Dne 15. prosince 2004 vyhrála britská instituce na ochranu spotřebitelů (tzv. Office of Fair Trading – OFT) v řízení před belgickým soudem spor vedený proti belgické společnosti D Duchesne poškozující spotřebitele ve Velké Británii. Tento spor je označován jako precedentní případ přeshraničního sporu ve věcech ochrany spotřebitelů v rámci EU.
Britská OFT zahájila spor u příslušného belgického soudu proti belgické společnosti D Duchesne následně poté, co si mnoho britských spotřebitelů stěžovalo na jednání dané belgické společnosti. Spotřebitelé uváděli, že byli poškozeni jednáním spočívajícím v zasílání zavádějících dopisů, které je vedly k domněnce, že vyhráli vysokou peněžní cenu. D Duchesne totiž zasílala britským spotřebitelům nevyžádané zásilkové katalogy spolu s průvodními dopisy, ve kterých bylo spotřebitelům sděleno, že vyhráli značnou peněžní cenu (většinou kolem 10,000 liber), přičemž podmínkou pro vyplacení této ceny bylo objednání si zboží z přiloženého katalogu.
Dle vyšetřování OFT však valná většina britských spotřebitelů žádnou cenu ani po zaslání příslušné objednávky neobdržela. Uvedeným jednáním tedy společnost D Duchesne prakticky podvedla dané spotřebitele, neboť jí zasílané informace byly klamavé a jejich jediným záměrem bylo donutit spotřebitele objednat si nabízené zboží. V rámci této kampaně společnost D Duchesne zaslala celkem asi 1.000.000 katalogů britským spotřebitelům, přičemž výsledkem bylo asi 4.000 objednávek katalogového zboží denně.
Belgický soud následně vyhověl návrhu OFT a zakázal zasílání zavádějících dopisů společností D Duchense, kdy přitom vycházel zejména z národních úprav obou členských států, které představují implementaci směrnice č. 84/450/EEC o srovnávací a klamavé reklamě, jejíž ustanovení již byla implementována také do českého právního řádu.
Tento případ lze tedy označit za jednu z prvních vlaštovek na poli boje proti praktikám poškozujícím spotřebitele v členských státech EU rozdílných od sídla daného podnikatele. I čeští spotřebitelé resp. spíše organizace vytvořené na jejich ochranu se z tohoto případu mohou poučit a v případě, že se setkají s obdobným případem, kdy je sídlo podnikatele mimo území České republiky, požadovat po příslušných soudech členského státu sídla podnikatele vydání rozhodnutí, kterým bude zakázáno pokračovat v daném jednání.
Z uvedeného je zřejmé, že se spotřebitelé či organizace chránící jejich zájmy mohou bránit jednáním, která mají svůj původ v cizině a jsou oprávnění požadovat po příslušných orgánech členského státu sídla daného podnikatele podniknutí přiměřených opatření. Lze však uzavřít, že je zejména na aktivitě samotných spotřebitelů resp. aktivitě organizací chránících jednak spotřebitele a jednak chránících zájmy ostatních soutěžitelů, podnikatelů, jejichž pověst může být jednáním konkurenčních podnikatelů do určité míry též poškozena, jak se budou proti uvedeným poškozujícím praktikám bránit.
Stanislav Servus
Weinhold Legal (autor je externím spolupracovníkem Patria Online, jeho názory nereprezentují oficiální stanovisko společností skupiny Patria)
Důležité upozornění Weinhold Legal