Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Největší evropský výrobce čipů automobilkám radí změnu strategie

Největší evropský výrobce čipů automobilkám radí změnu strategie

02.03.2021 16:33
Autor: ČTK

Největší evropský výrobce čipů Infineon automobilkám vzkázal, ať k zásobování čipy zaujmou jinou strategii, napsal dnes britský ekonomický list Financial Times (FT). Automobilový průmysl se nyní po celém světě vlivem pandemie potýká s nedostatkem čipů. Šéf německé společnosti Infineon automobilkám radí, ať si upevní dodavatelské řetězce. Některé automobilky zvažují tvorbu zásob.

"Automobilový průmysl nemůže nejprve říct, že čipy nepotřebuje, a pak se vrátit s požadavkem, že teď se bez nich neobejde," řekl FT šéf Infineonu Reinhard Ploss. "Musejí brát v potaz dlouhé dodací lhůty, což je asi půl roku," dodal.

Nedostatek klíčové součásti se v automobilovém odvětví začal projevovat na konci minulého roku. Nečekané oživení poptávky po autech se tehdy krylo s boomem spotřební elektroniky.

Výrobci čipů upřednostňují producenty spotřební elektroniky před automobilkami zejména proto, že jejich objednávky jsou větší. Výroba aut je také podnikáním s nižší marží, takže automobilky nejsou tak snadno ochotny přistoupit na vyšší ceny čipů, protože by to mohlo negativně ovlivnit jejich ziskovost.

Nedostatek čipů už donutil snížit výrobu mimo jiné automobilky Volkswagen, General Motors, Ford, Renault, Toyota, Fiat Chrysler či Nissan. Podle společnosti IHS Markit se letos kvůli nedostatku čipů, který se protáhne i do druhého pololetí, vyrobí přibližně o jeden milion aut méně.

Některé automobilové značky, například Porsche či Mercedes, vlivem této situace revidují své dodavatelské řetězce. Ty po celá desetiletí fungují na principu dodávek just-in-time, což znamená, že součástky jsou dodány ve chvíli, kdy je odběratel potřebuje, takže je nemusí nikde skladovat. Nyní automobilky zvažují větší zásoby.

K zákazníkům Infineonu patří i přední dodavatelé automobilového průmyslu, jako je Bosch, Continental nebo ZF. Šéf Infineonu konstatoval, že výrobci aut nemohou počítat s tím, že německý výrobce vezme veškeré riziko na sebe a bude čipy držet skladem. Pro firmu by to bylo rizikové z hlediska hotovosti, čipy se navíc dají skladovat jen omezenou dobu, protože se snadno kontaminují.

Ploss upozornil, že automobilky utvářejí zhruba deset procent globálního trhu s polovodiči. Tlaku větších klientů, jako jsou například výrobci chytrých telefonů, se automobilky nezbaví, měli by tedy nastavit své dodavatelské řetězce tak, aby byly odolnější.


Čtěte více:

Jak správně zdaní fyzická osoba příjmy z cenných papírů za rok 2020?
25.03.2021 10:43
Jak správně fyzická osoba zdaní příjmy z prodeje cenných papírů a z dr...
Bloomberg: Doprava vakcín představuje bezpečnostní výzvu jako v bondovce
02.03.2021 15:45
V nadcházejících měsících zamíří miliardy dávek vakcín proti koronavir...
Výsledky Avast: Očekáváme mírný celkový růst (komentář analytika)
02.03.2021 14:13
Avast oznámí své výsledky za rok 2020 ve středu 3. března před otevřen...
Výsledky Zoom opět s opatrným výhledem
02.03.2021 16:23
Videokonferenční společnost Zoom Video Communications včera publikoval...

Váš názor
  • ale
    02.03.2021 22:48

    tak at automobilky zase dělají auta a ne PC na 4kolech, stejně je to jen výmluva, elektroklumpy nikdo nechce a spalováky natáhly o 30% a zmršily takže to nikdo nekupuje, jsem zvědav na co se budou vymlouvat na konci roku :o)
    Mike
  • Proboha!
    02.03.2021 21:21

    Co je to za nesmysl, že "čipy se navíc dají skladovat jen omezenou dobu, protože se snadno kontaminují" |? Asi snadno zkysnou, a také se do nich pouští plíseň :))) Tohle nejspíš vzniklo jako chyba překladatele, který do věci nevidí a odborník přes trhy to pustil, protože tomu nerozumí také.
    Ullsperger
    • Re: Proboha!
      02.03.2021 22:25

      Jo, ještě k těm "čipuům". Holý polovodiš se musí opravdu rychle zapouzdřit / apasivovat. Např na Si vzniká velice rychle vrstvička SiO2 a pár monovrstev výrazně změní elektrické vlastnosti rozhraní polovodič - kov. Po bondování se pak hodně liší provozní vlastnosti šarží a roste zmetkovitost. Jsem ohledně polovodičů profesionál, pracoval jsem v zahraničí právě v polovodič. průmyslu - píšu na základě vlastních zkušeností.
      Gyroskop
    • Re: Proboha!
      02.03.2021 22:14

      V tomto směru je terminologie dělníků péra hodně nejasná. On totiž čip je ta křemíková destička a pak je z ní po zapouždšní procesor, fpga, nebo, neobecněji řečeno, polovodičová součástka. I ten pokles dodávek čipů je prapodivný. V automotive s současné době nějaký sub-14nm procesor není potřeba - to se týká tak vysokomaržových procesorů, grafáren, FPGA/ASIC zejména pro telekomunikace, data clustery, AI, cloudy. Pro automobilky dělali "čipy" číňani právě na méně hustých litografiích. Řekl bych, že to momentálně špuntuje Čína. Biden s ní kámoš prostě nebude a nemusí to nikde tvítovat.
      Gyroskop
      •  
        03.03.2021 1:43

        No vysvětlení bude možná to, že třeba TSMC prostě ty starší technologie opouští ve prospěch nových. Tuhle jsem viděl nějaký koláčový graf a většinu dělalo 7 nm a 5 nm, zbytek 14 nm nebo nějak tak. Více byla marginálie. Takže je také možné, že fabriky automotive prostě hodily přes palubu bez záchranného kruhu. Aneb pořádně cáluj, jinak nazdar, že.
        Ten, který tančí s papoušky
      •  
        02.03.2021 22:59

        Ta problematika výroby čipů pro auta je přece jen jiná než čipů pro spotřební elektroniku. Počet aut s nějakým specifickým infotainmentem je určitě menší než u spotřební elektroniky. Držet čipy na skladě se neoplatí zejména proto, že nový typ auta potřebuje obvykle úplně jiný čip - to není tak, jako třeba u MT, že se použije nějaký typ procesoru a softwarově se přizpůsobí danému typu MT. Taky, když se porouchá MT je to mrzuté, ale porucha čipu v autě může mít fatální následky. Pokažený MT jednoduše vyhodíte a koupíte nový, u auta to není až takové snadné.Kdo měl někdy problém s řídící jednotkou v autě, určitě ví, že její výměna za novou je velmi, velmi drahá. A někdy, u starších vozů ji ani neseženete. Co pak s takovým autem ?
        Drahokoupil
        •  
          03.03.2021 1:45

          Nejsou tam programovatelné čipy? FPGA?
          Ten, který tančí s papoušky
  • Štíhlá výroba
    02.03.2021 20:35

    To jsou ty známé problémy štíhlé výroby. A nemusí se jednat zrovna o čipy. Tenkrát jsem viděl reportáž z pneumatikárny a tam majitel říkal, že toooooohle všechno drží pro odběratele. Ono je to prostě občas lepší. Chce to správně cítit, odkud to fouká.
    Ten, který tančí s papoušky
  •  
    02.03.2021 17:34

    Vysvětlí někdo jak se kontaminuje skladovaný čip? Jinak v článku postrádám informaci o tom, že kvůli nedostatků čipů musela např. Tesla už zavřít svoji továrnu ve Fermontu.
    PetMa
    •  
      02.03.2021 21:26

      kontaminaci mysli snizeni pajitelnosti cipu pri montazi, v automotiv je povoleno pro kvalitnejsi pajeni olovo, ktere casem degraduje (oxiduje), takze se to potom hure paji, to same je u desek plosnych spoju, vyrobce dava rok zaruku na pajeni, i kdyz jsou desky vakuove baleny
      GMI
      •  
        03.03.2021 1:38

        Nějak se mně to nezdá, ale jako vysvětlení beru.
        Ten, který tančí s papoušky
    •  
      02.03.2021 20:37

      Asi biologické čipy. Budoucnost. Teď se prořekli :)
      Ten, který tančí s papoušky
    •  
      02.03.2021 17:44

      Ještě pro doplnění, roli nehrály jen původně snižované objednávky, ale do problému se přidalo i obyčejné počasí. Při výrobě je velká spotřeba vody a na Tchaj-wanu, který je velkým producentem zrovna v nejnevhodnější čas přišly sucha.
      PetMa
      •  
        02.03.2021 20:39

        No nad tou vodou jsem fakt přemýšlel. Podle mě je to nafouknuté. Výroba waferů a čipů není zase tak náročná na vodu oproti jiným odvětvím. Což dokládá už to, že jim stačí to vozit v cisternách a nemusí zavírat.
        Ten, který tančí s papoušky
Aktuální komentáře
19.04.2021
8:48Primoco nabízí investorům další akcie. Peníze použije na rozšíření výroby a nové technologie
8:32Příští rok bude ekonomika úroveň Česka na 88 procentech eurozóny
6:01Fidelity: Protiinflační dluhopisy představují zlatou střední cestu
18.04.2021
16:59Jak by se mohl Fed rychleji zazelenat
11:09NYT: Stvořeni k lenošení? Medvědi pomáhají zjistit, proč lidé šetří energii
11:03Vážná roztržka Česka s Ruskem: účast tajných služeb na výbuchu v roce 2014 ve Vrběticích dopadne nejen do jaderného tendru
9:30Víkendář: Směrem k plné elektromobilitě, nebo motorové „mozaice“?
17.04.2021
17:08Víkendář: Robert Mundell očima Paula Krugmana
16.04.2021
22:09Rekordy na Wall Street, MS -2,76 %  
18:07Evropa sází na cyklus, důvěra amerického spotřebitele slábne  
18:02Dolarová dominance – alternativní pohled
17:08Pražská burza slaví 150 let. Překonala války i zákaz během komunismu
16:57Švýcarsko a Vietnam s měnou podle USA již nemanipulují, budou ale pod dohledem
16:13Turecká centrální banka zakázala platby kryptoměnami
16:03Emise spadající pod obchodování s evropskými povolenkami klesly o 13,3 procent
15:57Brexit podle studie zasáhl londýnskou City mnohem více, než se čekalo  
15:42Levkovich: Riziko korekce, smysl stále dává rotace k hodnotě
14:20Morgan Stanley propálila v kolapsu Archegos 911 milionů. Investory neobměkčily ani rekordní tržby
12:49SAB Finance vyplatí na dividendách za loňský rok 100 milionů korun
12:20Perly týdne: Akciová přestávka, gamblerství a „nová ropa“

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
Coca-Cola Co/The (03/21 Q1, Bef-mkt)
International Business Machines Corp (03/21 Q1, Aft-mkt)
Prologis Inc (03/21 Q1, Bef-mkt)
United Airlines Holdings Inc (03/21 Q1, Aft-mkt)