Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Automobilky hledají náhradu za magnety z kovů vzácných zemin

Automobilky hledají náhradu za magnety z kovů vzácných zemin

02.08.2021 9:26
Autor: ČTK

Napětí mezi Čínou a Spojenými státy způsobilo, že se výrobci aut na Západě snaží snížit závislost na důležitém hybateli elektromobilové revoluce - permanentních magnetech. Ty, i když jsou často menší než balíček karet, pohánějí elektrické motory. Většina z nich se ale vyrábí z kovů vzácných zemin vytěžených v Číně a poptávka po nich prudce roste. Používají se totiž i v odvětví obnovitelných zdrojů energie. A vzhledem k přechodu od spalovacích k elektrickým motorům hrozí podle analytiků, že jich bude nedostatek.

Magnety ze vzácných zemin se vyrábějí převážně z neodymu a považují se za nejúčinnější způsob pohonu elektromobilů. Bez nich se může zkrátit vzdálenost, kterou je vozidlo schopno ujet mezi dobíjením. A právě obavy o dojezd už dlouho brzdí rozvoj elektromobilů. Přístup k těmto kovům tak může představovat konkurenční výhodu. Čína má pod kontrolou celosvětově až 90 procent těchto dodávek.

Některé automobilky se už několik let snaží vzácné zeminy něčím nahradit. Kromě nedostatečných dodávek se automobilky obávají také velkých cenových výkyvů a škod na životním prostředí v dodavatelském řetězci. Za posledních 20 let západní země převážně ustoupily od produkce kovů vzácných zemin, protože tato výroba je často složitá a doprovází jí škodlivé zplodiny. Čína tak dnes dominuje celému produkčnímu řetězci. Ceny oxidu neodymitého se pak loni při růstu, který trval devět měsíců, zvýšily dvojnásobně.

Vzácné kovy jsou důležité pro elektroniku, obranný průmysl a obnovitelné zdroje energie. Protože některé z nich mohou vytvářet stálou magnetickou sílu, jsou magnety, které se z nich vyrábějí, označovány jako magnety permanentní. Elektrická auta s těmito magnety potřebují méně energie z baterií než elektromobily s běžnými magnety. Tato vozidla mohou tedy ujet delší vzdálenost do dalšího dobití. Pro elektromobily byly jedinou volbou až do roku 2010, kdy Čína při sporu s Japonskem pohrozila omezením dodávek vzácných kovů. Ceny pak prudce vzrostly.

Nyní obavy o dodávky vytvářejí velký rozdíl mezi čínskými výrobci elektrických aut a jejich západními konkurenty. Zatímco automobilky jako Nissan, Toyota, BMW, Volkswagen či Renault vyřazují vzácné zeminy ze svých motorů, Číňané auta s permanentními magnety stále vyrábějí.

Výrobci, kteří se loni na celosvětovém prodeji lehkých motorových vozidel podíleli 46 procenty, podle údajů analytické společnosti JATO Dynamics uvádějí, že použití vzácných zemin v elektromobilech omezují, případně už je vyřadili nebo se k takovému kroku chystají. A vznikají nové podniky, které vyvíjejí elektromotory bez těchto kovů nebo se snaží zvýšit recyklaci magnetů používaných ve stávajících vozidlech.

Neodymové magnety v běžném elektromobilu váží zhruba tři kilogramy, ale i při dvanáctině této hmotnosti jsou schopny udržet tolik oceli, co zápasník těžké váhy, a budou mít zhruba 18krát větší magnetickou energii než standardní magnety, uvedl britský výrobce magnetů Bunging. Navzdory tomu, že pandemie snížila prodej automobilů, poptávka po těchto magnetech pro elektrické vozy loni vzrostla o 35 procent na 6600 tun, uvádí poradenská společnost Adamas Intelligence.Ta rovněž očekává, že globální spotřeba vzácných kovů pro magnety se do roku 2030 zvýší ve srovnání s letošním rokem téměř čtyřnásobně na 15,7 miliardy USD (více než 342 miliard Kč).

Cena permanentních magnetů pro motory hybridních a elektrických vozů je více než 300 USD na jeden vůz, což je až polovina nákladů ceny na motor, upozorňují analytici. Největší švýcarská banka UBS očekává, že do roku 2030 budou elektrické modely tvořit celosvětově až polovinu prodaných aut, zatímco teď mají na celkovém prodeji podíl čtyři procent.

Mnoho řidičů ale problém s dojezdem neřeší. "Většina lidí ujede méně než 100 mil (161 km) denně, takže jim stačí méně účinný motor," řekl výzkumník německého institutu Fraunhofer IWKS Jürgen Gassmann. I tak automobilky přijaly řadu strategií.

Některé společnosti, jako je Toyota, stále používají permanentní magnety, ale spotřebu vzácných zemin snížily. Toyota rovněž vyvinula magnet, který potřebuje o 20 až 50 procent méně neodymu. Jiné firmy, jako například BMW, přistoupily ke změnám designu s cílem co nejvíce snížit spotřebu vzácných zemin. Americký výrobce elektromobilů Tesla začal v roce 2019 kombinovat typy motorů. Jeho modely S a X mají dva motory, jeden s magnety ze vzácných zemin a jeden bez nich. Indukční motor poskytuje vyšší výkon, zatímco ten s permanentními magnety je účinnější. Tesla uvádí, že modely s motorem se vzácnými zeminami mají o deset procent vyšší dojezd. Oba typy motorů používá u nového modelu ID.4 také automobilka Volkswagen.

Analytik pro e-mobilitu společnosti IHS Markit Claudio Vittori se domnívá, že použití motorů bez kovů vzácných zemin pro elektromobily se do roku 2030 zvýší téměř osminásobně. Motory s permanentními magnety ale podle něj budou mít stále dominantní postavení, především díky výkonu a účinnosti.

Avšak i v případě, že jsou všechny tyto předpovědi správné a vzroste počet vozidel s motorem bez permanentních magnetů, nepomůže to zřejmě situaci na trhu uklidnit. "Neexistuje téměř žádný scénář, podle kterého by nabídka byla dostatečná," uvedl analytik společnosti Adamas Intelligence Ryan Castilloux.


Čtěte více:

Komoditní otázka
14.04.2021 16:56
Naše domácí stavebniny mohly nedávno překvapit své zákazníky tím, že s...
Zlato už zase dává smysl. Otočilo propad na růstu americké inflace. Jaký je výhled pro další kovy?
12.05.2021 13:52
Zlato otočilo propady před statistikou americké inflace a na jejím růs...
EU dosáhla dočasného příměří s USA ohledně cel na kovy
17.05.2021 15:09
Evropská unie ustoupí od plánovaného rozšíření a zvýšení cel na dovoz ...
Komoditní supercyklus? Ne u všech komodit, říká Fidelity. Budou tu vítězové a poražení
09.06.2021 10:43
Většině komodit se v letošním roce dařilo. Jejich růst navázal na loň...
Čína přitvrzuje ve snaze zkrotit ceny komodit. Podle Goldmanů je ale její úsilí marné
17.06.2021 11:07
Čína zintenzivnila svou kampaň s cílem přibrzdit růst cen komodit a o...

Váš názor
  • 300
    02.08.2021 13:30

    300 dolaru na auto?, i kdyby se teda cena magnetu zvedla nekolikanasobne, stejne to zustane zanedbatelna polozka v porovnani s baterii.
    Ai-kun
    • Re: 300
      02.08.2021 13:55

      pointa je jinde. i kdyz by melo byt nahrazeno 50% aut elektromobily kde je neco vzacneho jako neodym tak suroviny pro elektroauta dojdou o desitky let driv nez dojde ropa pro auta
      eple
  • Kolik těch kostlivcu ve skříni
    02.08.2021 12:34

    ještě bude v souvislosti s elektromobilitou se ukáže až časem. Nerostné suroviny "natisknout" nelze. To bychom ten život měli příliš jednoduchý.
    x2
    • Re: Kolik těch kostlivcu ve skříni
      02.08.2021 12:43

      Natisknout je nelze. Ale jejich existenci lze prikazat Evropskou komisi vcele se soudruzkou Lejen.
      Yal
      • Yal
        02.08.2021 12:55

        Ano, ve smyslu "rozděl a panuj".......
        x2
Aktuální komentáře
21.09.2021
12:16Z šílenství kolem zelených investic by mohla vzniknout bublina. Návrh regulace už je na spadnutí
12:12Akcie Universal Music Group při svém debutu vylétly až o 39 procent. Investoři sází na streamování
11:28Strach klesá, investoři hledají příležitosti. Akcie obrátily nahoru  
11:07Shell ustupuje z Permské nížiny  
10:33Holub z ČNB se "pravděpodobně" přikloní ke zvýšení sazeb o půl procentního bodu
10:11Šéf Evergrande věří, že se firma z problémů dostane. Podle S&P ale vláda jen tak nezasáhne
9:50UNICAPITAL Invest III a.s.: Oznámení o výplatě výnosů dluhopisů
9:42UNICAPITAL Invest III a.s.: Oznámení o výplatě výnosů dluhopisů
9:02Rozbřesk: Čínská realitní nákaza děsí trhy
8:47Akciové výprodeje ustávají, futures míří do zeleného  
6:07Hlas z Morgan Stanley: Začínají trhy věštit obrat směrem nahoru?
20.09.2021
22:02Krach čínského obra se může přelít do celého světa  
17:57Evergrande a jádro věci
17:32Amerika přebírá štafetu, investoři se dál zbavují akcií, daří se dluhopisům  
16:40Evropské akcie mají prozatím to nejlepší za sebou
15:54Lufthansa prodá nové akcie za 2,14 miliard eur. Chce tak splatit pomoc Německa
14:43Yardeni: Evergrande není Lehman, do Číny neinvestujte, komodity možná za vrcholem
13:36Týdenní výhled: Zabrání opatrný Fed výraznější korekci?  
12:37Dovedu si představit utažení sazeb o 100 bps ještě letos, říká člen rady ČNB Nidetzký
12:25Revoluce na německém akciovém trhu: DAX má deset nových členů i nová pravidla

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
Adobe Inc (08/21 Q3, Aft-mkt)
AutoZone Inc (08/21 Q4, Bef-mkt)
FedEx Corp (08/21 Q1, Aft-mkt)
14:00HU - Jednání MNB, základní sazba
14:30USA - Počet nově zahájených staveb