028.

FCF by tedy mělo vypadat tak, jako v následujícím grafu. A pokud jej necháme po uvedeném období růst jen o 2 % (tedy na úrovni inflace), je jeho současná hodnota 18 miliard dolarů. Požadovaná návratnost se přitom pohybuje na více než 13 %, protože beta akcie je nad hodnotou 2 (tj. má vysoké systematické riziko).

0

Můj výpočet má řadu zjednodušujících předpokladů (FCF = FCFE atd.) a slouží jen jako hodně hrubé měřítko. Podle tohoto scénáře (!) se z jeho pohledu nezdá, že by valuace byla nějak našponovaná. S&P Global Market Intelligence přitom podle svých projekcí očekává, že v roce 2028 by firma měla generovat tržby ve výši 22 miliard dolarů. Za posledních 12 měsíců to přitom bylo asi 3,4 miliardy dolarů. Nejde tedy o onen zmíněný desetinásobek, ale „jen“ 6,4 násobek. Otázka je, zda jde o správnou dávku valuačního optimismu?


Čtěte více:

Výrobce elektromobilů Tesla dosáhl zisku, akcie +20 %
24.10.2019 8:27
Americký výrobce elektromobilů Tesla v letošním třetím čtvrtletí překv...
Daimler (+5,8 %): Budeme dál šetřit
24.10.2019 10:08
Německá automobilka Daimler zvýšila ve třetím čtvrtletí provozní zisk ...
Škoda Auto letos dodala již více než milion vozů
13.11.2019 11:34
Automobilka Škoda Auto dodala v říjnu zákazníkům 105.300 vozů, meziroč...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
Nebyla nalezena žádná data