Komentář doplněnMaloobchodní tržby se v únoru ve srovnání s lednem zvýšily o 1,2 % po předchozím propadu o 2,3 %. Meziročně obrat v maloobchodním prodeji vzrostl o 2,3 %. Za růstem tržeb v maloobchodu stojí především zvýšená poptávka po pohonných hmotách a nepotravinářském spotřebním zboží.
Na rozdíl od ledna se zmírnil meziroční propad v prodeji automobilů. V lednu tržby z prodeje motorových vozidel klesly o 12,7 %, v únoru o 3,5 %. Údaje Svazu dovozců automobilů (SDA) ukazují na zvýšení prodeje osobních automobilů o 1,3 % po lednovém propadu o 11,7 %. Ke zlepšení celkového prodeje přispěl zejména zvýšený zájem o škodovky, jichž se v únoru prodalo o 7,2 % více než před rokem. Velmi silný pokles poptávky po automobilech ovšem přišel v březnu. Data SDA ukazují na meziroční propad prodeje osobních automobilů o 22 %! Je velmi pravděpodobné, že celkové maloobchodní tržby budou opět nižší než loni.
Jistotou je růst tržeb z prodeje pohonných hmot. V únoru to byly přesně tři roky, kdy naposledy došlo k meziročnímu poklesu tržeb v tomto segmentu maloobchodního prodeje. Únorové tržby byly stejně jako lednové o 6,1 % vyšší než ve stejném měsíci minulého roku. Žízeň nádrží automobilů nezchladila ani vyšší spotřební daň. Důležitým prvkem pro trh s pohonnými hmotami je postupné zlepšování hospodářského situace v Německu a dalších zemích EU, s nímž je spojený vzestup českého vývozu a vyšší nároky na silniční dopravu.
Bez potravin to nejde, jinými slovy citlivost poptávky po potravinách na změny cen je nízká. Ceny potravin rychle stoupají již půl roku, reálné tržby z prodeje potravin však zůstávají stabilní.
Český spotřebitel stále více slyší na speciální akce a posezónní výprodeje. Tržby z prodeje textilu a obuvi se meziročně zvýšily o 13,1 %. Zájem pokračuje také o zařízení pro domácnost (domácí spotřebiče, nábytek, …), kde tržby vzrostly o 10 %.
V 1. čtvrtletí to se spotřebitelskou poptávkou vypadá neslavně. Pravděpodobně stagnovala nebo se zvýšila jen minimálně. Zásluhu na tom má především pokles poptávky po automobilech. Přesto i v prodeji ostatního nepotravinářského zboží je zřetelná změna situace. Letošní rok nebude pro maloobchodní prodej příliš příznivý, neboť se sešly tři silné negativní faktory: rostoucí nezaměstnanost, pomalejší růst reálných mezd a rozpočtová reforma se zvýšením nepřímých daní. Letos očekáváme pouze dvouprocentní zvýšení maloobchodních tržeb po loňském růstu o 5,1 %. Odezva bude viditelná i v hrubém národním produktu.
David Marek, Patria Online