Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Největší evropský výrobce čipů automobilkám radí změnu strategie

Největší evropský výrobce čipů automobilkám radí změnu strategie

02.03.2021 16:33
Autor: ČTK

Největší evropský výrobce čipů Infineon automobilkám vzkázal, ať k zásobování čipy zaujmou jinou strategii, napsal dnes britský ekonomický list Financial Times (FT). Automobilový průmysl se nyní po celém světě vlivem pandemie potýká s nedostatkem čipů. Šéf německé společnosti Infineon automobilkám radí, ať si upevní dodavatelské řetězce. Některé automobilky zvažují tvorbu zásob.

"Automobilový průmysl nemůže nejprve říct, že čipy nepotřebuje, a pak se vrátit s požadavkem, že teď se bez nich neobejde," řekl FT šéf Infineonu Reinhard Ploss. "Musejí brát v potaz dlouhé dodací lhůty, což je asi půl roku," dodal.

Nedostatek klíčové součásti se v automobilovém odvětví začal projevovat na konci minulého roku. Nečekané oživení poptávky po autech se tehdy krylo s boomem spotřební elektroniky.

Výrobci čipů upřednostňují producenty spotřební elektroniky před automobilkami zejména proto, že jejich objednávky jsou větší. Výroba aut je také podnikáním s nižší marží, takže automobilky nejsou tak snadno ochotny přistoupit na vyšší ceny čipů, protože by to mohlo negativně ovlivnit jejich ziskovost.

Nedostatek čipů už donutil snížit výrobu mimo jiné automobilky Volkswagen, General Motors, Ford, Renault, Toyota, Fiat Chrysler či Nissan. Podle společnosti IHS Markit se letos kvůli nedostatku čipů, který se protáhne i do druhého pololetí, vyrobí přibližně o jeden milion aut méně.

Některé automobilové značky, například Porsche či Mercedes, vlivem této situace revidují své dodavatelské řetězce. Ty po celá desetiletí fungují na principu dodávek just-in-time, což znamená, že součástky jsou dodány ve chvíli, kdy je odběratel potřebuje, takže je nemusí nikde skladovat. Nyní automobilky zvažují větší zásoby.

K zákazníkům Infineonu patří i přední dodavatelé automobilového průmyslu, jako je Bosch, Continental nebo ZF. Šéf Infineonu konstatoval, že výrobci aut nemohou počítat s tím, že německý výrobce vezme veškeré riziko na sebe a bude čipy držet skladem. Pro firmu by to bylo rizikové z hlediska hotovosti, čipy se navíc dají skladovat jen omezenou dobu, protože se snadno kontaminují.

Ploss upozornil, že automobilky utvářejí zhruba deset procent globálního trhu s polovodiči. Tlaku větších klientů, jako jsou například výrobci chytrých telefonů, se automobilky nezbaví, měli by tedy nastavit své dodavatelské řetězce tak, aby byly odolnější.


Čtěte více:

Jak správně zdaní fyzická osoba příjmy z cenných papírů za rok 2020?
25.03.2021 10:43
Jak správně fyzická osoba zdaní příjmy z prodeje cenných papírů a z dr...
Bloomberg: Doprava vakcín představuje bezpečnostní výzvu jako v bondovce
02.03.2021 15:45
V nadcházejících měsících zamíří miliardy dávek vakcín proti koronavir...
Výsledky Avast: Očekáváme mírný celkový růst (komentář analytika)
02.03.2021 14:13
Avast oznámí své výsledky za rok 2020 ve středu 3. března před otevřen...
Výsledky Zoom opět s opatrným výhledem
02.03.2021 16:23
Videokonferenční společnost Zoom Video Communications včera publikoval...

Váš názor
  • ale
    02.03.2021 22:48

    tak at automobilky zase dělají auta a ne PC na 4kolech, stejně je to jen výmluva, elektroklumpy nikdo nechce a spalováky natáhly o 30% a zmršily takže to nikdo nekupuje, jsem zvědav na co se budou vymlouvat na konci roku :o)
    Mike -Green D. is killing Europe
  • Proboha!
    02.03.2021 21:21

    Co je to za nesmysl, že "čipy se navíc dají skladovat jen omezenou dobu, protože se snadno kontaminují" |? Asi snadno zkysnou, a také se do nich pouští plíseň :))) Tohle nejspíš vzniklo jako chyba překladatele, který do věci nevidí a odborník přes trhy to pustil, protože tomu nerozumí také.
    Ullsperger
    • Re: Proboha!
      02.03.2021 22:25

      Jo, ještě k těm "čipuům". Holý polovodiš se musí opravdu rychle zapouzdřit / apasivovat. Např na Si vzniká velice rychle vrstvička SiO2 a pár monovrstev výrazně změní elektrické vlastnosti rozhraní polovodič - kov. Po bondování se pak hodně liší provozní vlastnosti šarží a roste zmetkovitost. Jsem ohledně polovodičů profesionál, pracoval jsem v zahraničí právě v polovodič. průmyslu - píšu na základě vlastních zkušeností.
      Gyroskop
    • Re: Proboha!
      02.03.2021 22:14

      V tomto směru je terminologie dělníků péra hodně nejasná. On totiž čip je ta křemíková destička a pak je z ní po zapouždšní procesor, fpga, nebo, neobecněji řečeno, polovodičová součástka. I ten pokles dodávek čipů je prapodivný. V automotive s současné době nějaký sub-14nm procesor není potřeba - to se týká tak vysokomaržových procesorů, grafáren, FPGA/ASIC zejména pro telekomunikace, data clustery, AI, cloudy. Pro automobilky dělali "čipy" číňani právě na méně hustých litografiích. Řekl bych, že to momentálně špuntuje Čína. Biden s ní kámoš prostě nebude a nemusí to nikde tvítovat.
      Gyroskop
      •  
        02.03.2021 22:59

        Ta problematika výroby čipů pro auta je přece jen jiná než čipů pro spotřební elektroniku. Počet aut s nějakým specifickým infotainmentem je určitě menší než u spotřební elektroniky. Držet čipy na skladě se neoplatí zejména proto, že nový typ auta potřebuje obvykle úplně jiný čip - to není tak, jako třeba u MT, že se použije nějaký typ procesoru a softwarově se přizpůsobí danému typu MT. Taky, když se porouchá MT je to mrzuté, ale porucha čipu v autě může mít fatální následky. Pokažený MT jednoduše vyhodíte a koupíte nový, u auta to není až takové snadné.Kdo měl někdy problém s řídící jednotkou v autě, určitě ví, že její výměna za novou je velmi, velmi drahá. A někdy, u starších vozů ji ani neseženete. Co pak s takovým autem ?
        Drahokoupil
Aktuální komentáře
30.04.2024
22:01První den zasedání FEDu zámořské trhy poklesly  
17:55Kdy se konečně dostaví napřimování výnosové křivky?
17:27Pale Fire Financing a.s.: Výroční zpráva za rok 2023
17:25Japonsko bojuje za silnější jen, ale trhy mu to nevěří  
17:13Akciové trhy zmítané výsledkovou sezónou  
16:55WOOD & Company, investiční fond s proměnným základním kapitálem, a.s.: Výroční zpráva za rok 2023
16:53Česká exportní banka, a.s.: Informace o vyplacení úrokových výnosů
16:50Výsledky PayPal: Akcie rostou poté, co společnost zvýšila celoroční výhled zisku  
16:42SALUTEM FUND SICAV, a.s.: Pozvánka na mimořádnou valnou hromadu
16:30AMISTA investiční společnost, a.s.: STING investiční fond s proměnným základním kapitálem, a.s. - Výroční finanční zpráva 2023
15:52Vláda schválila reformu penzí se zvyšováním věku nad 65 let
15:28HPM: Monetizace umělé inteligence s velkým otazníkem
15:26Coca-Cola v prvním čtvrtletí mírně zvýšila tržby i zisk, zlepšila výhled
14:58Hlad po hubnutí trvá, Eli Lilly díky tomu vylepšila výhled
14:40Tržby řetězce restaurací McDonald's zaostaly za odhady, zákazníci šetří
14:36AMISTA investiční společnost, a.s.: INFOND investiční fond s proměnným základním kapitálem, a.s. - Výroční finanční zpráva 2023
14:34AMISTA investiční společnost, a.s.: IFIS investiční fond a.s. - Výroční zpráva za rok 2023
14:32ČEZ, a.s.: Zpráva o udržitelném rozvoji za rok 2023
14:29AMISTA investiční společnost, a.s.: ASOLERO SICAV a.s. Výroční zpráva za rok 2023
14:04Volkswagen po 1Q24: Značka Audi stáhla provozní marži celé skupiny pod konsensus analytiků  

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
14:15USA - Změna zaměstnanosti (ADP)
16:00USA - Index ISM v průmyslu
16:00USA - Nově otevřená prac. místa
20:00USA - Jednání Fedu, základní sazba